محدودیت های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

رئیس پلیس راه استان مازندران از محدودیت های ترافیکی از ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت ماه تا ساعت ۶ صبح روز شنبه ۶ اردیبهشت ماه در محورهای مواصلاتی خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “علیرضا قدمی”در تشریح این خبر، گفت: به منظور افزایش ایمنی، ایجاد کشش و تسهیل در عبور و مرور وسایل نقلیه، محدودیت های ترافیکی از ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت ماه تا ساعت ۶ صبح روز شنبه ۶ اردیبهشت ماه در محورهای مواصلاتی استان به اجرا در خواهد آمد.

رئیس پلیس راه استان مازندران، افزود: به همین منظور تردد انواع موتورسیکلت به جز موتورسیکلت های انتظامی و امدادی برای انجام ماموریت های ضروری در مسیر مجاز جریان ترافیک تا ساعت ۶ صبح روز شنبه از محورهای ” کرج- چالوس، هراز، فیروزکوه ” و بالعکس ممنوع است .

سرهنگ قدمی با اشاره به ممنوع بودن تردد انواع تریلر، کامیون و کامیونت از محور ” کرج- چالوس”، تصریح کرد: تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت ۳ بعد از ظهر تا ساعت ۲۴ روز جمعه ۵ اردیبهشت ماه از کرج به سمت مرزن آباد ممنوع بوده و در صورت اعلام ماموران پلیس راه در محل، تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت ۶ بعد ازظهر تا ساعت ۲۴ همان روز از مرزن آباد به سمت کرج به صورت یک طرفه خواهد بود.

وی با اشاره به ممنوع بودن تردد کلیه تریلر ها از محور هراز، عنوان کرد: تردد کلیه کامیون ها و کامیونت ها به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۱۲ ظهر تا ساعت۲۴ روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت ماه و همچنین از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۲۴ روزهای پنج شنبه ۴ اردیبهشت ماه و جمعه ۵ اردیبهشت ماه از این محور ممنوع است .

رئیس پلیس راه استان مازندران ، اضافه کرد: تردد کلیه وسایل نقلیه از ساعت ۵ بعدازظهر تا ۲۴ روز جمعه از رودهن به سمت آمل ممنوع بوده و از ساعت ۷ بعدازظهر تا ۲۴ همان روز در صورت اعلام ماموران مستقر در محل از آب اسک به رودهن محدوده مشا به صورت یک طرفه است.

سرهنگ قدمی تاکید کرد: اجرای محدودیت های مذکور منوط به افزایش حجم تردد در محورها خواهد بود و چنانچه وضعیت ترافیک عادی باشد با هماهنگی اجرای محدودیت ها لغو و متعاقبا از طریق رسانه ها اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در خاتمه از رانندگانی که قصد تردد در محورهای مواصلاتی استان مازندران را دارند، خواست: ضمن رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با شماره های ۲۱۸۲۴۴۲۰ و ۲۱۸۲۴۴۳۴ پلیس راه استان با پیش شماره ۰۱۱ تماس بگیرند.

————————————————————————–

سارق حرفه ای لوازم داخل خودرو در بابل دستگیر شد

فرمانده انتظامی شهرستان بابل از دستگیری سارق حرفه ای لوازم داخلی خودرو با ۲۱ فقره سرقت در آن شهرستان خبر داد .

سرهنگ سیدمحسن جعفری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، گفت: در پی وقوع چندین فقره سرقت لوازم داخلی خودرو در شهرستان بابل، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت .

فرمانده انتظامی شهرستان بابل، تصریح کرد: با انجام اقدامات اطلاعاتی و بررسی های همه جانبه، کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی این فرماندهی سارق را شناسایی کردند .

سرهنگ جعفری، خاطرنشان کرد: پس از هماهنگی های قضائی، متهم در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر و در بازجویی های به عمل آمده تاکنون به ۲۱ فقره سرقت لوازم داخلی خودروها در این شهرستان اعتراف کرد .

وی از دستگیری یک مالخر اموال سرقتی در این ارتباط و کشف مقادیر قابل توجهی اموال سرقتی از مخفیگاه متهمان خبر داد و اظهار داشت: این سارق حرفه ای پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد و تحقیقات پلیس در این زمنیه همچنان ادامه دارد .

