کارگران ساختمانی یکی از مهمترین اقشار جامعه محسوب می شوند که علارغم سختی های فوق العاده کارشان متاسفانه با بی مهری های زیادی مواجه می شوند.

به همین خاطر با مسلم مکاری رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان آمل مصاحبه کاملی ترتیب دادیم که بخش اول این مصاحبه در سایت مازندرانه منتشر شد و حال به مناسبت هفته کار و کارگر بخش دوم این گفتگوی جذاب را منتشر خواهیم کرد.

مسلم مکاری رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان آمل در بخش دوم صحبت هایش گفت:  مهمترین خواسته حال حاضر ما ساماندهی کارگران ساختمانی می باشد و ما بانک اطلاعاتی کلیه کارگران ساختمانی را نیز برای این امر در اختیار داریم .

وی افزود: به همین منظور با ارگانهای مختلفی مثل نظام مهندسی، شهرداری و … مذاکراتی را داشتیم، اما تنها ارگانی که با ما همسو می باشد و همکاری های خوبی با ما دارد، اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی است ، که از همین رسانه تقدیر و تشکر ویژه ای از ولی اله چلابی رییس این اداره دارم.

مکاری ادامه داد: نظام مهندسی و شهرداری ها یک حس همکاری با انجمن صنفی کارگران ساختمانی داشته باشند، همانگونه که تامین اجتماعی این همکاری مناسب را با ما دارد و بدون تایید انجمن صنفی کارگران ساختمانی هیچ کارگری را بیمه نمی کند.

وی تصریح کرد: کارگران ساختمانی برای بیمه شدن حتما باید به انجمن مراجعه کرده و در سامانه رفاهی ثبت نام شوند و پس از مراحل تایید در صف بیمه کارگران ساختمانی قرار می گیرند .

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان آمل تاکید کرد: از نظام مهندسی  چندین بار درخواست کردیم که اگر استاد کاری برای پروژه هایشان می خواهند از انجمن صنفی درخواست کنند، چرا که ما بانک اطلاعاتی کامل از کارگران ساختمانی دارای کارت مهارت فنی یک ، ۲ و سه داریم و برای ساماندهی آنها کارهای زیادی را انجام دادیم و به همین خاطر این موضوع جدا از اینکه ضریب امنیتی کارگران را بالا میبرد به همان شکل هم برای افرادی که در حال ساخت و ساز می باشند موثر می باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما برای جلوگیری از حوادث ناشی از کار، از سال ۹۳ که مشاهده کردیم این حوادث بیداد می کند ، به صورت خودجوش از طرف استان مازندران به عنوان پایلوت انتخاب شدیم  و به همین منظور با چندین فرد فرهیخته و کاربلد جلساتی فراوانی  را برگزار کردیم تا برای جلوگیری از حوادث ناشی از کار راهکاری ارائه دهیم و به این جمع بندی رسیدیم که بهترین کار، آموزش می باشد.

مکاری اظهار داشت: انجمن صنفی کارگران ساختمانی تا به امروز در بحث آموزش ایمنی کارگاه ساختمانی به بیش از ۴ هزار کارگر آموزش های لازم را طی برگزاری کلاسهای مختلف داده است.

وی بیان کرد: تاثیر گذاری این آموزش ها به حدی بود که ۲۶ درصد از حوادث ناشی از کار در شهرستان آمل کم شده است و این تاثیر گذاری جای بسی خوشحالی دارد و نشان می دهند با آموزش و فرهنگ سازی می توان کارها را به شکل بهتر پیش برد.

نائب رییس کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان مازندران ادامه داد: چطور در حال حاضر بستن کمربند ایمنی در ماشین جز فرهنگ مردم شده است؟ برای اینکه دولت برای آن هزینه کرده است و انواع و اقسام آموزشها را چه از طریق فضای مجازی و چه از طریق تبلیغات های محیطی انجام داده است و این امر خواسته ما نیز برای کارگران ساختمانی می باشد.

وی افزود: آماری که از مرگ و میر در کشور وجود دارد، نشان دهنده سختی کار فوق العاده کارگران ساختمانی می باشد بطوریکه بیشترین آمار مرگ و میر در کشور مربوط به تصادفات می باشد و پس از آن خطرات ناشی از کار بیشترین تلفات را داشته است اما دولت در این راستا هیچ اقدامی برایمان انجام نداده است.

مکاری تصریح کرد: طرح ساماندهی کارگران ساختمانی فقط در شیراز و مشهد اجرا شده است و ارزش های این اقدام مناسب در سطح این شهرها به خوبی حس می شود .

وی تاکید کرد: یکی از حسنات ساماندهی کارگران این است که دیگر نیازی نیست یک کارگر در گرما و سرما با وجود معضلات اجتماعی در قسمت های مختلف شهر مشاهده شود و جایگاه آنها مشخص خواهد شد و هر کسی نیاز به کارگر دارد به راحتی از طریق انجمن صنفی کارگران ساختمانی می تواند به تامین این قشر از جامعه اقدام کنند.

بازرس کانون انجمن صنفی کارگران کشوری خاطرنشان کرد: ساماندهی کارگران و در کنار آن تصویب قانون دفترچه کار برای کارگران ساختمانی می تواند جدا از سرو سامان بخشیدن این قشر از جامعه، جلوی بسیاری از فسادهای مالی و اخلاقی را بگیرد، چرا که کارگر ساختمانی با شناسنامه امنیت را در سطح جامعه بالا خواهد برد و در پی آن آرامش و آسایش هم برای قشر کارگر ، هم کارفرمایان و هم هم وطنان بوجود خواهد آورد.

وی اظهار داشت: آمل به دلیل داشتن ۴۶ درصد صنعت مازندران، ۶۸ درصد صادرات استان و بیشترین فروش مصالح ساختمانی در مازندران یکی از شهرهایی می باشد که مورد هجوم کارگران غیر بومی مخصوصا از شهرهای همجوار قرار گرفته است و اجرای طرح ساماندهی کارگران ساختمانی می تواند با شناسایی افراد بومی و جلوگیری از فعالیت افراد غیر بومی، باعث اشتغال زایی جوانان هر شهر شود.

مکاری در پایان گفت: کارگران ساختمانی روزی ۱۰۰ هزار تومان و استادکاران روزی ۲۰۰ هزار تومان مزد دریافت می کنند و عملا در یک ماه این افراد فقط ۲۰ روز مشغول کارهستند و با توجه به تورم ۳۰۰ درصدی سال گذشته باید نگاه ویژه ای به این قشر از جامعه شود.

خبر و تنظیم: سحر صالحی