در مقاله قبلی اشاراتی به تفاوت پارتی‌بازی و شبکه‌سازی داشتیم و گفتیم که باید خودتان و مخاطبتان را بشناسید و پس‌ازآن با استفاده از کانال‌های موجود، اطلاعات کافی برای ایجاد ارتباط با فرد موردنظرتان کسب کنید تا بتوانید اقدامی درست و بر اساس شناخت انجام دهید.

امروز می‌خواهم درباره چگونگی برقراری ارتباط بیشتر صحبت کنم. فرض کنید می‌خواهید یک ساعت مچی خریداری کنید. برای این خرید لازم است در ابتدا بدانید که چه کیفیتی را از چه برندی می‌خواهید. پس‌ازآن بهتر است با توجه به انتخابتان میزان بودجه خود را بررسی کنید. آیا کسری بودجه دارید یا خیر؟ و اگر دارید چگونه و طی چه مدت‌زمانی آن را تأمین کنید (پیش از آنکه قیمت آن در این وضع تورم اقتصادی بالاتر برود). مرحله بعدی این است که اطلاعات خرید آن را جمع‌آوری کنید یعنی قیمت به دست آورید و جاهایی که می‌توانید آن را تهیه کنید را شناسایی کنید.

ممکن است برای تهیه ساعت مچی موردنظر خود به فروشگاه‌های لوکس بالای شهر مراجعه کنید و یا به فروشگاه‌های اینترنتی سری بزنید و برآورد قیمت داشته باشید. ممکن است به سایت اصلی کارخانه تولیدکننده نیز مراجعه کنید و یا به سایت نمایندگی اصلی آن در ایران. گاهی هم ممکن است حس کنجکاوی شما را قلقلک دهد و به تحقیق و مقایسه سایر برندها و قیمت‌ها هم بپردازید تا اطمینان خاطر پیدا کنید که انتخاب شما بهترین است. گاهی نظر دیگران و اطرافیان را می‌پرسید تا به انتخاب خود مطمئن شوید. پس از گذراندن همه یا بیشتر این مراحل تصمیم به خرید خواهید گرفت و گاهی حتی پس از خرید نیز شک و تردید دارید که آیا خریدتان درست بوده است یا نه و منتظر عکس‌العمل‌های دیگران هستید (هنگامی‌که ساعت مچی با برند خاص را در دستتان می‌بینند تا برآورد کنید که آیا این انتخاب درست بوده است یا خیر)

سؤال مهمی که باید به آن پاسخ دهیم این است که چرا می‌خواهید ساعت مچی خرید کنید؟ چرا برای خرید یک ساعت مچی این‌همه مراحل مختلف را تست می‌کنید و برای آن‌وقت می‌گذارید؟ می‌توانید وقتی را که برای انتخاب و خرید ساعت مچی می‌گذارید برای انجام کار دیگری بگذارید اما انتخاب شما این است. سؤال؟ چرا انتخاب شما خرید یک ساعت مچی است؟ شاید شما شخصی هستید که نیاز به دانستن زمان‌دارید اما با ساعت روی گوشی موبایلتان راحت نیستید. شاید کت‌وشلواری دارید که یک ساعت مچی برند آن را برای شیک بودن کامل می‌کند. شاید برای مجلس خاصی آن را نیاز دارید و یا شاید نیازی در درون شماست که با داشتن یک ساعت مچی برند اعتمادبه‌نفس بیشتری در شما ایجاد خواهد کرد. در تمامی این دلایل یک کلمه مشترک بوده است و آن این است: “نیاز” شما خریدتان را برای رفع نیاز خود انجام می‌دهید. نیاز به داشتن ساعت مچی. برآورد شما ازآنچه در درون شما می‌گذرد منجر به انتخاب نوع ساعت مچی می‌شود؛ یعنی ساعتی را انتخاب می‌کنید که مطمئناً کاسه نیاز شما را پر می‌کند در غیر این صورت اتفاق نهایی این‌گونه رخ می‌دهد که شما از خرید خود ناراضی خواهید بود؛ یعنی اگر نیاز درونی‌تان را درست نشناسید و اقدامتان نتواند نیاز درونی شما را تأمین کند حس عدم رضایت در شما شکل می‌گیرد چون نیاز شما تأمین نشده است.

طبق نظریه تئوری انتخاب (بر اساس تحقیقات دکتر گلسر) تمامی اعمال و رفتارهای انسان اعم ازآنچه که به خرید منجر می‌شود و غیره، به دلیل رفع نیازی است که در درون او وجود دارد؛ یعنی تمامی اعمال، رفتارها، ارتباطات و هر آنچه انجام می‌دهیم به دلیل رفع نیازهای درونی ماست. حتی ارتباطات.

