سالهاست نام بسیاری از کوچه و خیابان‌های شهر به شهر این کشور مزین به نام شهدا شده است. همان شهدایی که در دوران دفاع مقدس از جان خود گذشتند و اجازه ندادند کشور به دست بیگانگان بیفتد. شهدایی که با نثار جان خود اقتدار، عظمت، سربلندی را برای این کشور به ارمغان آوردند.

نام شهدا بر سر هر کوی و برزن همانند چراغیست که راه را به همه ما نشان می‌دهد. نام این اسطوره‎های مقاومت بر سر کوچه‌ها به ما یادآوری می‌کند که مبادا راه را اشتباه برویم و به بیراهه برسیم.

فرهنگ شهادت در ایران اسلامی سبب شده تا هر روز بر اقتدار این کشور افزوده شود و جوانان ما با تاسی از ائمه اطهار(ع) و رزمندگان دوران دفاع مقدس آماده جانفشانی باشند اما دشمنان تاب و توان دیدن روحیه و فرهنگ شهادت طلبی را ندارند و به دنبال توطئه‌هایی بوده تا این فرهنگ را در نسل جوان کمرنگ کند.

شکست سناریوی حذف نام شهدا

این بار دشمنان توان دیدن نام شهدا را ندارند و در پی حذف نام شهدا از معابر و کوچه ها برآمدند و بر این تصور هستند که با این اقدام می‌توانند جوانان را از فرهنگ شهادت دور کنند در حالی که نمی‌دانند نسل امروز ما شهید حججی‌هایی هستند که با تاسی از سیدالشهدا(ع) برای دفاع از اسلام و قرآن سینه سپر کرده و پوزه دشمن را به خاک می‌مالند.

سناریوی حذف نام شهدا از معابر و کوچه از کلانشهرها آغاز شد و سپس به برخی از شهرستان‌های استان لرستان از جمله شهرستان ازنا و دورود نیز کشیده شد و خانواده‌های معزز شهدا که عزیزان خود را برای وطن تقدیم کرده بودند بیشتر از همه متاثر شده و خواستار برخورد با این اقدام ناپسند شدند.

پایگاه خبری سفیرافلاک با انتشار گزارشی با عنوان «سناریوی ادامه‌دار حذف نام شهدا/اینبار در کوچه و معابر شهر دورود» به موضوع حذف نام شهدا پرداخت که پس از این گزارش مسئولان شهرستان ازنا و دورود دست به کار شدند و تابلوهای سطح شهر را به نام شهدا مزین کردند.

نیک آبادی شهردار دورود در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک با اشاره به حذف نام شهدا در برخی از مناطق ناصرالدین شهرستان دورود اظهار داشت: شهدا آنقدر بزرگ و عزیز هستند که هیچ کسی توان حذف نام و یادشان را ندارد و علاوه بر آن در این مدت با توجه به بررسی صورت گرفته، بیشتر این تابلوها سریعا اصلاح و برچسب شهید مجدد نصب شد.

وی افزود: ما به‌ عنوان خادم شهدا وظیفه خود دانستیم که با جدیت تمام به این موضوع ورود کرده و نسبت به اصلاح این تابلوها اقدامات لازم را انجام دهیم.

شهردار دورود تصریح کرد: ایثارگری‌ها و فداکاری شهیدان و خانواده معزز شهدا نگهدارنده انقلاب اسلامی و آرمان‌های دفاع مقدس است و مزین کردن معابر به نام شهدا، کمترین اقدام مدیریت شهری است که در برابر رشادت‌های شهدا صورت می‌گیرد.

نیک آبادی گفت: اجازه نخواهیم داد برخی از افراد سودجو و فرصت‌طلب، نام و یاد شهدا و همچنین فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه کمرنگ کند.

نصب تمثال شهدا در شهر خرم‌آباد

اما جوانان انقلابی استان لرستان نیز در مقابل اقدام سخیف برخی خناثان بیکار ننشسته و آستین همت بالا زده‌اند و خیابان‌های شهر را با تصاویر و نام شهدا منقش کرده‌اند، اقدامی زیبا که توسط خدام بزرگترین موکب مردمی ایران کلید خورد.

امین خورشیدوند، مسئول موکب مردمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک از نصب تمثال‌های مزین به تصویر و نام شهدا در شهر خرم‌آباد خبر داد و اظهار داشت: هدف از طراحی، ساخت و نصب تابلوها در مسیر ورودی شهر از سمت میدان پلیس راه کمالوند تا موکب امام‌خامنه‌ای، اشاعه فرهنگ ایثار، شهادت و معرفی مکتب ایستادگی و مقاومت شهیدان است.

وی با اشاره به حذف نام شهدا از خیابان‌ها و کوچه‌ها در برخی شهرها افزود: راه شهدا برگرفته از مکتب سرخ امام حسین(ع) است و همچنین گنجینه و سرمایه‌ای عظیم برای هر ملت و کشوری است که اگر از خودگذشتگی، ایثار و آرمان‌های بلند مکتب شهدا و امام راحل نبود امروز شاهد حضور میلیونی مردم از سراسر جهان در مسیرهای منتهی به حرم اباعبدالله الحسین(ع) و حضور در پیاده روی اربعین نبودیم.

مسئول موکب مردمی امام خامنه ای عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند همه وظیفه داریم نام‌های نورانی شهیدان را تکریم کنیم و عظمت جایگاه آنان را در یادها ماندگار سازیم و امروز جوانان انقلابی بزرگترین موکب مردمی ایران در اقدامی آتش به اختیار و لبیک به فرامین رهبری تصاویر شهدای ارتشی، سپاهی، نیروی انتظامی و بسیجیان در دوران جنگ تحمیلی و مدافعان حرم را آماده کردند و در مسیر پیاده‌روی زائران امام حسین(ع) با ملیت‌های گوناگون قرار داده‌اند.

