با نزدیک شدن به روزهای پایانی هر سال، بحث خرید و قیمت اجناس و اقلام ذهن هر خانواده ایرانی را به خود مشغول می‌کند و این یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها برای تأمین نیازهای شب عید از بازار است.

با توجه به اینکه برخی افراد از فضای شب عید و نیازمندی‌های مبرم خانوارها در تهیه اقلام سوءاستفاده کرده و قیمت‌ اجناس را بالاتر از حد متعارف برده و بعضاً مبادرت به کم‌فروشی نیز می‌کنند و دو پدیده نامبارک گران‌فروشی و کم‌فروشی را رقم می‌زنند تا با پر کردن جیب خود اقدام به سودجویی از فضای بازار شب عید کنند، لزوم توجه ویژه به دستگاه‌های نظارتی بر بازار شب عید بیش از پیش احساس می‌شود.

به همین منظور با چند تن از شهروندان گفت‌وگویی انجام دادیم تا نظرات آنها را درباره بازار شب عید جویا شویم.

* قیمت‌ها نوسان دارد

یکی از شهروندان نوشهری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، درباره قیمت و کیفیت در بازار شب عید، اظهار کرد: قیمت‌ها نوسان دارد و نمی‌توان به یک جمع‌بندی صحیحی دست پیدا کرد.

امیر رضایی افزود: نه تنها قیمت‌‌ها در مناطق مختلف شهری متفاوت است، بلکه کیفیت هم دارای تغییراتی است و این برای داشتن بازاری با ثبات اصلاً خوب نیست.

* تشدید نظارت‌ها فقط برای تعطیلات نباشد

وی گفت: دستگاه‌های متولی باید نظارت ویژه‌ خود را در طول سال به صورت فعال داشته باشند و صرفاً به ایام تعطیلات و شب عید بسنده نکنند و به کیفیت اجناس و اقلام هم رسیدگی شود.

یکی دیگر از شهروندان نیز با ابراز گلایه از شرایط نامتوازن بازار، تصریح کرد: گاهی قیمت‌ها در طول روز تغییر می‌کند و این باعث برهم خوردن نظم بازار می‌شود.

* ضرورت نظارت بیشتر متولیان امر بهداشت بر بازار مواد غذایی شب عید

رحمان پرویزی درباره کیفیت کالاها و اجناس نیز بیان کرد: به نظرم مطلوب یا نامطلوب بودن کیفیت کالا امری طبیعی است و در بازارهای مختلف این موضوع دیده می‌شود، این خریدار است که در انتخاب کالا مختار است ولی در بحث بهداشت و رعایت اصول بهداشتی در زمینه فروش مواد غذایی در برخی مواقع شرایط بسیار بدی وجود دارد.

وی افزود: متولیان بهداشت باید سلامت بهداشتی کالاها و اجناس پرمصرف و ضروری مردم را مورد توجه ویژه خودشان قرار دهند در غیر این‌صورت هزینه‌ها بر دوش حوزه درمانی می‌افتد.

* موج‌سواری برخی سودجویان در بازارهای نوروزی

یکی دیگر از شهروندان نوشهری به فارس گفت: هر وقت به ایام تعطیلات نوروز نزدیک می‌شویم توازن بازار در قیمت و کیفیت کالاها به هم می‌ریزد و دود این نابه‌سامانی به چشم مردم منطقه می‌رود.

وی تصریح کرد: بعضی‌ها در این روزهای منتهی به سال نو سعی در موج‌سواری برای رسیدن به مقاصد اقتصادی خود از طریق افزایش نرخ‌ها هستند و این می‌طلبد تا دستگاه‌های متولی بازار نظارت ویژه‌ای را در دستور کار خودشان قرار بدهند.

* افزایش تشدید نظارت‌ها بر بازار شب عید

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، از اجرای طرح تشدید نظارت بر بازار شب عید در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: این طرح از ۱۵ اسفند آغاز شد و تا ۱۵ فروردین ۹۵ ادامه دارد و در اجرای صحیح آن هیچ‌گونه کوتاهی نمی‌کنیم.

