محمد حسین مقیمی معاون سیاسی و رئیس ستاد انتخابات کشور، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که ظهر امروز شنبه (۲۶ دیماه) در محل وزارت کشور برگزار شد، به بیان گزارش مختصری از روند برگزاری مراحل انتخابات تا به امروز پرداخت و گفت: ۲۰ آذر ماه با دستور وزیر کشور، دستور برگزاری مجلس خبرگان صادر شد و ۲۱ هیئت اجرایی خبرگان شروع به کار کردند.

وی افزود: از ۲۶ آذر ماه نیز زمان ثبت‌نام داوطلبان خبرگان رهبری آغاز شد و در تاریخ ۲۸ آذر ماه باز هم با دستور وزیر کشور مقدمات برگزاری انتخابات مجلس فراهم و هیئت‌های اجرایی نیز این بار با دستور رحمانی‌فضلی شروع به کار کردند، از‌‌ همان روز هم به مدت یک هفته ما شاهد ثبت‌نام از داوطلبین مجلس شورای اسلامی بودیم.
مقیمی تصریح کرد: از ۲۶ آذر ماه تا ۲ دیماه ثبت نام از داوطلبین نمایندگی مجلس خبرگان و از تاریخ ۲۸ آذر ماه تا ۴ دی ماه نام نویسی از داوطلبین نمایندگی مجلس شورای اسلامی انجام شد.
رئیس ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: از‌‌ همان روزهایی که ثبت‌نام انجام می‌شد اطلاعات داوطلبین به صورت مستقیم به ۴ مرجع ثبت‌ احوال، دادستانی، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات فرستاده می‌شد و این مراجع طبق قانون ۵ روز مهلت داشتند تا نظرات خود را اعلام کنند.
مقیمی خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه تعداد داوطلبان برای حضور در عرصه انتخابات کثیر بود، زمان بررسی‌ از ۵ دیماه روز تا ۱۴ دی ماه ادامه پیدا کرد.
وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی‌بر اینکه آیا تا کنون با تبلیغات زودهنگام داوطلبین مواجه شده‌اید یا خیر و همچنین آیا در این زمینه تذکری به داوطلبان داده شده است، اظهار داشت: فرمانداری‌ها و بخش‌داری‌ها افرادی را خواسته‌اند و با آن‌ها صحبت کرده‌اند تا تغییر رویه دهند، صحبت‌ها موثر واقع شده و موردی وجود نداشته که بخواهیم پرونده‌ها را به مراجع ذی‌صلاح بفرستیم.
رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه با بیان اینکه برای مجلس خبرگان رهبری ۸۰۱ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به دوره قبل دو برابر شده بود گفت: برای مجلس شورای اسلامی هم ۱۲ هزار و ۷۶ نفر نام نویسی کرده‌اند که در اینجا هم ما شاهد افزایش تعداد داوطلبین بودیم.
مقیمی یادآور شد: حضور حداکثری داطلبان برای شرکت در انتخابات نشان داد که نخبگان جامعه، فعالان سیاسی اجتماعی و همه کسانی که به پیشرفت و سربلندی کشورمان علاقمند هستند، وارد صحنه شده‌اند و آمادگی خود را اعلام کرده‌اند، ما هم به نوبه خود از حضور پرشور داوطلبان تشکر می‌کنیم.
وی در ادامه گفت: براساس قانون محدودیت‌هایی که برای ثبت‌نام وجود داشت، اعمال شد و همه شرایط از قبیل تحصیلات و سن در هیئت‌های اجرایی مورد بررسی قرار گرفت. در مورد مجلس خبرگان هم شورای نگهبان به صلاحیت‌ها رسیدگی کرد و امور پیش رفت.
رئیس ستاد انتخابات در ادامه با بیان اینکه هیئت‌های اجرایی متشکل از ۳ نفر فرماندار، رئیس ثبت‌احوال شهرستان، نماینده شورای شهرستان و ۸ نفر از معتمدین محلی که جمعا ۱۱ نفر می‌شوند، بر این اساس ۳ عضو شخصیت حقوقی و ۸ عضو دیگر شخصیت حقیقی دارند.
وی گفت: فرمانداری ۳۰نفر را به هبئت نظارت برای عضویت در هیئت اجرایی معرفی می‌کند که در ‌‌نهایت با بررسی صلاحیتشان ۸ نفر معتمد از میان آنان انتخاب می‌شوند که این ۸ معتمد در کنار ۳ عضو هیئت اداری از اول برگزاری انتخابات تا پایان آن باید به امورات اجرایی رسیدگی خواهند کرد.
رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات هیئت اجرایی بررسی صلاحیت‌ها استخاطر نشان کرد: این ۱۱ نفر با توجه به سوابقی که وزارت کشور از ۴ مرجع رسمی و تحقیقات محلی دریافت می‌کند، بررسی صلاحیت‌ها را انجام می‌دهد، لذا این هیئت براساس ماده ۵۰ قانون انتخابات هر رد صلاحیتی را که اعلام می‌کنند باید با استناد به قانون باشد.