ارتباطاتی که برقرار می‌کنیم بر اساس نیازهایی است که در درون خود احساس می‌کنیم. اگر ارتباطات کاری و دوستانه ما بر اساس رفع نیازهایمان باشد باید از خود بپرسیم که این ارتباط چه نیازی از درون من را می‌خواهد برطرف کند؟

آیا ما نیازمان را درست شناخته‌ایم؟ چون شناخت درست نیازمان موجب شناسایی درست فرد موردنظرمان می‌شود. در بسیاری از مواقع فکر می‌کنیم که باید با شخص ارتباط برقرار کنیم درحالی‌که اشتباه است. شاید با خودتان بگویید که خب ارتباط برقرار کردن که بد نیست. نهایت این است که یک ارتباط به سایر ارتباطاتمان و یک نفر به شبکه انسانی ما اضافه خواهد شد اما اشتباه نکنید نکته‌ای که در این مقاله می‌خواهم به آن اشاره‌کنم این است که شبکه‌سازی درست دائماً ارتباط برقرار کردن با همه افراد نیست بلکه این است که ارتباطات معنادار و هدفمند ایجاد کنید. منظور از این هدفمندی لزوماً به دنبال منافع مادی بودن نیست، شاید شما بر اساس نیاز درونی خود اقدام به برقراری ارتباط با یک سلبریتی از سینمای ایران کنید زیرا در درون شما نیازی وجود دارد مبنی بر اینکه علاقه قلبی به این شخص سرشناس دارید و حس آرامشی به شما دست می‌دهد که شما را به برنامه‌ریزی و اقدام برای ایجاد این ارتباط وامی‌دارد. مهم‌ترین اصل این است که نیاز درونی خود را درست شناسایی کنید. برای این کار می‌توانید به سؤالاتی مانند سؤالات زیر پاسخ دهید.

  • چه می‌خواهم؟
  • چرا می‌خواهم؟
  • آیا این نیاز را به شکل واقعی خود شناخته‌ام و یا دلیل پنهانی در پی آن قرار دارد و من نیاز به زمان بیشتری برای تحلیل آن دارم؟ شاید راهکار ساده‌تری برای حل آن وجود داشته باشد و اصلاً نیازی به سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک رابطه جدید نباشد.
  • اگر فکر می‌کنم دلیل پنهانی وجود دارد برای کشف آنچه کنم؟
  • چه زمانی نیاز دارم؟ آیا اکنون بهترین زمان برای رفع این نیاز است؟ اگر خیر، چه زمان دیگری مناسب‌تر است؟
  • به چه کسانی نیاز دارم؟
  • کدام فرد مناسب‌تر است؟
  • فرد موردنظرم کجاست؟ (بررسی ازنظر موقعیت مکانی و فاصله از موقعیت مکانی خودمان)
  • آیا توانایی برطرف کردن این نیاز را در خود می‌بینم؟
  • راهکارهای من برای برطرف کردن این نیاز چیست؟
  • و نمونه‌هایی مانند این سؤالات که باید با صرف زمان و تحلیل‌های بیشتر بتوانید آن‌ها را کشف کنید و پاسخ دهید.
  • با پاسخگویی به سؤالاتی که می‌تواند در شناخت نیاز درونی‌تان شما را یاری کند می‌توانید متوجه شوید که آیا فردی که در نظر دارید با وی ارتباط برقرار کنید آیا برای سرمایه‌گذاری مناسب است یا خیر.
  • یادتان باشد شخص مقابل شما هرچقدر هم در مقام و منصب بالایی قرار داشته باشد و هرچقدر هم ازنظر اجتماعی شهرت و محبوبیت داشته باشد دلیلی برای زیر سؤال رفتن شما، شخصیت و موقعیت شما نخواهد بود. در هیچ شرایطی نباید خودتان را دست‌کم بگیرید چراکه من (سارا احسانی کوا) معتقدم هر انسانی اثرانگشت مخصوصی دارد که تنها به خود او تعلق دارد و مانند آن را هیچ شخص دیگری ندارد و این بدان معناست که تمامی انسان‌ها در هر شرایط و موقعیتی حرف‌هایی برای گفتن و شنیده شدن دارند.
  • پس زمان کافی برای شناخت نیاز درونی خود بگذارید. همان زمانی که برای تشخیص نیاز خود می‌گذارید تا یک ساعت مچی برند خریداری کنید. برای خرید ساعت مچی برند پول را هزینه می‌کنید اما برای ایجاد یک ارتباط خوب، زمان و انرژی خود را سرمایه‌گذاری می‌کنید. این هم یادتان باشد که مهم‌ترین سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری زمان و انرژی ماست.

این مقاله مطمئناً ادامه خواهد داشت اما اجازه دهید گام‌به‌گام جلو رویم تا مانند یک کتاب آن را سریع نخوانید و در بایگانی ذهنتان در کنار پوشه‌های خاک خورده دیگر بگذارید. من می‌خواهم شما زمان بگذارید و نیاز واقعی خود را شناسایی کنید. پس گام‌به‌گام با من همراه شوید و هر مرحله را انجام دهید.

سارا احسانی