ایرانیان قدیم پس از ۱۲ روز جشن و شادی که به یاد ۱۲ ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را به باغ و صحرا می‌رفتند و در حقیقت به این ترتیب، رسمی بودن دوره نوروز را با شادی به پایان می‌رساندند.
انس و الفت هموطنان‌مان با طبیعت و عشق‌ورزی آنان به آنچه که متعلق به طبیعت است، موجب شده تا ایرانیان همواره آرامش و رفع خستگی‌های خود را در پناه بردن به دامن طبیعت بدست آورند. بدین جهت در هر مناسبتی به‌خصوص آغاز بهار، که شروع رویش و احیای مجدد طبیعت با سرسبزی‌های گسترده است، تعطیلات خود را شروع می‌کنند تا سال خود را با آغاز رویش‌های طبیعت مقارن سازند.

پیشینه و انگیزه برگزاری جشن سیزدهم فروردین هر چه باشد؛ ایرانیان، در همه شهرها و روستاها، یک پارچه و هماهنگ، به صورت گروهی و گاه چند خانواده با هم، غذای ظهر را آماده می‌کنند و آجیل و خوردنی‌های سفره هفت سین را با خود برمی‌دارند و به دامان صحرا و طبیعت می روند؛ شوخی و بازی کردن، دویدن، تاب خوردن و در هر حال جدی نبودن، از سرگرمی‌ها و ویژگی‌های روز سیزده فروردین است.

گردش ایرانیان در سیزدهمین روز از جشن نوروزی، بزرگترین پیک نیک جهانی است؛ در این روز پدرها و مادرها، پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها، نوه ها و نتیجه‌ها،‌ در پیوند با طبیعت، در بوستان و دشت ها سفره‌ای پهن می‌کنند و نیمروزی را به شادی و تفریح می‌گذرانند.

* تعطیلاتی شیرین برای مهمان و میزبان

مازندران، که طی سال‌های اخیر بالاترین رکورد پذیرش مسافران نوروزی را از آن خود ساخته بود، امسال نیز با بسیج امکانات خود، که محصول برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های چند ماهه مسئولان و دست‌اندرکاران استان خود بود، توانست بار دیگر به عنوان مهمان‌پذیرترین استان کشور، بالغ بر ده میلیون هموطن را در خود جای دهد و مواهب خدادادی خود را در اختیار آنان قرار دهد.

برگزاری نمایشگاه صنایع دستی، یکی از اقدامات مورد استقبال مسافران بود که در تعطیلات نوروزی از رونق خوبی برخوردار بود بگونه‌ای که مورد بازدید اغلب مسافران و مسئولان قرار گرفت.

معاون عمرانی استاندار مازندران در ستاد خدمات سفر استان اعلام کرد که فعالیت نمایشگاه صنایع دستی و استقبال مردم از تولیدات داخل نشان از رونق اقتصادی در کشور و مازندران دارد.

علی نبیان اظهار کرد: از ابتدای طرح نوروزی و شروع نمایشگاه‌های بهاره تا دهم فروردین امسال ۵ میلیارد تومان فروش صنایع دستی در مازندران صورت گرفت.

وی به تحقق اقتصاد مقاومتی از ابتدای امسال در مازندران اشاره کرد و ادامه داد: برای رونق اقتصادی برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی در مازندران باید استمرار یابد.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز گفت: وجود استان‌های نامدار در نمایشگاه صنایع دستی سبب افزایش کیفیت نمایشگاه‌های بهاره در مازندران شد.

سیدرحیم موسوی پارک ملل را موقعیت مناسب گردشگری در مازندران دانست و افزود: محل نمایشگاهی سبب شد تا از نمایشگاه صنایع دستی در مرکز مازندران استقبال شود.

وی با بیان اینکه فضای ظهور برای ۳۴ هنرمند مازندران فراهم شد تا تولیدات صنایع دستی را برای بازدید در نمایشگاه به نمایش بگذارند، افزود: فضایی فراهم شد تا سوغات مازندران هم در نمایشگاه صنایع دستی جایگاهی پیدا کند و مورد استقبال مسافران و گردشگران قرار گرفت.

* پارک‌های جنگلی و سیزده بدر

۱۲ پارک جنگلی مازندران برای روز طبیعت، آماده حضور مسافران و گردشگران نوروزی شد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری گفت: مکان هایی برای پخت غذا نیز در این پارک های جنگلی در نظر گرفته شد.

محمدرضا عزیزکمالی افزود: گروه های سه نفره مستقر در ادارات منابع طبیعی شهرستان ها و اداره کل منابع طبیعی استان علاوه بر کنترل نحوه ارائه خدمات به افراد درون پارک ها، نسبت به هرگونه تخریب و از بین بردن منابع طبیعی برخورد لازم را اعمال می‌کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از مواهب طبیعی در سایه سار طبیعت بکر استان از جمله جنگل‌ها و مراتع سبب شده است تا هر ساله میهمانان زیادی به دامن طبیعت رفته و از آن استفاده کنند، گفت: همه مسافران و گردشگران وظیفه حفظ و حراست از جنگل و مراتع را به عهده دارند.

عزیزکمالی از مسافران و مردم خواست در زمان استفاده از جنگل ها و پارکهای جنگلی از شکستن شاخه درختان ،روشن کردن آتش در طبیعت و ریختن زباله خودداری کنند.

۲۲ پارک جنگلی به وسعت ۵ هزار و ۸۲۵ هکتار زیرپوشش اداره‌کل منابع طبیعی ساری است.

* آرزوی سالی پرنشاط

با اتمام تعطیلات، ابتدا باید ضمن آرزوی سالی خوب و سرشار از سلامت و سعادت و برخورداری‌شان از عنایات و توجهات حضرت ولی‌عصر (عج) برای ساختن ایرانی آباد و نمونه و همتراز شأن و شخصیت ایرانی انقلابی، باید از زحمات همه عواملی که طی تعطیلات با ازخودگذشتگی به ارائه خدمات و مهمان‌نوازی از مسافران نوروزی پرداختند، قدردانی کرد و برای آنها از خداوند بزرگ بهترین‌ها را مسألت داشت تا سالی پر خیر و برکت در انتظارشان باشد.

تعطیلات طولانی هفده روزه امسال باید توانسته باشد با زدودن غبار و زنگار خستگی از ایرانیان عزیز و با همیت، شاهد سعی و تلاش مضاعف برای تحقق اهداف نامگذاری امسال باشد تا در پایان سال، با کارنامه‌ای درخشان گام در سال ۹۶ بگذارد. انشاءالله