بار اول و دوم که با طرف روبرو می‌شیم چاقو نشان می‌دیم و حرف می‌زنیم تا خودش مثل آدم بیاد بدهکاریش رو بده، اگر دادش که هیچ، اگر نداد طوری می‌زنیم تا یک هفته نتونه راه بره…

او، که فراتر از سن و سالش، از اندام قوی با بازوانی ماهیچه‌ای و گردنی کلفت برخوردار است و ساعاتی از وقت روزانه خود را به ورزش و پرورش اندام می‌گذراند،

شرخر: معمولا چک آشنایان را نقد می‌کنم چون اگر با غریبه‌ها کار کنیم ممکنه وقتی طرفو زدیم، ما رو لو بده و برامون دردسر درست بشه

برعکس اندام بزرگ و ورزیده، دارای منطق متوسط و استدلال ضعیف است.
به پای صحبت‌هایش می‌نشینیم.

تازه ۱۹ سالم بود که با رفقا همراه شدم و فوت‌وفن کار را یاد گرفتم، از نقد کردن ۵میلیون تومان شروع کردم و الان که ۲۷ ساله هستم حتی چک‌های ۱۷۰، ۱۸۰ میلیونی هم نقد کردم.

معمولا چک آشنایان را نقد می‌کنم چون اگر با غریبه‌ها کار کنیم ممکنه وقتی طرفو زدیم، ما رو لو بده و برامون دردسر درست بشه.
همان‌طور که گفتم بار اول با چاقو می‌ریم در خانه طرف یا سر کارش یا هرجایی که پیدایش کنیم و می‌ترسونیم‌ش، اگر دیدیم طرف واقعا پول نداره، اون وقت چوب خوردن فایده‌ای نداره و الکیه، اگر طرف داشته باشه و نده یه جای خلوت گیرش میاریم و طوری می‌زنیمش تا یه هفته نتونه راه بره.

اوایل که عروسی کرده بودم تو شرکت خصوصی کار می‌کردم، بعدش اومدم بیرون و رفتم دنبال این کار که از قبل بلد بودم.

از اون موقع تا الان با کار شرخری چیزی هم برای خودم نخریدم چون اونقدر سوراخ سمبه زندگی زیاده که پولی نمی‌مونه؛ یادم میاد تازه ۱۷ سالم بود که موتور خریدم و زدم تو خیابون‌ها، وقتی یکی نگاه می‌کرد یا کرکری می‌خواند، درگیر می‌شدم الان هم همینه.

رئیس کل دادگستری استان تعداد بالای پرونده ضرب و جرح در استان را به دلیل نداشتن آرامش عمومی ذکر می‌کند

پول‌هایی که از شرخری به دست می‌آورم، بیشترش باید به کسایی بدم که درگیر شدم و زخمی‌شون کردم.

الان زنم بو برده ولی حرفی نمی‌زنه، دیگه حرفی ندارم فقط به مردم بگین چک‌های خودشان را سروقت نقد کنند تا مشکلی درست نشه.

افزایش پرونده‌های نزاع و درگیری

این جملات در زمانی از زبان یک شرخر بیان می‌شود که رئیس‌کل دادگستری مازندران، تعداد بالای پرونده ضرب‌وجرح در استان را به دلیل نداشتن آرامش عمومی ذکر می‌کند.

تقوی‌فرد با بیان اینکه بیشترین پرونده‌ها درباره درگیری، نزاع خیابانی، سرقت، تهدید و تهمت است، گفت: افزایش پرونده‌های ضرب‌وجرح نشان‌دهنده وجود نداشتن آرامش در میان مردم مازندران است.

آمارهای اعلام شده اداره‌کل پزشکی قانونی مازندران نیز بیانگر بیش از ۱۴هزار مراجعه‌کننده در خصوص نزاع است

براساس آماری که اخیرا جعفری دادستان ساری اعلام کرد، در سال گذشته ۲۴هزار و ۹۸۵ فقره پرونده به دادسرای ساری وارد شده که از این تعداد ۲۴هزار و ۵۶۸ فقره مختومه شد.

