دکتر سیروس زینلی با اعلام این خبر افزود: متاسفانه برخی شرکت های وارد کننده داروهای بیوتکنولوژی زیر پوشش تولید دارو از تسهیلات دولتی شرکت های دانش بنیان استفاده می کنند و با این اقدام، سازمان غذا و دارو و دولت را فریب می دهند.

وی با اشاره به اینکه این شرکت های “تولیدنما” از معافیت های مالیاتی، تسهیلات گمرکی، وام و … بهره می گیرند، تصریح کرد: ادامه این روند، سبب از بین رفتن شرکت های نوپای دانش بنیان که تولیدات واقعی داروهای بیوتکنولوژیک دارند، خواهد شد.

به گفته رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران، از آنجا که واردات داروهای “مونوکلونال آنتی بادی” که در درمان بیماران مبتلا به ام اس، سرطان و سایر بیماری های خاص کاربرد دارد از حاشیه سود بیشتری برخوردار است، این شرکت ها به واردات داروهای فوق اقدام کرده اند، این در حالیست که هم اینک این داروها در کشور به تولید رسیده، نیازی به واردات آنها نیست.

وی اضافه کرد: در حالیکه تعداد محصولات زیست فناوری در کشور کمتر از ۲۰ قلم است، شرکت های تولیدنما به بهانه تولید دارو ۳ قلم از این داروها را از کشور آرژانتین به ایران وارد و واردات ۹ قلم داروی دیگر را هدف گذاری کرده اند.

زینلی تصریح کرد: هرچند شرکت های تولیدنما، ادعای تولید داروهای بیوتکنولوژی را در کشور دارند، اما با بررسی های انجام گرفته و با توجه به حجم، تعداد و تنوع تولیدات آنها، مشخص شده که کارخانه آنها واقعی نبوده و تنها پوششی است بر فعالیت واردات دارو از کشور آرژانتین.

وی گفت: بارها از مسئولان درخواست کرده ایم تا با تشکیل یک کمیته حقیقت یاب به بررسی دقیق این موضوع بپردازد که متاسفانه هربار موضوع مسکوت مانده است.

رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران اظهار داشت: توزیع داروهای آرژانتینی به نام داروهای تولید داخل، علاوه بر لطمه به    شرکت های داخلی تولیدکننده داروهای بیوتکنولوژی، سبب می شود که به دلیل پایین بودن کیفیت این داروها، اعتماد پزشکان به داروهای تولید داخل از بین برود.

وی یادآور شد: بر اساس تفاهم سندیکای تولیدکنندگان دارو با سازمان غذا و دارو، مقرر شده است، شرکت هایی که فرآیند تولید آنان در خارج از کشور انجام می شود به هیچ وجه جزو شرکت های تولیدکننده محسوب نشوند که دلیل این اقدام شناسایی تولیدکنندگان واقعی بوده است با این وجود برخی شرکت ها تحت عنوان تولید به واردات دارو مبادرت می کنند.