با نزدیک شدن به ایام ماه محرم در روزهایی که کرونا در ایران با قدرت و شدت می تازد،برگزار کردن یا نکردن یا بهتر است بگوییم چگونه برگزار کردن مراسم عزاداری حسینی تبدیل به دغدغه جدی و مهمی برای مردم شده  و نگرانی هایی برای همگان ایجاد کرده است. حال انتظار می رود بیشتر از هر موقعیت دیگری تدبیر و مدیریت مسئولین در شرایط بحرانی کرونا در کشور دیده شود  و برای مراسم عزاداری امام حسین (ع) برنامه ریزی خاصی با دقت و حساسیت بسیار به مرحله اجرا برسد.

همانطور که می دانیم چند ماهی است که تمام مردم جهان با پدیده منحوس و عجیبی به نام ویروس کرونا مواجه هستند،نمی شود گفت در این چندماه شرایط عادی شده است و نمی شود فکر کرد که مردم به این ویروس خو گرفته اند بلکه مردم هر روز نسبت به این ویروس نگران تر خواهند شد زیرا روز به روز شرایط مربوط به این ویروس عجیب تر و متفاوت تر جلوه می کند.

با شدت گرفتن کرونا، ایران و بیشتر کشور های اسلامی که مراسم عزاداری محرم همه ساله در آن جا برگزار می شد،با مسئله متفاوت تری نسبت به سایر جوامع روبه رو هستند، در کشوری که مردمش شور و ذوق فراوانی نسبت به مراسم عزاداری محرم دارند، نمی شود به راحتی درباره برگزار کردن یا عدم برگزاری مراسم عزاداری محرم تصمیم گرفت بلکه تصمیم گیری مربوط به این مسئله نیازمند حجم زیادی تامل، دقت و بصیرت است زیرا اگر کوچک ترین مشکلی در این راستا بروز کند موجب بروز مسائل بزرگ و جبران ناپذیری خواهد شد.

امید است مسئولین و مردم در نظر داشته باشند که اگر به واسطه برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) به فاجعه شیوع ویروس کرونا دامن زده شود، سوژه های داغی به دست مسیح ها، سالومه ها و مهنازها داده می شود تا بتوانند به اصل عزاداری محرم خرده بگیرند و حرمتش را خدشه دار کنند، باید بدانیم که حتی اگر یک نفر در مراسم امسال امام حسین مبتلا شود،افرادی منتظر نشسته اند که آن را ضرب در ۱۰۰۰ کنند و در شیپورها فریاد زنند.

در شرایطی که خیلی ها منتظر هستند که به قشر مذهبی و متدین حمله کنند بهتر است بصیرت و مدیریت زیادی خرج شود تا اشتباه و خطایی رخ ندهد که بهانه دست بهانه جویان داده شود و کرونا در مجلس امام حسین (ع) رقاصی کند و جولان بیشتر دهد.

بهتر است در پروسه تصمیم گیری برای ایام عزاداری محرم، هیجان و احساس درگیر نشود و بر اساس منطق و عقل تصمیمی گرفته شود که نه سیخ بسوزد و نه کباب، شرایطی فراهم نشود که شعار «کرونا را شکست می دهیم» تبدیل به جمله «کادر درمان را شکست می دهیم» شود.

بدانیم که اگر مراسم عزاداری حسینی وسیله ای برای شیوع بیشتر کرونا و ابتلای مردم شود، دشمن نمی گوید مردم رفتند و مبتلا شدند،ن می گوید مسئولین تصمیم گرفتند که مردم بروند و مبتلا شوند،ن می گوید با ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی مراسم برگزار کردند و مبتلا شدند، می گوید امام حسین (ع) مبتلا کرد، می گوید محرم وسیله کشتار شد،م ی گوید عشق به حسین کار دستشان داد، نگذارید چنین بگویند و حرمت شکنی کنند،نگذارید اشتباه ما را پای امام حسین (ع) بنویسند.

برای ما که در رکاب عزاداری امام حسین (ع) بزرگ شدیم و قد کشیدیم سخت است که یک سال از عزایش دست بکشیم اما بصیرت و درایت حکم می کند که با تامل بیشتری برای محرم امسال تصمیم بگیریم و نگذاریم کرونا در عزای ما رقص کند و شادی بورزد.

به قلم مبینا ابراهیمی مقدم