محمد رضا پارسایی مدیر گروه مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با مازندرانه در مورد نحوه ذبح دام در روز عید قربان و خطرات ناشی از انتخاب دام  نامناسب و ذبح غیر اصولی آن گفت: بیماری های مشترک انسان و دام در واقع یک طیف بسیار وسیعی از بیماری‌ها را تشکیل می‌دهد که اگر عوامل عفونی را در نظر بگیرید، شاید ۷۰۰ الی ۸۰۰ عامل عفونی توسط دام به انسان منتقل شود.

وی ادامه داد: در عید قربان که یکی از آداب و رسوم مذهبی ما ایرانیان می باشد و با توجه به اعتقادات، مردم تمایل به قربانی کردن دام‌ های سبک و سنگین دارند که در این زمان باید به نکاتی نیز توجه داشت.

پارسایی افزود:  اولین مورد در خصوص ذبح دام این است که دامی که انتخاب می‌شود باید از هر لحاظ سلامت باشد و تشخیص سالم بودن دام توسط فرد عادی عملاً و شاید بتوان گفت غیر ممکن است، چرا که ممکن است دام های استان‌های دیگر را وارد منطقه کنند و خیلی از دامدار ها هم در این فرصت می‌خواهند دام های بیمار خود را به فروش برسانند، بنابراین شناسایی دام سالم اصل اول در قربانی کردن است که افراد عادی نمی‌توانند به راحتی دام سالم را از بیمار تشخیص دهند.

وی بیان کرد: دومین مورد، مکان ذبح دام می باشد و با توجه به زندگی امروزی، بسیاری از مردم در آپارتمان زندگی می‌کنند که عملاً جای مناسبی برای ذبح دام وجود ندارد، چرا که پس از ذبح ترشحات باید به صورت بهداشتی دفع شود و یا خونی که از دام خارج می شود را خوب ساماندهی و دفن کنند و به صورت بهداشتی این موارد را از محیط پاک نمایند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: سومین مورد اینکه مردم تمایل دارند بلافاصله پس از ذبح دام از گوشت آن استفاده کنند که کاری بسیار بسیار بسیار اشتباه می‌باشد، چرا که ما می‌گوییم دامی که ذبح می‌شود حداقل گوشت آن باید در دمای ۴ تا ۸ درجه ۲۴ ساعت قرار بگیرد تا به خاطر افزایش اسید لاکتیک در لاشه دام صورت نپذیرد و ویروس cchf از بین برود، بنابراین ما حق نداریم از گوشت دام تازه ذبح شده استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: چهارمین مورد مربوط می‌شود به فردی که قرار است دام را ذبح کند و باید دید آیا اصلاً لباس حفاظت فردی آن مناسب است یا خیر، چرا که اگر توجه داشته باشید بسیاری از افراد شاید مسائل ذبح و شرعی دام را بلد باشند اما سوال اینجاست که آیا با راهکارهای مقابله در برابر ذبح دام آشنایی دارند؟

پارسایی تاکید کرد: تماس با دام می تواند بسیار خطرناک باشد،شاید کنه ای روی دام وجود داشته باشد و یا خونی که از دام ترشح می شود ممکن است روی مخاط افراد وارد شود و یا اینکه دام مبتلا به سیاه زخم باشد که آن وقت هر کسی دست به این اقدام بزند و با خون آن تماس داشته باشد، مبتلا به سیاه زخم خواهد شد که این بیماری در ۳۰ الی ۴۰ درصد باعث مرگ او می‌شود بنابراین نمی‌توان گفت دام یک کانون عفونت است.

وی اظهار داشت: خون و ترشحات دام آلوده است و می تواند بیماری تب مالت را ایجاد کند، به این صورت که حتی اگر دام را در کوچه و یا حیاط خود ذبح کنید، ادرار یا ترشحات دام ممکن است خشک شود و ۲ الی سه روز بعد، تب مالت از طریق تنفس به افراد دیگر منقل شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در مجموع و با توجه به نکات یاد شده و کنار هم قرار دادن خطرات ناشی از ذبح غیر اصولی در مکانی نامناسب، منطقی به نظر می رسد که نباید دام ها را وارد منطقه خود کنیم.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بهترین کار برای روز عید قربان و ذبح دام این است که مردم به میدان های فروش دامی که زیر نظر دامپزشکی است و معمولاً آنجایی که کشتارگاه صنعتی وحود دارد بروند، چرا که آنجا دامپزشک حضور دارد و در انتخاب دام سالم شما را کمک و یاری خواهد رساند.

وی افزود: پس از انتخاب دام سالم در کشتارگاه با رعایت تمامی موارد بهداشتی این دام ذبح می‌شود و گوشت آن در پیش سردکن های کشتارگاه می تواند قرار بگیرد و شما روز آینده می توانید گوشت خود را تحویل بگیرید و برای مصارف شخصی و یا به‌صورت خیرات استفاده کنید.

پارسایی ادامه داد: توصیه من به شما این است که دام را خودتان خریداری نکنید و از کشتارگاه دام را تهیه کنید، چرا که فقط یک دامپزشک است که می تواند تشخیص دهد دام شما آلوده به سیاه زخم، تب مالت و بیماری‌های دیگر است یا خیر و باید گفت از هر ۱۰۰ گوسفندی که ذبح می شود حداقل یک گوسفند آنتی بادی بیماری در بدن آن وجود دارد و با توجه به این موضوع شما نمی توانید مطمئن شوید که این دام شما به کریمه کنگو مبتلا هست یا خیر.

وی در پایان بیان کرد: این نکات نکاتی میباشد که در عید قربان برای ذبح دام بسیار اهمیت دارد و امیدوارم با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی عید قربان خوبی را پیش رو داشته باشید.

خبر و تنظیم: سحر صالحی