از سویی آمارهای اعلام شده اداره‌کل پزشکی قانونی مازندران نیز بیانگر بیش از ۱۴هزار مراجعه‌کننده در خصوص نزاع است.

ساری رکورددار بیشترین نزاع

علی عباسی در اسفندماه سال گذشته اعلام کرده بود که بیشترین مراجعات نزاع در مردادماه با ۲هزار و ۳۶۸ و شهریور با ۲هزار و ۳۱۲ مورد و کمترین آن با یک‌هزار و ۴۷۵ مورد در آذرماه ثبت شده‌ است.

بر اساس آمار ارجاعی از مراکز پزشکی قانونی استان، ساری و میاندورود با ۳هزار و ۹۲۰ و بابل با ۲هزار ۶۷۱ مورد بیشترین و نکا با ۷۱۱ کمترین شهرهایی است که نزاع در آن به ثبت رسید.

با نگاهی به آمار می‌توان دریافت که میزان جرم ناشی از نزاع بیشتر از سایر جرایم اعلام شده است که شاید یکی از دلایل آن ترویج روش نقد کردن چک‌های تجار و بازرگانان با کمک شرخر باشد.

محمود مدانلو: شرخر کسی است که با تجربه بالای خود اجازه دور زدن و فرار از بدهی را به بدهکار نمی‌دهد و هر کسی ترفندهای خاص خودش را دارد

روی دیگر سکه!

اگر شرخری در نگاه عمومی و نزد متخصصان قضایی و امنیتی از چهره مثبتی برخوردار نباشد، برای عده‌ای از طلبکاران مستاصل که پیمودن مسیرهای قانونی و قضایی برای آنها به جهت اطاله دادرسی عسرت‌آمیز و موجب بروز خسارات می‌شود، پدیده خوب و مفید تلقی می‌شود.

محمود مدانلو تاجر املاک و خودرو در این زمینه می‌گوید: شرخر اصولا دردسرساز نیست. برای من تاجر شرخر یک امتیاز است، همه‌ی شرخرها آنطور که در تلویزیون نشان داده می‌شوند، نیستند. شرخر کسی است که با تجربه بالای خود اجازه دور زدن و فرار از بدهی را به بدهکار نمی‌دهد و هر کسی ترفندهای خاص خودش را دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: بسیار پیش آمده در قرارداد، چک و یا سفته‌ای مراجعه به دستگاه قضایی بسیار زمان‌بر باشد، اما زمانی که آن را به شرخر می‌فروشی، دیگر همه چیز برای شما تمام شده است، کاری به ادامه ماجرا نداری و پولت هرچند مبلغی کمتر، اما می‌رسد. اما بعضی از وقت‌ها خود قراردادها ربوی است و مورد اشکال در دستگاه قضایی و من تاجر نمی‌توانم چنین قراردادی را از طریق حقوقی پیگیری کنم، چون شاید برای شخصیت خود آن تاجر بد باشد، اما همان چک و سفته و یا قراردادها در اختیار کار راه‌اندازها قرار داده می‌شود.

بسیاری از موسسات و شرکت‌های بزرگ حتی در جهان شرکت‌هایی در کنار خود دارند که این مسائل را برای‌شان حل و فصل می‌کند

این تاجر با اشاره به اینکه اصولا نباید با شرخری مقابله کرد و باید به این شغل سرو سامان داد تا موارد خارج از قانون آن کمتر شود، یادآور شد: بسیاری از موسسات و شرکت‌های بزرگ حتی در جهان شرکت‌هایی در کنار خود دارند که این مسائل را برایشان حل‌وفصل می‌کند، اما در کشور ما بخاطر نگاه بد آحاد مردم به این شغل، کثیف و یا جرم تلقی می‌شود.

وی پیرامون اجرت شرخرها گفت: قیمت‌ها متفاوت است برای چک، معمولا ۱۰ تا ۲۰درصد و گاهی کل مطالبه خود را می‌فروشی بعد ۵۰درصد چک را نقد دریافت می‌کنی، در هر صورت، مطمئنی که به بخشی از طلب خود دست می‌یابی.