اتوبوس شهرگردی در برخی شهرهای مازندران هرروز صبح منتظر گردشگرانی است که تمایل دارند با فرهنگ و سنن شهرهای منطقه آشنا شوند.

نوروز امسال در شهرهای ساری، آمل و رامسر اتوبوس تورگردی و شهرگردی برپاشده است و گردشگران شاهد متفاوترین تور شهرگردی خواهند بود که تور گردانانش بالباس‌های دلربای محلی شما را به سفری تاریخی خواهند برد.

در اتوبوس‌های ساری گردی تورگردانان حرفه‌ای به روایت فرهنگ بومی مازندران خواهند پرداخت. عمارت و خانه کلبادی، حمام وزیری، مسجد جامع تاریخی و ساحل فرح‌آباد و مجتمع تفریحی توریستی دلفین جاذبه‌هایی است که با مردان وزنان ملبس به لباس محلی شما را به دیدن آن می‌برند و در این تورها، مسافران با نان و آش محلی پذیرایی خواهید شد.

عمارت و خانه کلبادی، حمام وزیری، مسجد جامع تاریخی و ساحل فرح‌آباد و مجتمع تفریحی توریستی دلفین جاذبه‌هایی است که با مردان وزنان ملبس به لباس محلی شمارا به دیدن آن می‌برند

شهرداری ساری با تورهای رایگان ساری گردی قصد دارد جاذبه‌های ساری را به مقصد گردشگران تبدیل کند و در بسته ساری گردی، هم با تاریخ همراه خواهید شد و هم با جاذبه‌های طبیعی در کلبادی و حمام وزیری با معماری قجری، ر فرح‌آباد با معمار صفوی و در موزه ساری تاریخ چند هزارساله دریای ساری را خواهید دید و در آب‌بندان دلفین حس خوب یک جزیره را تجربه خواهید کرد. همچنین بسته‌های فرهنگی جذاب برای خانواده و بچه‌ها نیز سوغاتی است که راهنمایان ساروی این تور به شما هدیه می‌کنند.

کاهش ترافیک و کاهش هزینه‌های سفر ازجمله مزیت‌های سفرهای گروهی است اما سفر با تور دسته‌جمعی چندان بافرهنگ ما ایرانی‌ها عجین نشده است. بااین‌حال در برخی شهرهای مازندران ازجمله ساری، آمل و رامسر تور گردانی برای بازدید از جاذبه‌های شهری در ایام نوروز برگزار شد که می‌تواند رونق صنعت تور گردانی و سفرهای گروهی را سبب شود.

تورهای یک‌روزه به مازندران خاصه از تهران به یکی از پکیج‌های سفر اغلب دفاتر خدمات گردشگری به‌روز و معروف تهران تبدیل‌شده و معمولاً زود پر و استقبال خوبی از آن‌ها می‌شود، به‌ویژه تورهای طبیعت‌گردی مازندران. آمارها نشان می‌دهد که بیشترین میزان جابجایی مردم در نوروز توسط تهرانی‌ها انجام می‌شود و پایتخت مبدأ بیشترین تعداد سفرهاست.

نگاه دوباره به آمارها نشان می‌دهد جاده‌های منتهی به مازندران، مشهد، گیلان، کیش، قشم، یزد، اصفهان و شیراز شلوغ‌تر از همیشه است، اما سفر با تور کمتر برای مازندران تعریف‌شده و گردشگران گروهی بیشتر به مشهد و کیش می‌روند و تورهای فرهنگی به شیراز، اصفهان و یزد.

مازندران علاوه بر جاذبه‌های منحصربه‌فرد در اکو توریسم و طبیعت‌گردی، در گردشگری شهری نیز از ظرفیت‌های مطلوبی برخوردار است که تا یکی دو سال پیش مورد غفلت قرارگرفته بود آن‌هم در مازندرانی که یافته‌های باستان‌شناسی در گوهر تپه بهشهر نشان از سابقه مدنیت و شهرنشینی اهالی این خطه تا ده هزار سال پیش می‌دهد.

معماری شهری در این سالها مثل طبیعت بکر مازندران آن‌قدر دستخوش تغییر شد که از آن خانه‌های سفال و لته سر کمتر خبری هست، اما اگر اهل گشت‌وگذار در شهرهای این دیار معتدل باشید شک نکنید که دیدنی‌های بسیاری می‌یابید.

توجه به گردشگری شهری یکی از راههای ماندن گردشگر در شهرهای گذری مثل ساری و قائم‌شهر حتی آمل و بابل است، ضرورت برگزاری تورهای کوتاه‌مدت شهرگردی در نوروز سال گذشته بازارگرمی در مازندران و مرکز این استان داشت، در آغاز بهار امسال این تورها در سه شهر ساری، آمل و رامسر برگزار می‌شود که مشتاقان محلی و گردشگر متعددی دارد.