حیدرعلی محجوب افزود: برخی واحدهای فروش مانند پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار و نیز واحدهای خدمات‌رسانی چون رستوران‌ها و اماکن پذیرایی، فروشندگان مواد غذایی و… که تقاضای بیشتری در شب عید از سوی شهروندان دارند، به‌صورت ویژه مورد نظارت دقیق قرار می‌گیرند.

* معرفی واحدهای فروش ویژه نوروزی با قیمت مصوب در نوشهر

وی تصریح کرد: واحدهای ویژه‌ای تحت نظارت اداره صنعت، معدن و تجارت نیز مشخص شدند تا به‌صورت فروش فوق‌العاده مبادرت به عرضه اجناس و کالاهای ضروری و مورد نیاز شب عید را داشته باشند که در این‌باره اطلاع‌رسانی‌ها از طریق رسانه‌ها و نصب بنر در سطح شهر اقدام می‌شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نوشهر یادآور شد: در این طرح، واحدهای مورد نظر اداره صنعت، معدن و تجارت نوشهر اجناس و کالاهای خود را که دارای کیفیت مطلوبی نیز هستند با قیمت خاص و مصوب این اداره به شهروندان و عموم مردم عرضه می‌کنند.

* کشیک ۲۲ واحد نانوایی و افزایش ۳ هزار کیسه آرد به سهمیه نوشهر

وی درباره کشیک واحدهای نانوایی ویژه نوروز، اظهار کرد: در این‌باره تعداد ۲۲ واحد کشیک در نظر گرفته شد و تعداد ۳ هزار کیسه آرد نیز به سهمیه شهرستان نوشهر اضافه شد تا دچار کمبودهای احتمالی نشوند و البته واحدهای آزادپز هم در این حوزه کمک‌کننده هستند.

محجوب با اشاره به اینکه نرخ آژانس‌های مسافرتی نیز در دستور کار قرار دارد، گفت: با کمک ستاد تسهیلات سفر شهرستان نوشهر نرخ‌های مصوب و ثابت برای این مؤسسات تحت نظارت قرار دارند.

* مردم تخلفات را به ۱۲۴ گزارش کنند

وی خاطرنشان کرد: سامانه ۱۲۴ به‌صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارشات مبنی بر تخلفات گران‌فروشی، کم‌فروشی و سایر مباحث مربوط به بازار است و مردم می‌توانند با تماس خود ما را در بهتر مدیریت کردن بازار کمک و یاری برسانند.

* فعالیت دو تیم نظارتی ویژه بهداشتی در ایام نوروز

رئیس شبکه بهداشت و درمان نوشهر نیز با اشاره به اینکه تاکنون مورد خاصی در حوزه مشکلات بهداشتی در عرضه مواد غذایی نداشتیم، اظهار کرد: دو تیم نظارتی ویژه در دو شیفت صبح و عصر و همه‌روزه فعال شدند.

رحیم سیدپور افزود: این دو تیم نظارتی به‌صورت جداگانه در طول ایام تعطیلات نوروز در نوار ساحلی و مناطق شهری اقدام به گشت‌زنی می‌کنند.

* وضعیت بهداشتی واحدهای اقامتی و پذیرایی زیر ذره‌بین

وی تصریح کرد: بازدید از تمامی مراکز اقامتی، خدماتی، هتل‌ها، رستوران‌ها و گردشگری به‌طور مستمر از ابتدای اسفند آغاز شده‌است و در صورت نیاز، تذکرات لازم درباره رفع مشکلات و تکمیل نواقصات و کمبودها داده می‌شود.

* ساماندهی دوره‌گردها و دستفروشان

رئیس شبکه بهداشت و درمان نوشهر درباره ساماندهی دوره‌گردها و دستفروشان، گفت: هماهنگی‌های لازم با شهرداری برای ساماندهی این گروه انجام شده‌است و برنامه‌ عملیاتی آن در فروردین آغاز می‌شود که در این بین از فعالیت دوره‌گردهای ناشناس نیز جلوگیری می‌شود.