کارشناسان باستان شناس اعلام کرده اند به تازگی  هزاران جمجمه باستانی تازه  در سایت باستانی نیومکزیکو کشف کرده اند.

این جمجمه ها متعلق به افرادی است که در جریان مراسم  آیینی متعلق به تمدن باستانی مایا کشته و بقایای آنها در طول هزاران سال در مکانی مخفی نگهداری شده است.


بنایی از این جمجمه‌ها ساخته شده است که  ابعادی به وسعت زمین بازی  مسابقه بسکتبال دارد.

باستان شناسان پیش‌تر حدود ۶۵۰ جمجمه را در پایتخت تمدن باستانی آزتک، شهر تنوچتیتلان (Tenochtitlan) شناسایی و به شهر نیومکزیکو منتقل کرده اند.

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند جمجمه‌های کشف شده پیشین تنها بخش کوچکی از کل سایت بوده  و تعداد جمجمه‌ها به ویژه درستون جمجمه مشهور به (Huey Tzompantli) بسیار بیشتر است.


نخستین بار در سال ۲۰۱۵ باستان شناسان موسسه ملی انسان شناسی و تاریخ مکزیک (INAH) این سایت باستانی را کشف کرده اند.

پس از اجرای مراسم قربانی، گوشت و پوست جمجمه‌ها از آن‌ها جدا و در ۲ طرف جمجمه سوراخ‌هایی بزرگ ایجاد می‌شد تا بتوان آنها را به شکلی عجیب در کنار هم در ستون  قرارداد و در کنار جمجمه‌ها  پودر آهک برای  افزایش ماندگاری و جلوگیری از نابودی اسکلت‌ها وجود دارد.


برخی از ماجراجویان اسپانیایی درقرن‌های پیش که این ستون و محوطه باستانی را مشاهده کرده اند تعداد جمجمه‌ها را افزون بر ۱۳۰ هزار عدد دانسته اند.


قوم آزتک دارای مراسم‌ آیینی بسیار خونینی بوده اند که در آن قلب مردان جوان را از بدن آنها خارج و به ستاره خورشید تقدیم می‌کردند.

آن‌ها خورشید و سایر اجرام سماوی را می‌پرستیدند و اعتقاد داشتند خشک سالی و نباریدن باران به دلیل خشم خورشید از آنهاست.


اقوام تمدن آزتک پس از قراردادن جمجمه در ستون جمجمه‌ها بر روی آنها ماسک قرار می‌دادند تا زیباتر به نظر برسند  همچنین این اقدام به حفاظت از جمجمه ها کمک می کرده است.

به تدریج قوم آزتک به دلیل ادامه یافتن  خشک سالی، بروز جنگ‌های داخلی، جنگ با سایر قوم‌ها و درنهایت ورود اسپانیایی‌ها به مکزیک کنونی در حدود سال‌های ۱۵۲۱ میلادی نابود شدند.


پژوهش بر روی این سایت باستانی و آیین‌های قوم آزتک و شیوه زندگی آنها به وسیله باستان شناسان ادامه دارد.

منبع:Dailymail