اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگویی با بیان اینکه وزارت خارجه با عدم ارسال گزارش عملکرد خود به مجلس پس از پایان سه ماه دچار تخلف شده است اظهار داشت: اعضای کمیسیون امنیت ملی روز گذشته و با تاخیر دو روزه نامه‌ای را به آقای ظریف وزیر امور خارجه ارسال کردند و در این نامه کتبا از ایشان خواستند که گزارش عملکرد وزارت خارجه را به مجلس ارسال کند.

وی با اشاره به صحبت‌های عراقچی در گفت‌وگوی ویژه خبری و مصاحبه سیف رئیس بانک مرکزی افزود: رهبر معظم انقلاب بیش از ده‌ها بار، بدعهدی آمریکایی‌ها را متذکر شده بودند ولی متاسفانه نه دولت و نه تیم مذاکره کننده هسته‌ای، هیچ موقع حاضر به قبول کردن این موضوع نشدند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه “قدرت واقعی مجلس در زمینه برجام چقدر است و آیا نمایندگان می‌توانند از اجرای برجام در مقابل بدعهدی‌های آمریکا جلوگیری کنند؟” گفت: مجلس امروز درگیر بودجه است و روزی که باید نمایندگان جلوی اجرای برجام را می‌گرفتند، نگرفتند.

کوثری ادامه داد: روزگاری نمایندگان فکر می‌کردند که اگر جلوی مذاکره با آمریکا را بگیرند، همه چیز کن فیکون می‌شود اما امروز می‌بینیم که دوستان ما اشتباه کردند و همین باعث شده تا کار به اینجا کشیده شود.

وی گفت: به نظر من اگر دولت و مجلس اراده کنند می‌توانند کارهایی را انجام بدهند تا آمریکایی‌ها را تحت فشار قرار دهند تا به نتیجه مورد نظر خودمان برسیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به کمیته نظارت بر اجرای برجام اظهار داشت: این کمیته باید وظایف خودش را انجام دهد و هنوز هم گزارشی از اقداماتی که انجام داده ارائه نکرده است اما مجلس و کمیسیون امنیت ملی گزارش خودش را در صحن ارائه می کند.

کوثری در پایان گفت:از آنجایی که در این ایام تعدادی از نمایندگان درگیر موضوعات انتخاباتی هستند و مجلس هم درگیر بودجه است، پس از به سرانجام رساندن بودجه حتما در اولین جلسه از تیم مذاکره کننده در مجلس دعوت کرده و اقداماتی که باید انجام می‌شده را پیگیری می کنیم.