وی در ادامه تاکید کرد: منتخبین مردم در هیئت‌های اجرایی نمایندگان مردم هستند که برای اجرای انتخابات به کمک دولت می‌آیند و این باید در ذهن ما درست نقش ببندد که معتمدین کارمندان دولت نیستند و افرادی از بین مردم هستند.
با ۷۶۳ پرونده که دستگاه قضایی، ۷۳۵ پرونده که توسط ناجا و تعدادی هم توسط وزارت اطلاعات بررسی شد در مجموع به ۲۳۰۰ پرونده جواب دادند که ۷۶۳ از داوطلبان محکومیت داشتند.
مقیمی با بیان اینکه ۲۰۷ حوزه اصلی پروسه انتخابات را در دستور کار دارند، گفت: در انتخابات امسال داوطلبین مجلس ۱۲۹ درصد و داوطلبین خبرگان ۶۲ درصد افزایش چشم‌گیر داشتند. از مجموع ۱۲ هزار و ۴۸ پرونده‌ای که به دادستانی ارجاع داده شد ۷۶۳ مورد آن دارای سابقه بودند و در همین راستا ۱۱ هزار و ۲۸۳ مورد از آن‌ها در دستگاه قضائی سابقه‌ای نداشته‌اند.
وی اضافه کرد: ٧۶٣ مورد از ١٢ هزار پرونده دارای سابقه بود و الباقی سابقه‌ای در دستگاه قضایی نداشتند که تعدادی از محکومیت‌ها مربوط به حوادث و موارد عادی مانند تصادف یا دعوای خانوادگی و… بود.
مقیمی با بیان اینکه هیئت اجرایی و معتمدین محلی این موارد را حضورا بررسی کردند تصریح کرد: در این میان جمعا ۸۱۰ نفر رد صلاحیت شدند همچنین ۴۹۸ نفر نیز انصراف دادند که احتمال دارد این انصراف در آینده هم وجود داشته باشد.
در ادامه نشست رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تاکنون هیئت اجرایی وظایف خود را به خوبی انجام داده‌اند، تصریح کرد: وزارت کشور مسئول حسن اجرای انتخابات است و شورای نگهبان نیز مسئولیت نظارت بر اجرای انتخابات را دارد. در این راستا نیروی انتظامی نمی‌تواند بگوید که هیئت اجرایی دراجرای وظایف خود کارشان را درست انجام داده‌اند یا خیر، اگر لازم باشد به هیئت اجرایی تذکر داده می‌شود. وزارت کشور این وظیفه را بر عهده دارد اما اگر شخصیت انتظامی بعنوان فردی معمولی بخواهد اظهار نظر کند اشکالی ندارد.
وی اضافه کرد: صدا و سیما در این راستا باید با دقت خبرهای مربوط به انتخابات را منعکس کند.
مقیمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از منتقدین دولت گفته‌اند، بیش از ۹۰ درصد تایید صلاحیت داوطلبین بی‌سابقه است ارزیابی شما چیست، تصریح کرد: بنده بعنوان رئیس ستاد انتخابات می‌توانم بگویم بررسی صلاحیت‌ها در هیئت اجرایی که توسط ۸ نفر معتمد انجام می‌شود براساس قانون انجام شده و این هیئت رسمی و قانونی است و تا امروز هیئت اجرایی از عهده وظایف خود برآمده است.
مقیمی تاکید کرد: اگر بخواهیم در مقایسه با گذشته این انتخابات را بررسی کنیم، دوره قبل بنده مسئول نبودم، از ابتدا ملاک و مبنای کارمان براساس اجرای قانون بود و قانون به هیئت اجرایی تکلیف کرده لذا وزارت کشور براساس اطلاعاتی که از مراجع چهارگانه می‌گیرد و تحقیقات محلی که ارائه می‌دهد با رعایت قانون وظیفه خود را انجام می‌دهد.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه عده‌ای تصمیم دارند در انتخابات خبرگان نفوذ کنند، آیا تا به امروز با همچین موردی روبرو شده‌اید، تصریح کرد: وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی در کشور وجود دارند که وظیفه‌شان شناختن عوامل نفوذی و برخورد با آن‌ها است، وزارت کشور مجری انتخابات است و اگر دستگاه‌های قانونی به ما اینگونه موارد را منعکس کنند، دستگاه قضایی عوامل نفوذی را تحت نظر دارند و در این راستا اقدامات لازم را انجام خواهند داد.
معاون سیاسی وزارت کشور درباره اینکه آیا تا به امروز در حوزه انتخابات با التهاباتی روبرو شده‌اید، تصریح کرد: ما از ۲۰ آذر که وارد مرحله‌های اجرای انتخابات شدیم با هیچ التهابی روبرو نشدیم چون ملاکمان اجرای قانون است و امیدواریم در آینده با حضور حداکثری ملت در پای صندوق‌های رای روبرو شویم براین اساس بنظر نمی‌رسد چالشی در آینده به وجود آید.
