کارشناسان ناسا اعلام کردند، تلسکوپ فضایی شکارچی سیاره‌های فراخورشیدی ناسا به دلیل از دست رفتن ذخیره باتری‌های خود به جمع بازنشسته‌ها پیوسته است.

این تلسکوپ فضایی فوق پیشرفته در طول عمرکاری خود موفق به کشف بیش از ۲۶۰۰ سیاره فراخورشیدی شده است.

مقام‌های ناسا در جدیدترین سخنرانی خود اعلام کردند که فضاپیما پس از ۹ سال ماموریت به دلیل اتمام سوخت خود از دسترس خارج شده است.

تلسکوپ درحالی به پایان عمرکاری خود رسید که محققان ناسا انتظار داشتند بازه زمانی بیشتری برای دریافت اطلاعات و تحقیق درباره سیاره‌های فراخورشیدی زمان دراختیار داشتند.

هنوز مقدار اندکی سوخت برای کارکرد تلسکوپ وجود دارد، اما کارشناسان اعلام کرده اند در آینده نه چندان دور برای همیشه تلسکوپ از دسترس خارج خواهد شد.


تلسکوپ فضایی کپلر درسال ۲۰۰۹ با هدف کشف سیاره‌های فراخورشیدی و بررسی امکان وجود حیات فرازمینی و سیاره‌هایی که امکان وجود حیات آینده انسان درآنجا وجود داشته باشد به فضا پرتاب شد.


تا پیش از کپلر هیچ تلسکوپ فضایی برای بررسی و ارزیابی سیاره‌های فراخورشیدی به فضا پرتاب نشده بود.


درطول سال‌ها ماموریت کپلر اطلاعات بسیار ارزشمندی به زمین درباره سیاره‌های فراخورشیدی منتقل کرد؛ به تازگی دانشمندان متوجه ارسال نشدن اطلاعات از سوی کپلر و فرو رفتن آن به نوعی حالت خواب به دلیل کمبود ذخیره سوخت آن شده بودند.


حال با اتمام اجباری فعالیت تلسکوپ فضایی کپلر، دانشمندان امیدوار هستند تلسکوپ TESS بتواند جانشین آن باشد و با استفاده از داده‌های دریافتی از TESS بتوانند به پژوهش درباره سیاره‌های فراخورشیدی و امکان وجود حیات درآن بپردازند.

ازجمله سیاره‌های فراخورشیدی که به وسیله تلسکوپ فضایی کپلر شناسایی شد می‌توان Kepler-۱۸۶f را نام برد که اولین سیاره درابعاد کره زمین است که در منطقه قابل سکونت در فضا کشف شده است.


کپلر به طور ویژه درجست و جوی سیاره‌هایی با پوشش سطح از جنس سنگ بود که ساختاری مشابه کره زمین داشته باشند و درفاصله مناسبی به دور خورشید خود گردش کنند؛ این فاصله مناسب اجازه امکان رشد و زندگی جانداران را می‌دهد.


کارشناسان اعلام کرده اند تلسکوپ فضایی، TESS به تکمیل و ادامه رصد بخش‌هایی از فضا می‌پردازد که کپلر پیشتر به مشاهده آن‌ها پرداخته بود.
محققان اعلام کرده اند تا بازه زمانی طولانی نیازمند به بررسی و استخراج نتیجه داده‌هایی خواهند بود که تلسکوپ فضایی کپلربه زمین ارسال کرده است.

منبع:Dailymail