فرمانده انتظامی بابل، با تاکید بر مشارکت شهروندان در برقراری نظم و امنیت اجتماعی از شهروندان خواست: ضمن رعایت هشدارهای امنیتی و انتظامی در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک در محدوده محل سکونت خود مراتب را در اسرع وقت به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اعلام دارند .

———————————————————-

دستگیری ۲ سارق اماکن خصوصی در میاندورود

فرمانده انتظامی شهرستان میاندورود از شناسایی و دستگیری ۲ سارق اماکن خصوصی و کشف ۵ فقره سرقت در این شهرستان خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ علی داداش تبار با اعلام این خبر، گفت: در پی وقوع چندین فقره سرقت از اماکن خصوصی در سطح شهرستان میاندورود، موضوع در دستور کار ماموران پلیس آگاهی این فرماندهی قرار گرفت .

فرمانده انتظامی میاندورود، بیان داشت: پس از انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات پلیسی، ماموران با تشکیل تیم های عملیاتی متشکل از پلیس آگاهی، کلانتری و یگان امداد این شهرستان ۲ متهم به سرقت را شناسایی و در عملیاتی ضربتی دستگیر کردند .

سرهنگ داداش تبار تصریح کرد: متهمان در تحقیقات و بازجویی های به عمل آمده تاکنون به ۵ فقره سرقت در این شهرستان اقرار کردند، که در ادامه این عملیان اموال مسروقه از آنان کشف شد.

وی در خاتمه اظهار داشت: متهمان پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضائی شدند.

——————————————————–

دستگیری ۲ سارق اماکن خصوصی در گلوگاه

فرمانده انتظامی شهرستان گلوگاه از دستگیری ۲ سارق حرفه ای با ۵ فقره سرقت اماکن خصوصی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “حسن عنایتی گنجی” در تشریح این خبر گفت: در پی وقوع چندین فقره سرقت کابل برق و اماکن خصوصی و به منظور پاسخگویی به مطالبات مردمی، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی باهدف مقابله باسرقت در این شهرستان به اجرا در آمد.

فرمانده انتظامی شهرستان گلوگاه، افزود: با انجام اقدامات اطلاعاتی و بررسی های همه جانبه کارآگاهان اداره مبارزه باسرقت پلیس آگاهی موفق به شناسایی و دستگیری ۲ سارق حرفه ای در این شهرستان شدند .

سرهنگ عنایتی تصریح کرد: متهمان در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر و در بازجویی های به عمل آمده تاکنون به ۵ فقره سرقت از اماکن خصوصی و سیم برق در این شهرستان اقرار کردند.

وی با بیان اینکه متهمان به مرجع قضایی معرفی شدند، از شهروندان خواست:هشداری پلیسی درراستای پیشگیری ازسرقت منزل جدی گرفته و در صورت هرگونه موارد امنیتی و حفاظتی سریعا مراتب را به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اعلام دارند.

————————————————————-

دستگیری ۲ سارق ساختمان های نیمه کاره در بهشهر

جانشین انتظامی شهرستان بهشهر، از شناسایی و دستگیری ۲ سارق ساختمان های نیمه کاره با ۶ فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ “مهدی تقی زاده فر” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، گفت: در وقوع سرقت های صورت گرفته از ساختمان های نیمه کاره در بهشهر، موضوع در دستور کار ماموران آگاهی این فرماندهی قرار گرفت.

جانشین انتظامی بهشهر، افزود: ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات پلیسی ۲ سارق حرفه ای را در این ارتباط شناسایی و در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر کردند .

سرهنگ تقی زاده فر ،خاطرنشان کرد: متهمان در بازجویی‌های به عمل آمده تا کنون به ۶ فقره سرقت از ساختمان های نیمه کاره در این شهرستان اعتراف کردند و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند .

وی در پایان ضمن هشدار به صاحبان ساختمان های نیمه کاره و در حال ساخت از آن ها خواست: ضمن استفاده از نگهبان، از رها کردن وسایل و تجهیزات ساختمانی در محل پس از اتمام ساعت کار اجتناب کرده و وسایل مذکور را در جای امن و قابل اطمینان نگهداری کنند .

