این روزها وضعیت بیمار اقتصادی کشور، شهرداری ها را هم مستثنی نکرده است و شاهد زمین گیر شدن بسیاری از پروژ ه های عمرانی شهرداری هستیم. پروژه های که نقش زیادی در تامین رفاه حال شهروندان دارند و زمینه ای برای زندگی بهتر را برای شهروندان محیا می کنند.

یکی از بزرگترین مشکل شهرداری ها که امروز دغددغه بسیاری از پروژه ها را در برگرفته است، تامین قیر  می باشد که  خلاء بزرگی در روندکار تکمیل پروژه ها شده است، اعتراضات فراوانی از پیمانکاران راه سازی و شرکت ها شنیده می شود که از همین مشکل سرچشمه گرفته شده است. ترمیم معابر، آسفالت معابر و کوچه های محلات یکی از مشکلات شهروندان است که در زمستان تشدید تر می شود و تنها راه حل آن آسفالت کردن است.

برای ساخت هر کیلومتر راه اصلی، نزدیک به ۱۵۰ تن قیر و هر کیلومتر بزرگراه ۳۰۰ تن و هر کیلومتر آزاد راه ۴۰۰ تن قیر مورد نیاز است که به گفته شهردار آمل هر تن قیر ۹ میلیون ریال در سال گذشته به ۴۱ میلیون ریال در حال حاضر رسیده است و این نوسان قیمت فشار مالی زیادی بر دوش شهرداری مازندران قرار داده و پیمانکاران را با افزایش قیمتی چند برابری شوکه کرده است.

آنچه امروزه قیر را به عنوان چالشی برای شهرداری ها تبدیل کرده  و بودجه های عمرانی را بلعیده است، در نتیجه چند مشکل به وجود آمده که شاید مهم ترین آن قیمت صعودی قیر است؛ چرا که عمده قیر کشور از ۲ شرکت، نفت پاسارگاد و شرکت نفت جی تولید می‌‌شود که این شرکت‌ها نیز بخشی از قیر را صادر می‌کنند و از این رو باید گفت که سالانه حدود ۵/۴ میلیون تن قیر از این دو شرکت تولید می شود که  تقریبا ۱ میلیون تن آن به بخش صادرات می رسد و مابقی که در حدود ۸۰ درصد است  به مصارف داخل در نهادهای دولتی و عمومی مصرف می شود، اما همچنان این کمبود قیر در پروژه های عمرانی احساس می شود.

اما شاید مشکلی که باعث شده قیمت این فرآورده نفتی صعودی چند برابر داشته باشد وقیمت هر تن قیر برای آسفالت را از ۷۳۰ هزار تومان در عرض ده ماه به ۴ میلیون تومان بکشاند، معامله این محصول از طریق بورس و بازار آزاد است که این تک نرخی بودن و پرداخت نقدی این طلای سیاه را به یک چالشی سخت برای پروژه های عمرانی تبدیل کرده است.

نامرغوب بودن قیری  که در آسفالت به کار می‌رود و یا ترکیب نادرست فرمول آن نیز یکی از مشکلات دیگری است که در آسفالت دیده می شود و این سبب فرسایش سریع آسفالت ها می گردد و به آسانی آن را در برابر عوامل محیطی مانند گرما و سرما تخریب می شود،  ترک می‌خورد و  یا بر اثر اصطکاک لاستیک خودروها، کنده می‌شود.

اما آنچه امروزه شهرداری های مازندران را به درسر انداخته و صدای آنها را درآورده است،  به قیمت بالای این فراورده نفتی بازمی‌گردد؛ چرا که برای آسفالت نیمی از قیمت تمام شده هر کیلومتر آسفالت در واقع قیمت قیر است .

آسفالت معابر که این روزها با شدت بارش نیاز تشدید تری پیدا می کند یکی از خواسته های بحق شهروندان است که با افزایش سرطانی این طلای سیاه باعث بلعیدن بودجه شهرداری ها شده است و آنها را نیز شوکه کرده است.

شهرداری های مازندران که از چند ماه قبل با کمبود بودجه به سختی روزگار می گذرانند و شاهد این مدعا دومینوی استعفای بود که از ماه ها قبل بر سر شهرداران مازندران طلسم شده است، مشکلی که با استعفاء یک شهردار شاید در ظاهر حل می شد، اما این مشکل چون سرطانی بدخیم در حال اشاعه است و تنها کسانی که از این وضعیت آسیب خواهند دید، مردم هستند .

قطعا باید رایزنی های برای حل این مشکل درنظر گرفته شود تا شاهد راه حلی جزء استعفای شهرداران این استان باشیم، راه حلی که مشکلات مردم را حل کند.