خودمان را به یکی از تورهای نیم روزه ساری گردی در محل تجمع آن در میدان تاریخی ساعت ساری که به شهر بهارنارنج معروف است، رساندیم، اتوبوس شهرداری آماده حرکت بود، مقصد نخست خانه کلبادی ساری در بافت قدیم این شهر میان کوچه‌پس‌کوچه‌ها چهارراه برق است، از فرصت تماشای خانه‌ای با معماری بومی منطقه و اولین خشت‌های پخته‌ای که وارد این دیار شده بهره می‌بریم.

گردشگران زیادی به اینجا آمده‌اند و دلشان می‌خواهد از این تورها که رایگآن‌هم هست استفاده کنند، اگرچه اکنون تعداد اتوبوس‌ها برای مسافران کافی نیست اما چنانچه اطلاع‌رسانی وسیع‌تری انجام شود ساروی ها شاهد حضور مسافران و گردشگران بیشتری خواهند بود، تنوع این طرح برای مسافرانی که یک روز در مازندران می‌مانند خوب است اما از این تنوع برای مسافرانی که قصد چند روز ماندن در این خطه سرسبز دارند به‌مرور کاسته می‌شود.

شهردار ساری از برگزاری تورهای رایگان ساری گردی در تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: این تورها باهدف شناسایی جاذبه‌های شهری در حال برگزاری است.

ساری گردی رایگان

مهدی عبوری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به احیای فرهنگ بومی با تور رایگان ساری گردی، اظهار داشت: تورهای رایگان ساری گردی باهدف شناساندن جاذبه‌های تاریخی ساری و احیای فرهنگ بومی و محلی مازندران‌ همه‌روزه در ساری برگزار می شود.

وی بابیان اینکه این تورها از آغاز طرح نوروزی در دو نوبت صبح و بعدازظهر به‌صورت رایگان در حال برگزاری است، تصریح کرد: در پایان تورهای رایگان ساری گردی جوایز و هدایا به گردشگران ارائه می‌شود.

شهردار ساری بازدید این تورهای ساری گردی را از خانه کلبادی، حمام وزیری، مسجد تاریخی و ساحل  فرح‌آباد، مجتمع تفریحی دلفین، پارک جنگلی شهید زارع به همراه غذاهای محلی و آتلیه عکس بالباس سنتی عنوان کرد و افزود: دو راهنما با پوشش محلی با ارائه پکیج فرهنگی در اختیار گردشگران و مسافران نوروزی هستند.

عبوری با اعلام اینکه تاکنون حدود هزار نفر در تورهای ساری گردی شرکت کرده‌اند، اذعان داشت: در روز ۱۸۰ نفر از گردشگران بومی و غیربومی از این تورها استفاده می‌کنند.

وی از برگزاری تور ویژه گردشگری همراه با موسیقی زنده محلی و بازدید از نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در پارک ملل و تور آفرود سواری در مناطق دودانگه و چهاردانگه ساری در روزهای آینده خبر داد و گفت: جشنواره رهاسازی ماهیان قرمز ۱۲ فروردین در عمارت کلبادی و پارک ملل برگزار می‌شود.

پارک دهکده طلایی آمل را ببینید

نوروز امسال تور شهرگردی در آمل و رامسر نیز برگزار شد، بازدید از پلهای معلق و ۱۲ چشمه، پارک دهکده طلایی، بقعه‌های متبرکه میر بزرگ و ناصر الحق و میرحیدر آملی، موزه تاریخ و فرهنگ آمل، خانه منوچهری‌ها و ساختمان قدیم شهرداری آمل در تور آمل گنجانده‌شده و مسیر خروجی به ساحل محمودآباد و یا پارک میرزا کوچک خان جنگلی است.

همچنین در تور طبیعت‌گردی، گردشگران را به سایت بوم گردی بلیران آمل می‌روند که دارای نمایشگاه سوغات منطقه است. این تورها در رامسر نیز برگزار می‌شود و گردشگران از کاخ‌موزه رامسر، چشمه آب گرم و آب‌معدنی، هتل‌های قدیم و جدید رامسر و در حوزه اکو توریسم نیز از جواهر ده دیداری تازه می‌کنند.

تردید نداشته باشید که همه شهرهای نزدیک به هم مازندران حتی تعداد پرشماری از روستاهای این کهن دیار قابلیت برگزاری تورهای یک، دو و سه‌روزه را دارد، این هنر تور گردانان است که بکوشند تورهای جذاب و دل‌نشینی تدارک ببینند تا خاطره شیرینش دهان‌به‌دهان بچرخد و به مشتاقان سفر با تور بیافزاید.

می‌توان سفر گروهی به مازندران را تجربه کرد و از ترافیک کلافه کننده جاده‌ها رها شد و تمدد اعصاب در این هوای بهشتی و سرزمین همیشه‌بهار داشت.

طبق آمار تا پایان سوم فروردین ماه سه میلیون و ۳۰۰ هزار مسافر شب در مازندران اقامت کرده اند.