با فرا رسیدن ماه محرم و آغاز عزاداری ها و شور حسینی تمام شهر با پرچم های سیاه تزیین می شود و مردم شهر هر سال به برپایی مراسمات عزاداری و ایستگاه های صلواتی همت می نهند.
از غم و اندوه ماه محرم که بگذریم با غم دیگری به نام غمِ فقر فرهنگی در شهر مواجه می شویم. حقیقت تلخی که منجر به کمرنگ شدن ارزش های عزاداری می شود.

از جمله پیامدهای زباله های ماه محرم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. مسمومیت های گسترده از سوی مصرف کنندگان
۲. استفاده ی زیاد از ظروف پلاستیکی یک بار مصرف
(از مهم ترین علت های کاهش خدمات شهرداری ها به شمار می رود)
۳. تولید پسماند
۴. عدم جمع آوری صحیح زباله ها
۵. رهاسازی پسماند در معابر، کوچه ها و خیابان ها

شایان ذکر است در طول محرم تنها پاکبان زحمت کش شهرداری است که به امر نظافت و جمع آوری پسماند شهری می پردازد. عنایت داشته باشید که پاکبان جزو لشکر یزدید نیستو لطفا آشغال خود را در سطل زباله بیاندازید. با توجه به افزایش سالیانه تولید پسماند در محرم پاکبانان شهرداری باید توان و انرژی چند برابر برای کار خود صرف کنند و این در حالی است که به تعداد آن ها در سطح شهر اضافه نخواهد شد و توان شهرداری ها در این بخش ثابت است.

در برپایی مراسمات عزاداری حسینی بهتر است که از ظروف استیل و ملامینِ یک بار مصرف و تجزیه پذیر استفاده کنیم.
شهرداری ها هم می توانند با توزیع پلاستیک ها و سطل های مخصوص جمع آوری زباله بین هیات های مذهبی و ایستگاه های صلواتی سطح شهر در جلوگیری از آلودگی محیطی شهر موثر باشند.

همزمان با ایام سوگواری امام حسین (ع) افراد متفاوتی با داشتن نیات مختلف اقدام به پخش نذری در میان مردم در بسیاری از نقاط شهر می کنند که اغلب از جمع آوری زباله های خود غافل می شوند. در کنار این نذرها بیاییم نذر کنیم هر کدام از ما فقط یک زباله را در طول روز از سطح شهر جمع آوری کنیم.