خبرگزاری کانادایی «سی‌بی‌سی» با انتشار گزارشی به بررسی اعدام‌های رژیم سعودی و شباهت آن‌ها به جنایات گروه‌های تروریستی داعش و طالبان پرداخت و نوشت: شیوه‌های غیرانسانی اعدام در عربستان سعودی – ازجمله گردن‌زنی، سنگسار و به‌ چهار میخ کشیدن محکومان- برای متحدان غربیش جای دفاعی باقی نگذاشته است؛ بخصوص که یکی از دلایل غربی‌ها برای جنگ با داعش و طالبان، ارتکاب مجازات‌های مشابه بوسیله این گروه‌های تروریستی است.
در ادامه گزارش آمده است: اوتاوا سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) شعبه‌ای از «دانشگاه آلگونکوئین» را در «جازان» عربستان سعودی افتتاح کرد. ایجاد این شعبه که تنها مختص آقایان بود، مخالفت‌های داخلی را در کانادا برانگیخت. با این وجود، اوج فاجعه زمانی روی داد که مقامات سعودی، اجساد بدون سر ۵ یمنی را در جاده مجاور ساختمان این دانشگاه، به نمایش گذاشتند. سران رژیم پس از گردن‌زدن این ۵ نفر، اجساد آن‌ها را میان دو جرثقیل آویزان کرده بودند.
نگارنده سپس می‌افزاید: تنها در سال گذشته، ۱۵۱ نفر در عربستان اعدام شدند. این رقم در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. نیمی از این افراد بدلیل خلاف‌های جزئی اعدام شدند. حدود ۷۵ نفر از اعدام‌شدگان افراد خارجی بودند. این در حالی است که سران این رژیم با اعدام‌های دوم ژانویه (۱۲ دیماه سال جاری) – از جمله اعدام «شیخ نمر،» روحانی برجسته شیعیان – پیام خونبارتری را در آغاز سال نوی میلادی، به مخالفان خود ارسال کردند. «الکس نِو،» رئیس سازمان عفو بین‌الملل کانادا، در گفتگو با سی‌بی‌سی، اظهار داشت: اوضاع اعدام‌های رژیم سعودی نسبت به گذشته بدتر شده است.
بیشتر افرادی که بوسیله عوامل رژیم سعودی اعدام می‌شوند کارگران خارجی این کشور هستند. از سوی دیگر، حکم اعدام برای تخلفات جزئی که در کشورهای دیگر جرم محسوب نمی‌شوند و همچنین شیوه‌های غیرانسانی و وحشیانه اعدام -از قبیل گردن‌زنی، سنگسار و به چهارمیخ کشیدن محکومان- باعث شده است مقامات غربی نتوانند آشکارا از این متحد خاورمیانه خود دفاع کنند. ریاض هرگز به درخواست‌های بین‌المللی برای رعایت حقوق‌بشر در این کشور اعتنایی نمی‌کند و تاکنون تمامی تلاش‌ها را در این زمینه ناکام گذاشته است.
«گرگوری گاوس،» رئیس بخش امور بین‌الملل «دانشگاه تگزاس اِی.‌اند.‌ام،» معتقد است عربستان سعودی از قدرت نفتی خود سوء‌استفاده می‌کند و به درخواست‌های جهانی برای انجام اصلاحات قضایی اهمیتی نمی‌دهد.طبق گفته گاوس، نقطه‌ضعف عربستان مقایسه این رژیم با گروه تروریستی داعش است. به همین دلیل است که [جلادان این رژیم] دوم ژانویه سال جاری، بیشتر محکومان به مرگ را نه با گردن‌زنی بلکه با شلیک گلوله اعدام کردند.
سی‌بی‌سی: تشابه شیوه‌های اعدام‌ رژیم سعودی با جنایت‌های داعش و طالبان+تصاویر
سی‌بی‌سی: تشابه شیوه‌های اعدام‌ رژیم سعودی با جنایت‌های داعش و طالبان+تصاویر
سی‌بی‌سی: تشابه شیوه‌های اعدام‌ رژیم سعودی با جنایت‌های داعش و طالبان+تصاویر
سی‌بی‌سی: تشابه شیوه‌های اعدام‌ رژیم سعودی با جنایت‌های داعش و طالبان+تصاویر