مازندران با وجود داشتن قابلیت‌های کشاورزی گنجینه‌ای برای توسعه است اما به جای اینکه جوانان این استان در پی کار، تلاش و کارآفرینی باشند، شبانه‌روز در کوچه و خیابان‌ها پرسه می‌زنند. جوانانی که باید بیل و تیشه و داس را از دوش پدران خود بگیرند و از آن سمبلی برای برتری‌جویی و رونق کسب و کار بسازند.

اما نبود طرح و برنامه موجب می‌شود مسئولان مازندران به جای رونق کسب‌وکار، طرحی برای کاهش اعتیاد در استان تدوین کنند.
استاندار مازندران:اگر سیاست‌های اقتصاد‌ مقاومتی را بررسی کنیم بیشتر این سیاست‌ها در بخش کشاورزی خود را نشان می‌دهد.
استاندار مازندران در همایش کشاورزی، اقتصاد‌ مقاومتی، اقدام و عمل، که این همایش در راستای عملی کردن فرمایش مقام معظم رهبری برگزار شد، در این زمینه می‌گوید: اگر سیاست‌های اقتصاد‌ مقاومتی را بررسی کنیم بیشتر این سیاست‌ها در بخش کشاورزی خود را نشان می‌دهد.

ربیع فلاح جلودار بحث امنیت غذایی را یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها در اقتصاد‌ مقاومتی می‌داند و در این زمینه اضافه می‌کند: زمینه‌های اقتصاد‌ مقاومتی از سال ۹۳ آغاز شد و در سال‌جاری اقتصاد به‌ عنوان اولویت نخست کشور به‌طور جدی دنبال می‌شود.

استاندار مازندران با اعلام اینکه مازندران در سال اقتصاد‌ مقاومتی در تمام زیربخش‌های کشاورزی باید حرف نخست را بزند، خاطرنشان می‌کند: سال گذشته در بحث صادرات محصولات کشاورزی زیاد موفق نبودیم و امسال باید نقطه عطف صادرات محصولات باغی و کشاورزی برای استان شود.

 

استان مازندران چندان برای عملی کردن تفاهم‌نامه‌ها با کشورهای همسایه توفیقی به دست نیاورد.

 

****

اظهارات استاندار مازندران برای رونق بخشیدن صادرات محصولات باغی و کشاورزی در استان در حالی مطرح شد که وی طی روزهای گذشته میزبان استاندار استیکول قرقیزستان بود و ظاهرا در این بخش تفاهم‌نامه‌ای هم امضا شد، هر چند تاکنون بنا به گفته مسئولان اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان چندان برای عملی کردن تفاهم‌نامه‌ها با کشورهای همسایه توفیقی به دست نیامد، اما باز هم باید امیدوار بود که این بار قرقیزها چه گلی به سر مسئولان مازندران خواهند زد.

* گلایه از کم‌اثر بودن برگزاری جلسات در مازندران

امید‌علی پارسا رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران از دیگر سخنران این همایش نیز با اشاره به رشد کاهنده رو به جلو در استان، بیان کرد: از امسال قرار است با رشد فزاینده‌ای در اقتصاد پیش رویم.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران از غیرمفیدبودن جلسات در این استان گلایه کرد.

 

وی با گلایه از کم‌اثر بودن برگزاری جلسات در مازندران، ادامه می‌دهد: این موضوع یکی از مشکلات استان است. در تمامی جلسات تنها به ایراد سخنرانی‌های آنچنانی بسنده شده و بعد از جلسات خروجی مثبتی دیده نمی‌شود که باید تدبیری به‌حال این آسیب اندیشیده شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران همچنین با بیان اینکه در مازندران برای تصمیم‌گیری‌هایی که قرار است استان را به جلو ببرد، سیاست‌کاری وجود دارد، یادآور می‌شود: جرأت و ریسک‌پذیری مدیران در استان کم و ملاحظه‌کاری فراوان است و باید با اندیشیدن و رفع چراهایی که وجود دارد، این مشکل برطرف شود.

 

اگر هم‌گرایی لازم در سطح استان نباشد و کارشناسانه به مسائل نگاه نشود و تنها با الفاظ کار کنیم به اهداف مورد نظر و رفع مشکلات نخواهیم رسید.

 

وی با تاکید بر اینکه هم‌گرایی در پیگیری مسائل و مشکلات استان وجود ندارد، گفت: اگر هم‌گرایی لازم در سطح استان نباشد و کارشناسانه به مسائل نگاه نشود و تنها با الفاظ کار کنیم به اهداف مورد نظر و رفع مشکلات نخواهیم رسید.

دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این زمینه با اعلام اینکه افزایش بهره‌وری مهم‌ترین فاکتوری است که باید برای آن برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد، یادآور شد: توسعه عمودی باید اقتصاد‌ مقاومتی و تامین کالای اساسی باشد.

وی با بیان اینکه هزینه بالای تولید محصولات کشاورزی که از نظر قیمتی در صادرات رقابت‌پذیر نیست و تنها از نظر کیفیت قابل رقابت است، اضافه می‌کند: بخش کشاورزی باید از ظرفیت‌های افزایش بهره‌وری، نیروی کار، سرمایه و عوامل تولید استفاده بهینه کند.

اظهارات رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی مازندران پرده از واقعیات این استان برای رسیدن به توسعه برداشت. وجود سیاسی‌کاری، نبود ریسک در مدیران، فراوانی ملاحظه‌کاری و مهم‌تر از همه جلسات بدون بازده و بی‌برنامه، همه اینها نشان دهنده روح رخوت در دستگاه‌های اجرایی استان و نبود انگیزه و به قول معروف درجا زدن و اجراهای کاغذی طرح‌ها در استان و نهایتاً مواجه شدن با دور تسلسل بیکاری، بیکاری پنهان، اشتغال کاذب، عدم رونق اقتصادی، فقر و در نهایت طلاق و اعتیاد بین قشر جوان و جویای کار می‌شود.

 

هزینه بالای تولید محصولات کشاورزی که از نظر قیمتی در صادرات رقابت‌پذیر نیست و تنها از نظر کیفیت قابل رقابت است.

 

با توجه به نامگذاری امسال با عنوان «اقتصاد‌ مقاومتی، اقدام و عمل» و تاکیدات مقام معظم رهبری بر تولیدات داخل، تکلیف سنگینی متوجه تولیدکنندگان تامین موادغذایی شده است که اقتصاد‌ مقاومتی در بخش کشاورزی، افزایش تولید محصولات کشاورزی را به دنبال دارد و افزایش تولید از طریق سرمایه‌گذاری جدید و استفاده از ظرفیت‌های خالی امکان‌پذیر است.

بلاغ