—————————————————

کشف کولرگازی قاچاق در سوادکوه

فرمانده انتظامی شهرستان سوادکوه از کشف ۶ دستگاه اسپیلت قاچاق در این شهرستان خبر، داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ”مهدی خادمی” در باره جزئیات این خبر، گفت: به منظور جلوگیری از ورود و عرضه انواع کالاهای خارجی در راستای حمایت از تولیدات داخلی، طرح مقابله با قاچاق کالا و ارز در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت .

فرمانده انتظامی شهرستان سوادکوه، افزود: در اجرای این طرح ماموران پلیس آگاهی و یگان امداد این فرماندهی با تقویت گشت های انتظامی موفق به شناسایی یک خودروی حامل وسایل سرمایشی در محور ورودی این شهرستان شدند.

سرهنگ خادمی، تصریح کرد: ماموران خودروی مورد نظر را متوقف و در بازرسی از آن ۶ دستگاه اسپیلت فاقد مجوز گمرکی و حمل و توزیع کشف کردند .

وی ارزش کالای قاچاق کشف شده را برابر نظر کارشناسان بالغ بر ۳۶۰ میلیون ریال عنوان کرد و اظهار داشت: کالای کشف شده به سازمان اموال تملیکی استان تحویل و متهم نیز پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.

————————————————————

کشف ۷ کیلوگرم مواد مخدر در فریدونکنار

فرمانده انتظامی شهرستان فریدونکنار از دستگیری ۳ عامل افیونی و کشف ۷ کیلو گرم تریاک در این شهرستان خبر داد .

سرهنگ حسن هاشم پور در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، گفت: در اجرای طرح مبارزه با قاچاق مواد مخدر، ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر این فرماندهی از فعالیت ۳ قاچاقچی مواد مخدر در این شهرستان با خبر شدند .

فرمانده انتظامی شهرستان فریدونکنار، افزود: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر این فرماندهی در یک عملیات ضربتی متهمان را در حین انتقال مواد مخدر به این شهرستان با ۲ خودروی سواری دستگیر کردند .

سرهنگ هاشم پور از کشف ۷ کیلوگرم تریاک در بازرسی از خودروی متهمان خبر داد و خاطر نشان کرد: این سوداگران مرگ پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد .

فرمانده انتظامی شهرستان فریدونکنار در خاتمه از شهروندان، خواست: برای رسیدن به جامعه ای آرمانی و جلوگیری از هرگونه ناهنجاری های اجتماعی با پلیس همکاری کرده و هرگونه اطلاعات و اخباری در این زمینه را به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اعلام دارند .

—————————————————-

کشف موتور سیکلت قاچاق در نکا

فرمانده انتظامی شهرستان نکا از کشف یک دستگاه موتورسیکلت قاچاق به ارزش ۴۵۰ میلیون ریال در این شهرستان خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “حسین زارع” در تشریح این خبر، گفت: به منظور برقراری نظم و امنیت اجتماعی، طرح عملیاتی برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در این شهرستان به اجرا در آمد .

فرمانده انتظامی شهرستان نکا، افزود: در اجرای این طرح کارگاهان اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی موفق به توقیف یک دستگاه موتورسیکلت ۴۰۰ سی سی فاقد مدارک گمرکی و تردد در این شهرستان شدند .

سرهنگ “زارع” ارزش موتورسیکلت قاچاق کشف شده را بالغ بر ۴۵۰ میلیون ریال عنوان کرد و اظهار داشت: راکب موتورسیکلت نیز دستگیر و به مرجع قضائی معرفی شد.

وی از تحویل موتورسیکلت کشف شده به مراجع قضایی خبر داد و از شهروندان خواست: برای مقابله با ناهنجاری های اجتماعی هرگونه اطلاعات و اخباری را در زمینه مسائل امنیتی و انتظامی به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ خبر دهند.