مقیمی درباره آخرین وضعیت برگزاری انتخابات الکترونیک در کشور تصریح کرد: در این راستا وزارت کشور و شورای نگهبان به توافقاتی رسیده‌اند و در اجرای تبصره بند ۷ و ماده ۹ قانون انتخابات که مکلف کرده برای انتخابات از شیوه نوین استفاده شود، بخش سخت افزار و نرم افزار انتخابات الکترونیکی را به شورای نگهبان ارائه دادیم که آن‌ها ایراداتی را در بخش نرم افزار گرفتند و ما ۱۰ روز فرصت داشتیم که این ایرادات را بررسی کنیم، انشاالله امروز یا فردا ایرادات صندوق الکترونیکی رفع خواهد شد و به شورای نگهبان اطلاع داده می‌شود.
وی همچنین درباره وضعیت رد صلاحیت‌ها تصریح کرد: هیئت‌های نظارت تا آخرین ساعات امروز فرصت دارند نسبت به پرونده‌هایی که به آن‌ها ارجاع داده‌ شده است آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند و در این راستا شورای نگهبان نیز ۲۰ روز فرصت دارد تا درباره این پرونده‌ها تصمیم گیری کند.
رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اظهار نظر بعضی رسانه‌ها مبنی برفله‌ای بودن تایید صلاحیت‌ها، گفت: بر اساس گزارش از مراجع چهارگانه همه موارد مربوط به دزدی، رشوه، مواد مخدر، و وابستگی به خارج را رد صلاحیت کرده‌ایم. هیات‌های اجرایی بر اساس مواد ۲۸، ۲۹ و ۳۰ قانون انتخابات صلاحیت داوطلبان را بررسی کردند و هیچ بررس فله‌ای در کار نبوده است، نباید جایگاه هیات‌های اجرایی به خاطر رد صلاحیت عده‌ای زیر سوال رود و گفته شود که آن‌ها فله‌ای عمل کردند.
رئیس ستاد انتخاباتی کشور با اشاره به صندوق‌های انتخاباتی گفت: قبلا هم در این مورد توضیح داد‌ه‌ایم که صندوق‌ها باید در حدی شفاف باشند که رای داخل خوانده نشود و در روز انتخابات اگر فردی به داخل صندوق نگاه کند ببیند که در داخل آن رای نبوده است.
وی در ادامه افزود: تا به حال ۱۳۰ هزار صندوق ساخته شده و پس از لاک و مهر در اختیار فرمانداری‌ها قرار خواهد گرفت.
رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به تعدادی از رد صلاحیت شدگان که از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی هستند گفت: من در این باره اطلاعی ندارم که چه افرادی رد صلاحیت شدند و جایگاه اجتماعیشان چه بوده است تنها می‌دانم که ۸۱۰ نفر رد صلاحیت شده‌اند و حیثیت افراد باید حفظ شود.
وی در مورد حوزه‌های انتخابیه بیان کرد: در این باره هیئت‌های اجرایی باید نظر بدهند.
مقیمی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه کاندیداهای زیادی در سال جاری فعالیت‌های خود را در شبکه‌های مجازی انجام می‌دهند شیوه نظارت بر تخلفات فضای مجازی چگونه خواهد بود، اظهار داشت: هر فعالیتی که در فضای معمولی جرم باشد در فضای مجازی هم جرم و خلاف خواهد بود، لذا با آن‌ها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت، توصیه ما به افرادی که وارد عرصه انتخابات شده‌اند این است که ما فضای مجازی را به شدت دنبال می‌کنیم تمام مواردی که انتقال می‌دهند ثبت و ضبط می‌شود و در زمان خود در اختیار هیئت نظارت و شورای نگهبان قرار خواهد گرفت.
وی همچنین تاکید کرد: کسانی که وارد انتخابات می‌شوند باید اخلاق را رعایت کنند و تنها به اثبات خود بپردازند، به مردم هم توصیه می‌کنیم که اطلاعات رسمی مربوط به انتخابات را از صدا و سیما و خبرگزاری‌های رسمی کشور دریافت کنند چون بعضی مواقع شاهد انتشار اخبار غیرواقعی هستیم.
رئیس ستاد انتخاباتی کشور همینطور در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه وزارت کشور چه برخوردی را با مسئولانی که از امکانات دولتی برای بعضی از کاندیدا‌ها استفاده می‌کنند خواهد داشت، گفت: دستگاههای دولتی حق ندارند از هر امکانی که با بودجه عمومی تامین شده له یا علیه کسی استفاده کنند، اگر این کار را انجام دهند جرم است و اگر منعکس شود با متخلف برخورد خواهد شد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: استفاده از تریبون‌های نماز جمعه هم در این مواقع درست نیست.
مقیمی در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: هر کسی به هر دلیلی امروز و فردا پس از اعلام نتایج به نتیجه آن اعتراض داشته باشد می‌تواند به شورای نگهبان مراجعه کند.
رئیس ستاد انتخاباتی کشور همچنین اظهار داشت: در هیئت‌های اجرایی براساس گزارشاتی که از چهار مرجع گرفته‌ایم موارد مربوط به رشوه، دزدی، مواد مخدر مواردی بودند که همه رد شده‌اند و تایید صلاحیت نشده‌اند مگر اینکه دستگاه ذی ربطش در آن باره اظهار نظر کرده باشد.