روحیه “شهادت‌طلبی”؛ یکی از مؤلفه‌های اثرگذار در نجات یک ملت

عباس گودرزی عضو هیات رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک با اشاره به حذف نام شهدا از معابر و کوچه‌ها اظهار داشت: یکی از مولفه‌های اثرگذار در نجات یک ملت، روحیه شهادت طلبی است، به تعبیر امام(ره) ملتی که شهادت دارد، سعادت دارد لذا دشمنان ما به خوبی متوجه این ظرفیت شده‌اند.

وی افزود: دشمنان از نام شهدا هراسان هستند چون با توجه به اذهان و قلوب ملت به مسیر ایثار، جهاد و شهادت، منافع آنها نقض می‌شود و امکان تسلط بر ملت و کشورها را نخواهند داشت.

سیلی ملت ایران به دشمنان

عضو هیات رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عاملی که در کشور ما موجب عبور از موانع شد و پیروزی، شکوه و عزت را به ارمغان آورد همین روحیه شهادت طلبی بود و با توجه به اینکه دشمنان از ملت ایران سیلی خورده‌اند، با خط شهید و شهادت مشکل دارند و تلاش می‌کنند تا با واسطه و از هر راهی به صورت آرام و خاموش روحیه شهادت طلبی و مسیر یاد و خاطره شهدا را در جامعه تضعیف و کمرنگ کنند.

وی عنوان کرد: یکی از اقدامات دشمن برای کمرنگ کردن یاد و خاطره شهدا، حذف نام شهید از کوی و برزن است در حالی که نام شهدا در محلات، یک نشان، علامت و جهت‌یابی است که با دیدن نام شهید، یاد شهدا نیز در ذهن‌ها خواهد ماند و می‌دانیم که عزت، رفاه، امنیت و آرامش امروز مرهون خون شهدا است.

گودرزی بیان کرد: عده‌ای که می‌خواهند نام شهید را از کوچه و معابر حذف کنند، در واقع می‌خواهند با روشنایی بجنگند و تلاش دارند تا جامعه به سمت سعادت و کمال حرکت نکند که این نشان‌دهنده کوتاه فکری و کج فهمی برخی از مسئولان است که به بهانه‌های غلط به دنبال حذف نام شهید از کوچه‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه مزین شدن کوچه‌ها و معابر به اسم شهدا، افتخاری برای ملت ایران است، گفت: اگر شهدا نبودند امروز این امنیت پایدار در کشور وجود نداشت، فضایی برای تحصیل علم و دانش فراهم نمی‌شد و همچنین برای صنعت گران، صاحبان تولید و تجار عرصه‌ای برای فعالیت اقتصادی نبود و باید توجه داشت که امروز پیشرفت در همه عرصه‌ها مرهون خون شهدا است.

عضو هیات رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کسانی که به دنبال حذف نام شهدا از کوچه‌ها و معابر هستند در واقع با امنیت مردم، توسعه و پیشرفت کشور بازی می‌کنند اما مردم اجازه نمی‌دهند افرادی بی‌بصیرت، کج فهم، مغرض و دنیا طلب نام شهدا را حذف کنند به طوری که جوانان ما نه تنها مشتاق راه شهادت هستند بلکه با وجود همه توطئه‌های دشمنان، روحیه شهادت طلبی بالایی دارند و با روحیه مومنانه، آماده مجاهدت در راه امام(ره) و شهدا هستند.

اگر از این تفکر و اقدام دست برندارند قطعا با سیلی ملت مواجه می‌شوند

وی بیان کرد: دشمنان بدانند اگر از این تفکر و اقدام دست برندارند قطعاً با سیلی ملت مواجه می‌شوند چرا که اینگونه اقدامات خواسته یا ناخواسته بخشی از پروژه نفوذ دشمن است.

گودرزی خاطرنشان کرد: در واقع برآورد گام به گام مردم ایران و حساسیت ملت نسبت به آرمان‌ها و راه شهداست و قصد آن‌ها سنجش حساسیت مردم و اطلاع از عمق پایبندی ملت به آرمان‌های انقلاب است.

وی افزود: دشمنان بدانند با وجود همه مشکلات، نواقص و تنگناهای اقتصادی که دشمنان بیرونی و غیرانقلابی‌های درونی به ما تحمیل کرده‌اند اما ملت ایران همچون دهه اول انقلاب همان روحیه و باور را دارند و می‌دانند اگر مشکلاتی وجود دارد و در حوزه‌ای پیشرفت نداشته‌ایم دلیلش زوایه گرفتن از اهداف بلند انقلاب و رویکرد انقلابی است و اگر گلایه‌ای هم وجود داشته باشد به خاطر فاصله گرفتن برخی از مسئولان از شعارهای بلند و آرمان‌های انقلاب است چرا که عمل به شعارهای انقلاب در همه حوزه‌ها پیشرفت را به دنبال دارد و هر کجا انقلابی عمل کردیم، به پیشرفت رسیدیم.

بنابر این گزارش، زندگی و امنیت امروزمان را مدیون شهدا هستیم؛ ملت ایران چهار دهه است که همیشه در صحنه حضور داشته و ثابت کردند پای انقلاب و آرمان‌های انقلاب ایستادند. این اقدامات شوم دشمنان نه تنها خللی در اراده ملت وارد نمی‌کند بلکه ملت ایران امام حسین(ع) و یارانش را الگوی خود قرار داده و برای دفاع از اسلام و ارزش‌ها تا پای جان ایستاده‌اند و نام شهدا در معابر و کوچه‌ها افتخاری بزرگ است که تا زنده‌ایم کوچه‌هایمان را مزین به نام شهدایمان می‌کنیم.