فریدونکنار شهری است که با دارا بودن بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری همچون جنگل، دریا، ساحل بکر، شهرک‌های زیبا، مردم خونگرم و مهربان، بازارهای روز دائمی، امام‌زاده‌ها و بناهای تاریخی متفاوت و متعدد همواره مورد توجه این مسافران قرار می‌گیرد.

ورود مسافر به فریدونکنار همواره با خوبی‌ها و بدی‌هایی همراه بوده اما آنچه بیش از پیش به چشم می‌آید جای خالی نماد فرهنگی در این شهرستان است که با وجود هجوم خرده‌ فرهنگ‌های متفاوت همواره در این روزها این جای خالی بیش از گذشته به چشم می‌آید.

اگر به بسیاری از شهرهای کشور سفر کنید قطعا در می‌یابید که استفاده از نمادهای شاخص فرهنگی‌شان علاوه بر جذب توریست و گردشگر، موجب ایجاد شغل و رونق اقتصادی نیز می‌شود و فریدونکنار از این امر بی‌نصیب است.

بر اساس این گزارش، علاوه بر نبود نمادهای فرهنگی در این شهرستان، آنچه بیشتر به چشم می‌آید روزمرگی و بدون هدف بودن برنامه‌های اجرایی از سوی مسئولان فریدونکنار است.

دستگاه‌های متفاوت فرهنگی ارشاد، اداره تبلیغات، شورای شهر، شهرداری و کارگروه‌هایی چون شورای فرهنگی عمومی، ستاد شئون فرهنگی و دیگر کارگروه‌ها، برای روزهای حساسی چون نوروز که می‌تواند در معرفی این شهرستان و مقابله با خرده‌فرهنگ‌های وارداتی با یک برنامه میان و طولانی مدت برنامه‌ریزی کنند، به طور معمول برنامه‌ای ندارند و مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته از آنها، نصب بنر و توزیع بروشور است.

هرچند از فعالیت‌های ابلاغی برخی ادارات نیز نباید گذشت اما نبود انسجام برنامه‌های منظم، فرهنگ شاخص این شهرستان را ناشناخته گذاشته است.

سیدمحمدرضا فاضلی فعال فرهنگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز، اظهار کرد: فرهنگ کمترین دغدغه مسئولان در این شهرستان شده است و فریدونکنار از این لحاظ وضع خوبی ندارد.

وی تصریح کرد: بی‌برنامه بودن مسئولان در این روزها بیشتر به چشم می‌خورد، چرا که مسافر باید به شیوه‌های متفاوت تغذیه شود، اگر برای مسافران از لحاظ فرهنگی برنامه‌ای نداشته باشیم بدون شک به هدف خود که ارتقای جایگاه این شهرستان است نمی‌رسیم.

این فعال فرهنگی یادآور شد: مقام معظم رهبری فرموده است که فرهنگ چیزی است که حاضرم جان خود را در این راه از دست بدهم و این سخن اهمیت بالای این امر را می‌رساند.

فاضلی تصریح کرد: امیدوارم مسئولان این شهرستان از حالت روزمره بودن خارج شوند و با تدوین برنامه‌های درست و دقیق برای اعتلای بیش از پیش این شهرستان تلاش کنند.

به هر حال به نظر می‌رسد که نگاه روزمره به مقوله فرهنگ از سوی مسئولان باید تغییر کند و با تدوین برنامه‌های بلندمدت یکی از مهم‌ترین منویات رهبری که توجه و به عمل رساندن فرهنگ است توجه ویژه شود.