بهروز خسروی یکی از عکاسان باتجربه و خوش‌اخلاق مازندران است، شوخی و خنده از ویژگی‌های بارز رفتاری اوست و همه او را به لبخندهای گرمش می‌شناسند.

وی متولد سال ۱۳۶۰ در روستای زاغده آمل است، در سال ۸۶ دوربین به‌دست گرفت و در سال ۸۸ به‌مدت ۶ ماه عکاس خبری ایلنا بود و پس از آن، تاکنون در خبرگزاری فارس مشغول به‌کار است.

این هنرمند عکاس از سال ۸۹ به‌صورت حرفه‌ای مشغول به کار عکاسی شد و تاکنون گزارش‌های تصویری بسیاری از زندگی مردم تهیه کرده است.

وی که هم‎اکنون عکاس خبرگزاری فارس است، در سال جاری در چند جشنواره رتبه برتر را کسب کرد و همین موضوع بهانه‌ای شد تا گفت‌وگوی کوتاهی با او داشته باشیم، آنچه می‌خوانید حاصل این گفت‌وگوست.

نخستین‌بار که گزارش تصویری شما در خبرگزاری کار شد، چه احساسی داشتید؟

خیلی خوشحال بودم و به‌خاطر همین احساس سعی می‌کردم در هر صفحه یک گزارش تصویری داشته باشم.

بیشتر دنبال چه سوژه‌هایی برای عکاسی هستید؟

از همان ابتدا گزارشات مستند اجتماعی تهیه می‌کردم، به‌خاطر دارم نخستین گزارشم درباره روز پرستار و دومی روز معلم بود؛ درو اقع به‌خاطر حس علاقه‌مندی به مردم، نزدیک شدن و دوستی که با آنها دارم، به سمت گزارش‌های اجتماعی می‌روم.

خاطره خوبی از عکاسی دارید، برای ما تعریف کنید؟

دو تا از گزارش‌های تصویری جزو بهترین خاطراتم است، یکی گزارش تصویری زندگی مادری بود که تمام عمر خودش را صرف ۴ فرزند معلولش کرد و در تمام این مدت آرزویش رفتن به مشهد بود که همین گزارش سبب کمک خیرین به این خانواده شد و مادر خانواده را به مشهد و کربلا هم فرستادند و بعد از مدتی هم به‌عنوان مادر نمونه استان معرفی شد؛ دومی گزارش از تشییع شهدای غواص که از رامسر با آنها بودم؛ با اینکه قبلاً هم گزارش تصویری از شهدا داشتم ولی موضوع شهدای غواص کاملاً متفاوت بود و به‌نوعی دگرگون شدم، البته این را بگویم که به همه گزارش‌ها علاقه دارم.

نخستین‌بار چه وقت از مراسم شهدا عکس گرفتید؟

در سال ۹۰ از شهیدی که به‌دست گروه پژاک به شهادت رسیده بود و در بابل تشییع شد.

شده برای گرفتن عکسی چند ماه یا چند سال انتظار بکشید؟

بله، مدت ۲ سال است که روی مستند حیوانات برکه‌ای کار می‌کنم و هنوز تمام نشده است.

هدف شما از تهیه این مستند فقط عکاسی است یا عشق به طبیعت؟

عکاسی، از همان سال‌های ابتدای کارم پیشنهاد شغل اداری در نهادهای مختلف داشتم ولی چون عاشق عکاسی‌ هستم قبول نکردم؛ یه موضوع جالب با کوله عکاسی به مهمانی، خرید یا تفریح می‌روم حتی روز عروسی هم کوله کنارم بود.

درآمد ماهیانه شما چقدر است؟

اگر یک عکاس برای خبرگزاری کار کند، به شرط اینکه تنبل نباشد و کارکرد ماهانه مناسبی داشته باشد، درآمدش الحمدلله خوب است.

تهیه گزارش تصویری خطرناک هم هست؟

بله، به‌خاطر دارم برای عکس‌برداری از بحران زباله در محل دپوی زباله عازم منطقه عمارت شدم، در حین عکاسی گازی از داخل زمین متصاعد و وارد حلق و ریه‌ام شد، پس از آن به‌دلیل سرفه‌های شدید و عفونت ریه یک ماه تحت درمان بودم؛ تهیه این گزارش‌ها سختی زیادی برام ندارد ولی ناراحتی‌ام از این است که جان خودمان را کف دست می‌گذاریم تا این گزارش‌ها را برای اطلاع عمومی و رفع مشکل انعکاس دهیم ولی برای مسئولان مهم نیست.

به‌نظر شما یک عکاس باید چه هدفی را دنبال کند؟

یک عکاس باید برای مخاطب بهترین عکس ثبت کند و در واقع یک عکاس نباید عکس معمولی خلق کند ولی در حال حاضر برخی عکاسان علاقه چندانی به کارشان ندارند و از طرفی ارتباط اجتماعی مناسبی با مردم برقرار نمی‌کنند.

اگر علاقه ندارند پس چرا عکاسی می‌کنند؟

برخی به دوربین و عکس گرفتن علاقه دارند ولی عکس گرفتن یک فرد عادی با عکاسی که عاشق کارش بسیار متفاوت است؛ به‌نظرم یک عکاس واقعی باید عاشق کارش باشد و روابط اجتماعی بالایی در برخورد با مردم داشته باشد.

ویژگی یک عکس خوب از لحاظ فنی چیست؟

عکس خوب باید توانایی عکاس در خلق تصاویر را نشان دهد، عکسی که تنها خود عکاس توان خلقش را داشته باشد و کسی نتواند شبیه آن را بگیرد، به‌نظرم تمام قدرت و هنر عکاس به خلق تصویرش هست و یک عکس باید توانایی رساندن پیام به مخاطب و جذب او را داشته باشد.

تاکنون در چند جشنواره شرکت کرده‌اید و رتبه آوردید؟

۵ جشنواره که شامل؛ کسب رتبه دوم در جشنواره «مطبوعات مازندران»، نفر نخست جشنواره ملی «رویداد آب» در دانشگاه صنعتی شریف و جشنواره‌های استانی «هزارسنگر» و «قاب عزا» و مقام دوم در جشنواره «انسان، طبیعت، هنر» را به‌دست آوردم.

توصیه یا پیشنهادی برای عکاس‌های تازه‌کار دارید؟

معمولاً تازه‌واردها خودشان را در این کار پیدا می‌کنند، باید بدانیم که شغل مطبوعاتی و همینطور عکاسی کار مقدسی است، لازم است وظایف خود را بشناسیم و بدانیم که ما برای نجات بشریت زحمت می‌کشیم؛ به‌نظرم نباید نیازمند حمایت ادارات باشیم بلکه باید مستقل باشیم.

حرف آخر …

در ساعت‌های پایانی سال یادی می‌کنم از همه درگذشتگان عرصه اطلاع‌رسانی، به‌ویژه برادر خوبم زنده‌یاد جابر معافی که حق بزرگی بر گردن جامعه امروز خبری در مازندران دارند؛ از خداوند منان طول عمر باعزت را برای همه اصحاب رسانه مسئلت می‌کنم.