——————————————————-

داخلی / روز/ روبروی زندان

هرچند انسان خواهان حرکت در مسیرسالم و خواهان شکوفایی است، اما گاهی عدم رفع نیازها باعث عدم سازگاری و تحریک از درون فرد برای رفع نیازها می شود…

مرد از در زندان خارج شده ودر حالی که ماسکی بر صورت دارد کم رمق و آرام آرام در کنار خیابان به مسیر خود ادامه می دهد، وی که فردی است ضعیف الجسه و با قدی کوتاه که به جرم سرقت زندانی بوده، به سمت تاکسی مسافربر روبروی زندان می رود و می گوید : داخل شهر می ری؟

راننده فردی است تنومند که کنار در تاکسی اش ایستاده: کیه که حامد دست کجو نشناسه، نهمین باره که بخاطر سرقت رفته بودی اون تو نه ؟

مرد :حالا می ری تو شهریا نه؟

راننده: فقط دربستی می رم،کرایش هم ۲۰هزارتومن.

مرد: سه هزار تومان بیشتر ندارم.

خارجی /روز/منزل

در خانه ای قدیمی( روستایی) و فقیرانه مادر بر روی سکوی خانه نشسته و با چهره ای غم انگیز به بازی های آرام و کودکانه دخترک بازی گوش خود نگاه می کند.مرغ و خروس در گوشه ای از حیاط منزل دیده می شود.

دخترک به سمت مادرمی رود و می گوید: مامان ،مامان،امروز هم ناهاربهم نون و تخم مرغ می دی؟

مادر با چهره محزون خود(اشک هم به چشمان داشته باشد عالیه) می گوید: عزیزم امروز دیگه بهت آپ پز نمی دم،برات نیمرو می زنم.

دخترک : بازم بدون روغن؟؟

خارجی/ روز/دم در منزل

داخل کوچه مرد زندانی با چهره ای خسته و کوفته آرام به سمت در منزل می رود، وی از حدود ۱۵متری می بیند که خودرویی کنار منزلش ایستاده ومردی زنگ منزل وی را می زند.

حامد دست کج ایستاده و با تعجب به صحنه نگاه می کند.

مادر و دختر دم در منزل می روند و در را باز می کنند.

مرد خیر در حالی که از صندوق عقب خودرو بسته ای حمایتی،(۱۰کیلویی برنج و روغن و …)تحویل مادر می دهد، می گوید : خدمت شما.

زن بسته را تحویل می گیردو می گوید: خیلی ممنونم آقا،دست شما درد نکنه،خدا قبول کنه.

مرد: خواهش می کنم،وظیفه مونه.

مرد خیر سوار برخودرویش شده و از محل خارج می شود.

مرد صاحب خانه به سمت خانواده اش می رود، در حالی که مادر باتعجب به همسر خود نگاه می کند دخترک با دیدن پدر به سمت وی می رود و می گوید: بابا اومده، آخ جون.

صدای راوی : در ماه مبارک رمضان با حمایت از اقشار آسیب پذیر ضمن پییشگیری از آسیب های اجتماعی و جرائم،به سلامت جامعه خود کمک کنیم.

نظرکارشناس:

از نظر روان شناسان خود واقعی انسان در زمان کودکی بر اساس بایدها و نبایدهایی که از سوی اطرافیان به وی القاء می شود و یا بر اساس یادگیری مشاهده ای در فرد شکل می گیرد، بسیاری نیز از این خود واقعی به عنوان وجدان یاد کرده اند،اگر خود واقعی افراد در جهتی مثبت شکل گرفته و زیربنای وجدان اخلاقی فرد گردد باعث می شود تا افراد بر اساس هنجارها و بایدهای جامعه رفتار کرده ، سازگاری فرد با محیط بالا می رود.

اگر خود واقعی با معیارها،هنجارها و موازین جامعه سازگاری نداشته باشد، در واقع سلامت روان فرد به خطر افتاده و زمینه تبدیل به شخصی کجرو و هنجار شکن مهیا می شود.

از سویی دیگر انسان برای بسیاری از رفتارهایی که انجام می دهد انگیزه تاثیر مستقیمی دارد، نیازهای افراد دلیل لازم برای تامین انگیزه لازم برای رفع نیازها را تامین می نماید، انسان اگر نیازهای خود را برآورده شده نبیند، سازگاری اش با محیط دچار مشکل می شود.

گاهی انسان در رفع نیازهای خود با خود واقعی خود به مبارزه می پردازد،هرچند در بسیاری از موارد وجدان و یا خود واقعی با پیدا کردن راههایی برای رفع نیازها مسیر سالم خود را ادامه می دهد.

