مدتهاست که فضای مجازی، جولانگاهی برای حرکات سخیفی شده است که افراد، بدون در نظر گرفتن اصول اولیه ادب و نزاکت اجتماعی به راحتی بکار می برند، از آنجایی که محیط سایبر، فضای مخفی، آزاد و نامحدود است، نیاز به نظم دارد، در غیر اینصورت به مکان آشفته ای تبدیل خواهد شد، که هرگونه هنجار شکنی از نوع فحاشی را شاهد باشیم.
بی توجهی به اخلاقیات و ارزش های اجتماعی و فردی این روزها در فضای مجازی بقدری متداوم شده است که به راحتی هر کسی برای تخطئه اشخاصی که مورد پسندشان نیستند از هر گونه توهین و فحاشی در قالب گذاشتن کامنت اقدام می کنند.
فحاشی به ستارگان سینما، ورزشکاران و افراد معروف فروگذار نیستند و دامنه هیجاناتشان به افرادی در آن طرف مرزها هم می رسد و باعث به سوال رفتن اعتبار ایرانیان می شود که نمونه آن را در مورد فوتبالیست های معروف دنیا دیدیم و سرافکنده شدیم.
جراحت برپیکر روان و روح آدمی ترمیمی ندارد و هر لحظه خدشه دارتر می شود، آنچه امروز مرا برآن داشت تا از فقر فرهنگی آنلاین در کشورمان بنویسم، سریال اهانت های ساشا سبحانی بود، کسی که در واکنش به توهین هم وطنانش به ستارگان سینما پرداخت و بعد از بهاره رهنما، بازی جدیدی با محسن افشانی استارت زد.

محسن افشانی که خود اسطوره حاشیه است و در این دوئل الفاظ ناپسند، پیشتازی می کند، این شاخ های اینستاگرام سریالی را آغاز کرده اند، که مخاطبانشان را منتظر واکنش می گذارند، فالورهایی که چشم به جوابیه های هستند که هر سری از دیگری ادبیات سخت تری بکار می برند و هر بار بدتر و فجیح تر از بار دیگر و این روند تا ناکجا ادامه خواهد داشت.
متاسفانه این میدان های فحاشی دوجانبه باقی نمی ماند و فضای مسمومی ایجاد می کند، میدانی که جزء اشاعه و تزریق لاابالگیری و بی قیدی در جامعه نیست، شکسته شدن خط های قرمز اخلاقی و اجتماعی، چون سرطانی بدخیم گسترش می یابد و با مشاهده اولین کامنت فحاشی، راهی همواره گشوده می گردد و جریانی می شود برای الگوبرداری ، که پیامدهای جبران ناپذیری دارد.
بی شک فروریختن قبح کلمات ناپسند و ادبیات سخیف و عادی شدن آن در جامعه ، وضعیت ناخوشایندی ایجاد می کند که حتی به منفورترین و زننده ترین حالت ممکن که نشانه گیری به حرمت خانواده است هم دریغ نمی کنند.