استاد قدرت الله حسن زاده در مراسم رونمایی کتاب از مجلس‌ مشروطه تا مجلس اسلامی که اثر خودش می باشد،گفت : هزینه غذای ۲ عضو شورای شهر آمل، اندازه سه برابر قیمتی است که برای خرید کتاب به من پیشنهاد می‌دهند و همچنین طبق نظر سنجی و پژوهشی که از ۵۰۰ خانواده ساکن در آفتاب ۳۸ الی ۴۶ در شهر امل انجام داده ایم، از این ۸ کوچه، تقریبا ۸۰۰ میلیون تومان اهالی آن صرف خرید تنقلات برای فرزندانشان فقط در طول یکسال کرده اند ولی در مجموع برای کتاب هزینه‌ای که انجام داده‌اند به ۳۵ میلیون تومان هم نمی‌رسد و این جای تاسف بسیار دارد.

استاد قدرت الله حسن زاده در مراسم رونمایی کتاب از مجلس‌ مشروطه تا مجلس اسلامی که اثر خودش می باشد، گفت :در سال ۹۰ که ما کار را شروع کردیم و اولین کتاب یعنی گنجینه تصاویر آمل را رونمایی کردیم بر آن شدیم که هشت جلد کتاب از تاریخ آمل از ابتدای قاجاریه تا انتهای پهلوی را به تصویر بکشیم.

وی افزود: با قاطعیت و جرات اعلام می‌کنیم که این کتاب اولین کتاب بومی اسنادی تاریخی و تحلیلی ایران است یعنی شما امروز در ایران هیچ کتابی را به مانند آن پیدا نمی کنید.

حسن زاده ادامه داد: دوستان خوبی در مراکز تحقیقاتی ایران دارم که کلیه اسنادی که از آمل پیدا می کنند را در اختیار من می گذارند و در حال حاضر گنجینه ای داریم که بعدها در اختیار موزه شهر قرار می دهیم تا آیندگان بتوانند از آن استفاده کنند.

وی تصریح کرد :گنجینه تصاویر آمل اولین کتاب تاریخی تصویری بود و این کتاب نگاهی است به تاریخ مشروطیت ایران، چگونگی به وجود آمدن قاجاریه در ایران، شکل گیری نهضت مشروطه، تشکیل مجلس و حوادثی که از آن روز تا انتها بر مجلس ملی گذشت.

هنرمند آملی بیان کرد :در این کتاب همچنین به معرفی نمایندگانی از شهرستان آمل که درطول ۷۴ ساله و ۲۴ دوره ای مجلس ملی حضور داشتند و نقش آنها اشاره شده است.

وی خاطر نشان کرد : مردی را از دیار آمل داریم مثل حسن اسفندیاری محتشم السلطنه که چهار دوره در زمان رضا شاه رئیس شورای مجلس ملی بود و از ۱۹ سالگی دیپلمات و زمانی که در سن ۷۵ سالگی قصد رفتن از مجلس را داشت پس از چهار دوره ریاست، آنقدر وضع مالی آن خراب بود که مجلس مصوب کرد که ماهانه هزار تومان مادام العمر به ایشان پرداخت شود که نشان از پاکدستی این فرد آملی داشت.

حسن زاده ادامه داد : سید حمید هاشمی شهردار آمل نقشه هایی برای این شهر دارند که بازسازی تاریخی آن میباشد که این بسیار موضوع خوبی است و باید گفت که بهترین شهرداران آمل غیر آملی بودند، از آقای اویسی گرفته تا جناب صادقلو و بنده امیدوارم مهندس حمید هاشمی چهره شهر را عوض کند، چرا که خود از خانواده فرهنگی می باشد و رزومه کاری ایشان نمایانگر همه چیز است.

وی افزود : جناب شهردار، اعتماد السلطنه وقتی در سال ۱۲۴۵ هجری وارد آمل می‌شود در خاطراتش می نویسد اگر سدی در کنار رود آن زده شود از بغداد زیبا تر می شود و ما امیدواریم شما این امر را محقق کرده و به فرهنگ شهر توجه ویژه‌ای داشته باشید و مانند آن ۲ شهردار دیگر، در قلب و دل مردم آمل جایی پیدا کنید و سال‌های سال ماندگار شوید.

هنرمند آملی تصریح کرد: گردآوری و نگارش کتاب از مجلس مشروطه تا مجلس اسلامی حدود سه سال طول کشید و در دو هزار تیراژ توزیع شده و این کتاب را علی‌رغم تمام بی مهری هایی که در شهر آمل به عنوان شهر تاریخی وجود دارد، به چاپ رسانده ایم.

وی تاکید کرد : برخی مسئولان آملی در کلام استاد هستند و غیر از حرکات نمایشی کاری انجام نداده و کارهایشان قلبی نیست، فرهنگ وقتی در ذات یک انسان نهادینه شود به آن فرد می‌توان لقب فرهنگی داد و بنده به قدری بی اعتمادی در من در شهرستان آمل به وجود آمد که خدمت آیت‌الله جوادی آملی نیز عرض کردم که برای آمل دیگر دلم نمیخواهد کتابی گردآوری کنم، چرا که برایمان هیچ صرفه ای ندارد.

حسن زاده افزود : وقتی جناب محمدی درخواست کتاب بنده را در صحن شورای شهر آمل مطرح می کند، یکی از اعضای شورای شهر در خصوص این موضوع می گویند که حسن زاده مغازه باز کرده است و می‌خواهد با فروش کتاب هایش کاسبی کند و چنین نگاهی شرم آور است .

وی گفت : من در حال نگارش تاریخ ۲۰۰ ساله شهر آمل برای مردم هستم، ولی مسئول سیاسی شهر می گوید مگر مردم آمل کتاب هم می‌خوانند؟ مقصر این مسئول سیاسی نیست، چرا با کتاب هیچ گونه آشنایی ندارد و فقط منصوب شده برای کاری که به آن محول شده است.

هنرمند آملی خاطر نشان کرد : طبق نظر سنجی و پژوهشی که از ۵۰۰ خانواده ساکن در آفتاب ۳۸ الی ۴۶ در شهر امل انجام داده ایم، از این ۸ کوچه، تقریبا ۸۰۰ میلیون تومان اهالی آن صرف خرید تنقلات برای فرزندانشان فقط در طول یکسال کرده اند ولی در مجموع برای کتاب هزینه‌ای که انجام داده‌اند به ۳۵ میلیون تومان هم نمی‌رسد و این جای تاسف بسیار دارد.

قدرت الله حسن زاده در پایان گفت: هزینه غذای ۲ عضو شورای شهر اندازه سه برابر قیمتی است که برای خرید کتاب به من پیشنهاد می‌دهند و این جای بسی تاسف و تامل بسیار است.

تنظیم: سحر صالحی