علی رغم اینکه مسائل فرهنگی کشور یکی از دغدغه های سال های اخیر مقام معظم رهبری بوده است، به طوری که ایشان در جمع فرماندهان سپاه فرمودند: دشمن به امید واهی پایان یافتن انقلاب، در فکر نفوذ بخصوص نفوذ سیاسی ـ فرهنگی است که شناخت توطئه های دشمن، تقویت و استحکام روحیه انقلابی و حرکت مستمر به سمت تحقق آرمان ها این هدف را ناکام خواهد گذاشت، با این وجود در حالی این دغدغه از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است که اکنون برخی دانشگاه‌های کشور تبدیل به سالنی جهت نمایش مد شده‌اند.

البته مشکلات فرهنگی دانشگاه‌های غیرانتفاعی در استان مازندران تنها به موضوع بدحجابی دانشجویان ختم نمی‌‌شود و وضعیت حجاب در بین دانشجویان پسر، اختلاط بی‌ضابطه دختر و پسر در این دانشگاه‌ها، حضور در قهوه‌خانه‌ها و قلیان‌سراها به دلیل نزدیکی این مراکز به دانشگاه‌های غیرانتفاعی از جمله موضوعات ضدفرهنگی است که به وفور در این مراکز علمی مشاهده می‌شود.

در حال حاضر تنها مشکلی که نمود عینی دارد و ملموس‌تر از هر موضوع دیگری است، بحث نوع پوشش و آرایش دانشجوهای دختر است که به مثابه مدل و مانکن تبلیغاتی دانشگاه را به محلی برای ارائه مدل‌ها و پوشش‌های نامناسب تبدیل کرده‌اند.

عدم وجود ممانعت در این زمینه باعث شده که خودآرایی و استفاده از آرایش‌های غلیظ و زننده در بین دانشجویان چشم‌گیر بوده و در نگاه اول هر چیزی به ذهن متبادر می‌شود غیر از دانشجو و دانشگاهی.

امروزه در سطح مراکز آموزش عالی در استان مازندران، خصوصاً در دانشگاه‌های غیرانتفاعی به‌دلیل نبود نظارت، پوشیدن لباس‌های چسبان و مانتوهای نامناسب با آستین‌های معمولاً کوتاه، پوشیدن ساپورت و مقنعه‌های کوتاه توسط دختران دانشجو دیده می‌شود.

* بی‌حجابی در بین پسران و دختران در حال گسترش است

فاطمه رضایی، دانشجوی کامپیوتر یکی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی استان با اشاره به وضعیت بدحجاب در بین پسران و دختران دانشجو گفت: وضع حجاب هم در بین دانشجویان دختر و هم در بین دانشجویان پسر در دانشگاه ما اسفناک است، به‌طوری که دختران یک جور بی‌حجابی دارند و پسران نیز طور دیگر.

وی افزود: دختران با مانتوهای چسبان، ساپورت و روسری و شال به دانشگاه می‌آیند و پسران نیز با شلوارهای پاره و کوتاه و تی‌شرت‌های ناف‌نما در دانشگاه حضور می‌یابند و همه این موارد هم در مقابل چشمان حراست دانشگاه صورت می‌گیرد.

رضایی تاکید کرد: زمانی که عده‌ای دانشجو با پوشش‌های نامناسب و آرایش‌های آن‌چنانی در این محیط‌ها حضور می‌یابند، این امر به‌خودی خود موجب از بین رفتن آرامش ذهنی و روانی دیگر دانشجویان می‌شود.

وی ادامه داد: جدای از اینکه این کار آسیب جدی در حوزه فرهنگی به حساب می‌آید، در عین حال می‌تواند از مهم‌ترین علل مؤثر در افت تحصیلی دانشجو بوده و در فضای دانشگاه لطمه‌ای جبران‌ناپذیر است.

* قوانین پوششی که تنها بر درب دانشگاه نصب است

حسین راسخی، یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه‌های غیرانتفاعی استان نیز در این رابطه معتقد است: در اکثر کشورهای دنیا، دانشجویان باید از یک سری قوانین و ضوابطی در بحث پوشش تبعیت کنند و هرکس این قوانین را رعایت نکند، مجازات می‌شود، اما ما در ایران فقط به نصب یک تابلو که هیچ الزام قانونی ندارد، اکتفا کردیم و مدعی هستیم که داریم برای ترویج نوع درست پوشش تلاش می‌کنیم.

وی ارتباط پوشش را با ناسالم شدن فضای دانشگاه بسیار تنگاتنگ می‌داند و معتقد است پوشش‌ها و رفتارهای نابهنجار پایه و اساس سایر فسادها در دانشگاه هستند و از این رو برای مقابله با فساد در دانشگاه باید اقدام عملی و جدی صورت گیرد.

راسخی تاکید کرد: گسترش جو علمی در دانشگاه از اوجب واجبات است و توجه به ظاهر در برخی دانشگاه ها، موجب شده تا این توجه به درس و علم، تحت الشعاع قرار گیرد.

* قلیان مختلط در بین دو کلاس

مریم رمضانی، یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه‌های غیرانتفاعی شهرستان ساری نیز با اشاره به وضعیت ناهنجار روابط دختر و پسر و همچنین حضور دانشجویان به صورت مختلط در قهوه‌خانه‌هایی که در مسیر این دانشگاه‌ها ایجاد شده‌اند، گفت: یکی از مهم‌ترین معضلاتی که امروز در کنار دانشگاه‌های غیرانتفاعی در مرکز استان مازندران به وفور قابل مشاهده است، ایجاد قهوه‌خانه‌ها و قلیان‌سراها، در کنار دانشگاه‌های مسیر جاده دریا، خصوصاً دانشگاه‌های غیرانتفاعی است که به مکانی برای قرارهای دختر و پسری تبدیل شده است.

این دانشجو افزود: دانشجویان دختر و پسر با هم قرار می‌گذارند و در بین کلاس‌ها و یا با پیچاندن کلاس‌ها، به‌صورت مختلط به قهوه‌خانه‌ها می‌روند و برخی نیز قلیان می‌کشند.

وی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد چون هدف اول موسسات غیرانتفاعی جذب دانشجو برای بالا بردن درآمد است، پس نباید این آزادی‌های ناهنجار از دانشجویان سلب شود؛ چراکه ممکن است دیگر این دانشجو به این دانشگاه نرود و به عبارتی می‌توان گفت که موسسات غیرانتفاعی برای جذب دانشجوی بیشتر، مسابقه ترویج اباحی‌گری گذاشته‌اند.

در پایان باید تاکید کرد که هنوز هم بزرگترین مشکل دانشگاه های غیرانتفاعی نبود نظارت بر این دانشگاه‌هاست و در سایه این عدم نظات، وضع فرهنگی، علمی و آموزشی این موسسات آموزش عالی روز به روز در حال بدتر شدن است و اگر مسئولان هرچه سریع‌تر نسبت به جلوگیری از این موضوع اقدام نکنند، تا چند سال دیگر کاملاً موضوع از دست آنها خارج خواهد شد.