از سویی هرچند انسان خواهان حرکت در مسیرسالم و خواهان شکوفایی می باشد، اما گاهی عدم رفع نیازها باعث عدم سازگاری و تحریک از درون فرد برای رفع نیازها می گردد، مثل فردی که از گرسنگی در رنج می باشد ولی به دلیل تنگدستی و فقر شدید برای رفع نیاز خود مواد غذایی لازم از مغازه دار و یا منازل دیگران سرقت می نماید.

این افراد در ادامه در پی عدم رفع نیازهای خود از راه صحیح مجددا برای ایجاد سازگاری دست به ارتکاب جرم ویا رفتارهای آسیب رسان و جرم زا می زنند، مثل کسی که برای رفع نیازهای خود به خرده فروشی مواد مخدر می پردازد، ویا فردی که برای درمان مادر خود را روی ناچاری مجبور به سرقت دارو از داروخانه می شود.

اینگونه فراد هرچند بر اساس قوانین جامعه رفتار نکرده و یا مرتکب جرم می شوند، اما بسیاری از آنها می دانند که رفتارشان مجرمانه ویا برخلاف وجدان می باشد، اکثر این افراد از درون دچار تعارض شده و در معرض ابتلا به برخی از اختلالات روانی مثل افسردگی و یا اضطراب و استرس قرار می گیرند،چرا که خیلی از آنها بخاطر احساس گناه و یا عذاب وجدان در رنج می باشند.

این افراد ذاتا و یا بالفطره مجرم نمی باشند بلکه محیطی ناسالم و یا کارکرد نادرست دستگاه های اجرایی باعث گرایش این افراد به چنین رفتارهایی شده و در نهایت به این صورت تعارض بالا در این افراد باعث پایین آمدن قدرت تفکر و تصمیمگیری می شود که خود آسیب های بعدی را به همراه دارد.

بنابراین می طلبد تا سازمان های مسئول و ذیربط اقدامات لازم را برای پیشگیری از چنین وقایعی در جامعه بگیرند.

نیکی کردن در حق چنین افراد و خانواده های آنها باعث تربیت نسلی سالم و مهیا نمودن امکانات برای خانواده های فقیر و آسیب پذیر برای کسب مهارت های لازم سبب می شود تا این افراد از فرصت لازم برای امرار معاش از راه های درست برخوردار بوده و در این صورت در آینده سلامت جامعه بالا خواهد رفت.

قاسم گرجی، کارشناس اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران

——————————————————

جعل، جرم پنهان

جعل اسناد و مدارک،از جرایم اصلی ســلب اعتـماد عمـومی و اخـلال در نـظام اقتــصادی کـشور و یـکـی از عـوامـل مهــم ناکارآمدی‌های اجتماعی در جامعه …..

جعل و تزویر عبارتند از ساختن نوشته یاسند،ساختن مهریا امضای اشخاص رسمی و غیر رسمی،خراشیدن، تراشیدن، قلم بردن، الحاق، محو، اثبات، سیاه کردن، تقدیم یا تأخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی، الصاق نوشته ای به نوشته دیگر، بکار بردن مُهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر این ها به قصد تقلب است.

جعل اسناد و مدارک،از جرایم اصلی ســلب اعتـماد عمـومی و اخـلال در نـظام اقتــصادی کـشور و یـکـی از عـوامـل مهــم ناکارآمدی‌های اجتماعی در جامعه به شمار می‌رود که می‌تواند بر امنیت عمومی کشور تأثیرات منفی بگذارد.

از آنجایی که با پیشرفت علم و دانش، ابزارها و وسایل تغییر و تحریف در اسناد بیشتر در اختیار جاعلان اسناد قراردارد، ضرورت داردکه متقابلاً با به کار‌گیری تجهیزات و روش‌های علمی، جهت تشخیص و شناسایی اسناد مجعول گام برداشت.

جرم جعل از اجتماع سه عنصراساسی شامل جاعل، سندآسیب‌پذیر و انگیزه ارتکاب جعل قرار گرفته و تحقق می‌یابد، اگر این سه عنصر را سه رأس یک مثلث فرض نماییم، از اتصال سه رأس مثلث جرم جعل به‌وجودمی‌آید، لذا برای مبارزه با این جرم بایدسعی شود از به هم رسیدن این سه عنصر جلوگیری کرده و به تعبیری درصورتی که یکی از این عناصر حذف شود جعل نیز محقق نخواهد شد.

