«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق چهارشنبه (روز گذشته) برای دیدار با مسئولان عربستان سعودی وارد این کشور شد.

عبدالمهدی در جریان این سفر در جده به دیدار «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» شاه سعودی رفت و طرفین درباره آخرین تحولات منطقه از جمله حمله اخیر به تأسیسات نفتی «بقیق» و «خریص» رایزنی کردند.

نخست وزیر عراق پس از پایان سفر خود گفت که برای تبریک عید ملی سعودی به این کشور رفته و با پادشاه سعودی و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی دیدار و گفت‌وگو کرده است.

وی با انتشار بیانیه‌ای گفت در جریان این دیدارها، روابط رو به رشد بین دو کشور، وضعیت منطقه، تلاش برای آرام کردن وضعیت و دور کردن خطر آغاز هر گونه درگیری یا جنگ بررسی شد.

شبکه خبری «السومریه» به نقل از عبدالمهدی گزارش داد که «دیدارها فشرده، عمیق، صریح و مستقیم بود. نظراتی را درباره چگونگی یافتن راهکاری مطرح کردیم که به پیشرفت روابط دو کشور به ویژه در زمینه‌های نفت و تعامل تجاری کمک کند».

نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه در این دیدارها، آرام کردن وضعیت منطقه و ممانعت از آغاز جنگ در آن بررسی شده، خاطر نشان کرد که در دیدارهای فشرده خود با شاه و ولی‌عهد سعودی با واکنش خوبی مواجه شده است.

وی ضمن ابراز خوش‌بینی درباره بحل وضعیت منطقه و جلوگیری از هرگونه درگیری یا جنگ در منطقه، گفت معتقد است که «هیچ کس خواستار جنگ نیست»، بلکه همه به دنبال آرام کردن وضعیت هستند.

عبدالمهدی با بیان اینکه وضعیت «دشوار و پیچیده» است، بر لزوم «صبر و تلاش برای یافتن کلیدها، درها و راه‌کارهایی» که مورد پذیرش همه باشد، تأکید کرد.

علیرغم ادعای عربستان سعودی برای مخالفت با جنگ در منطقه، ائتلاف سعودی همچنان به بمباران مردم یمن ادامه می‌دهد و طی چهار روز گذشته، بیش از ۱۵۰ بار، این کشور را بمباران کرده است.

این حملات در حالی صورت گرفته که «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن جمعه گذشته (۲۹ شهریور) اعلام کرد که این شورا به نیابت از نیروهای مسلح یمن حمله به اهداف عربستان سعودی به وسیه موشک و پهپاد را متوقف می‌کند و امیدوار است که ریاض هم دست به اقدام متقابل بزند و حملات به یمن را متوقف کند.

او گفت که اگر آتش‌بس فراگیر در یمن محقق شود، دولت نجات ملی (مستقر در صنعاء) مستقیما وارد مرحله گفت‌وگوهای جدی به منظور دست‌یابی به راه حل سیاسی همه‌جانبه خواهد شد و از این گفت‌وگو‌ها استقبال خواهد کرد(جزئیات بیشتر).