مانع شدن از اجتماع فرد دارای انگیزه مجرمانه و ابزار ارتکاب جرم که همان سند مجعول است ازجمله موضوعات مهم دیگر پیشگیری می‌باشد، آسیب‌پذیری سند و پایین بودن ضریب امنیتی آن از موضوعات مهمی است که مورد توجه پیشگیری قرار می‌گیرد و تدابیر این شیوه از پیشگیری در صدد است تا با افزایش ضریب اطمینان اسناد،از سهولت جعل وتغییرآن‌ها جلوگیری کنند،تا با تبدیل و تغییر موقعیت‌ها از وقوع جرایم علیه اموال، مانند کلاهبرداری و استفاده از سند مجعول پیشگیری صورت گیرد.

با توجه به این‌که جرم جعل و وقوع آن، وقوع جرایم دیگر را به دنبال دارد، بنابر این لازم به نظر می‌رسد که باید با آن مقابله کرد و در نتیجه، کشف جرم جعل هم ممکن است به کشف جرایم دیگر مرتبط با آن منجر شود. بر این اساس و با هدف پیشگیری از وقوع جرایم متأثر از جعل، بایستی با وقوع جعل سند و استفاده از مجعول به شدت مقابله نمود.

پیشگیری از جعل اسناد یکی از دغدغه های اصلی سازمان ها اعم از دولتی و غیر دولتی بطور عام و سیستم‌های قضایی، امنیتی و نیروی انتظامی به طور خاص می باشد. در یک دید کلی شیوه ارتکاب جرم جعل بر اثر تحولات پدید آمده در عرصه دانش و فناوری، در ابعاد و سطوح مختلف در حال تحول می‌باشد، به همین جهت شدیداً نیازمند بکارگیری پتانسیل های علمی موجود روز دنیا به عنوان ابزار اصلی پیشگیری می‌باشد. برای دست یابی به

این مهم، بکارگیری شاخص های امنیتی مهم در ساخت اسناد با ارزش و اوراق بهادار، کاربرد فناوری های نوین در ایمن سازی و پیشگیری از جعل اسناد ضروری به نظر می رسد، ضمناً این واقعیت را نمی توان انکار کرد که در تمام جوامع افرادی هستند که هوش و ذکاوت خود را با کمک ابزارهای پیشرفته در شبیه سازی و جعل اسناد برای جمع آوری ثروت به کار می اندازند، نه می توان این استعدادها را شناسایی کرد و از بین برد و نه می توان جلوی پیشرفت تکنولوژی و ابزار را گرفت و نه می‌توان اقشار مردم را از دسترسی به این ابزار محروم کرد. تنها راه، به کار بردن پارامترهای امنیتی در تولید کاغذ و چاپ اسناد و مدارک است.

در تولید اسناد و مدارک مهم، علائم و مشخصات امنیتی در نظر گرفته می شود تا ضمن دشوار ساختن امکان جعل، زمینه شناسایی مدارک اصیل از مدارک جعلی فراهم شود، بنابراین ضروری است که همه سازمان های تولیدکننده اسناد، بخشی از موارد امنیتی در نظر گرفته شده برای چاپ یک سند را به گونه‌ای انتخاب کنند که امکان کنترل و شناسایی آن توسط افراد عادی جامعه فراهم شود، سپس این موارد را به اطلاع و آگاهی مردم برسانند، این آموزش ها باید مستمر و با استفاده از رسانه ای مختلف صورت بگیرد تا میزان آشنایی و قدرت تشخیص مردم در این باره افزایش یابد.

نتایج حاصل از بررسی اسناد جعلی نشان می دهد که در تقسیم بندی اسناد و مدارکی که باید در حوزه چاپ امنیتی قرار گیرند اشکالاتی وجود دارد و بعضی از این اسناد علیرغم اهمیت بنیادی، ضرایب امنیتی و استحکام مناسبی ندارند و به سادگی امکان جعل آن ها وجود دارد. از جمله این اسناد؛ شناسنامه و گواهینامه رانندگی را می توان نام برد که به دلیل نوع کاغذ، نوع تحریر و چاپ دارای ضعف های اساسی است که امکان پاک کردن مندرجات و تعویض عکس و ساخت سند مشابه آنان با استفاده از موادشیمیایی و وسایل تحریر و چاپ به سهولت مقدور است، برای جلوگیری از جعل این گونه اسناد با بکار گیری روش های مذکور می توان گام مهمی در این راستا برداشت.

در بررسی جرایم مرتبط با جعل آشکار است که همه افراد جاعل با علم به اینکه مرتکب خلاف غیر قانونی که تبعات قانونی بالا دارد ؛ مرتکب جرم می شوند لیکن آنچه به آنان برای ارتکاب به این بزه انگیزه می دهد اولاً وجود وسایل و تجهیزات پیشرفته برای جعل اسناد است و ثانیاً ناآگاهی مردم به شیوه های جعل و همچنین ناکارآمدی سازمان ها و دستگاه ها برای پیشگیری و جلوگیری از وقوع این بزه است و در صورت بزه از طریق کارکنان دستگاه ها ضعف در سیستم های کنترلی و نظارتی این دستگاه هامی باشد.

فلذا پیشنهاد می گردد که اولاً اذهان عمومی را با آخرین شیوه و شگردهای جاعلین باید آشنانمودکه انجام این کار از طریق رسانه های گروهی انجام پذیر خواهد بود. ثانیاً ضریب امنیت اسناد و اوراق را باید بالا برد به شکلی که به

سهولت نتوان آن را جعل نمود. ثالثاً یک خواست عمومی در دستگاه های دولتی و نهادهای نظارتی و حتی قضایی ایجاد نمود تا با همفکری و دعوت از کارشناسان خبره یک ساختار مناسب در پیشگیری از جعل اسناد و اوراق در کشور ایجاد کرد و فنآوری نوین باید در این مقوله در کشور و استان وارد تا در زمینه کشف جعل به روز باشد.

با توجه به این‌که مجرمین در ارتکاب جرم با سند مجعول با یک هویت غیرواقعی دست به ارتکاب بزه می‌زنند و رد پایی از خود برجای نمی‌گذارند، بنابراین کشف و تعقیب کیفری متهم با مشکل مواجه و در مواقعی غیرممکن می‌شود، از این رو با انجام بررسی پیرامون موضوع می‌توان با یک اقدام هم مقابله با جعل اسناد را انجام داده و هم از وقوع جرایم علیه اموال پیشگیری نمود.

راهکارها:

*صدا و سیما :ازطریق دعوت کارشناسان مجرب در این رسانه با هدف ارتقاء آموزشی و همچنین پخش مستندات اجتماعی در رابطه با بزه دیدگان یا مجرمین

*دستگاه قضایی:از طریق صدور احکام قضایی مناسب و پشتیبانی از اقدامات پلیس در تحقق مأموریت ها

*شبکه های اجتماعی:ارائه شیوه و شگردهای نوین در جعل و آشنایی مردم و دردام نیفتادن به این بزه

*مدیران دستگاه ها:اشرافیت بر عملکرد کارکنان به خصوص افرادی که خدمات عمومی ارائه می دهند و تعامل با پلیس در زمینه آخرین اوراق وبرگه های مورد استفاده دستگاه متبوعه و همچنین معرفی متخلفین به پلیس .

*پلیس:تأمین منابع انسانی و آموزش واعزام کارشناسان مجرب به تمامی شهرستان ها .

*استانداری یا فرمانداری:کمک به نیروی انتظامی برای خرید تجهیزات مناسب شناسایی اسناد مجعول در شهرستان های متبوعه برای اشرافیت تمامی شهرستان ها در شناخت بزه جعل از لحاظ امکانات و تجهیزات به روز .

*با افزایش مراکز دفاتر اسناد رسمی و کاهش هزینه ها افراد جهت تنظیم هرگونه سند و قولنامه به این مراکز هدایت شوند.

*هماهنگی لازم میان دستگاه ها در جهت تهیه کاغذهای ایمن جهت تهیه اسناد صورت گیرد.

*با توجه به توسعه فناوری در جهان پبشنهاد میگردد درجهت تولید اسناد و کارتهای هوشمند قوی از فناوری های بروز دنیا استفاده گردد.

گردآوری: مژگان محمدیان کارشناس اداره برآورد معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران