این همان رمز بقای آن در طول سالهای پس از انقلاب بوده و است. نظامی که برای استقرار سیستمی اش به آرای ملت استوار بوده و امام راحل عظیم الشان (ره) در همان ابتدای مسیر همه قدم های استقرار را محکم و بر اساس آموزه های اسلام ناب و متکی بر اراده مردم و آرای ایشان استوار نمودند. اینک پس از گذشت سالها از حرکت قطار انقلاب هنوز هم این مسیر پر عزت با تمام توان در حال طی شدن است.
در آستانه دو انتخابات بزرگ و تاثیرگذار مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری قرار داریم. با توجه به تحولات سالهای اخیر در منطقه و تلاش همه جانبه نظام سلطه برای بازمهندسی ژئوپلتیک منطقه و شکست های پی در پی آن در تقابل با نظام اسلامی، پدیده های منبعث از این تقابل را پیچیده تر شده است. عمق نفوذ انقلاب اسلامی در منطقه و جهان که ریشه در آموزه های امام راحل عظیم الشان (ره) دارد مورد هجوم نرم و سخت دشمن قرار گرفته است. وقتی که اراده ملت بزرگ ایران بر ایستادگی و حرکت رو به جلو در مسیر امام راحل (ره) و در پیروی از هدایت های حکیمانه رهبری معظم انقلاب، راه را بر سلطه دشمن بسته است، هنگامی که نظام اسلامی ما در عرصه های ایدئولوژیک، علم و فناوری، بصیرت و بیداری و … توانسته است بر اقتدار ملی و بین المللی ما بیافزاید و تمام توان نظام سلطه امکان تغییر در مولفه های قدرت در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا را به نفع خود نیافته است و هر روز بر اقتدار، نفوذ و توان جمهوری اسلامی ایران افزوده شده است، دشمن چاره ای جز پناه بردن به فرآیند نفوذ در داخل جبهه انقلاب اسلامی که از دهه ها قبل مقدمات آن را تدارک دیده است، ندارد. این همان نقطه ایست که دشمن برای خنثی کردن مولفه های قدرت و اقتدار ملی و تضعیف امنیت و ثبات نظام و یکپارچگی مردم عزتمندمان چشم طمع دوخته است و نگرانی عقلا و اهل بصیرت درباره نفوذ دشمن لباس واقعیت به خود می پوشد و هشدارهای پی در پی رهبری معظم انقلاب شاهدی بر این هجمه جدید است.
نگرانی های زاید الوصف از اجرای پروژه نفوذ در حوزه فکر و ایده و در حوزه تغییر نگرش ها و باورها و در حوزه تغییر آرمانها و … مساله ای غیر قابل کتمان است. القای یاس و ناامیدی از کارآمدی نظام، القای یاس از حفظ و استمرار روحیه انقلابی ملت، القای کارآمدی نظام های لیبرال و سکولار، القای افراطی بودن ایستادگی بر مواضع عقلانی انقلابی با رسوخ تفکرات لیبرال در قالب شعار و منش به اصطلاح اعتدالی و … از جمله مقوله هایی است که ایادی نفوذی دشمن در عرصه های فکری و معرفتی اقدام به تغییر نگرش ها و باورها می کنند. اما در برهه کنونی (همانطور که در تصریحات رهبر معظم انقلاب می توان مشاهده نمود) خطر نفوذ در ارکان تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور می باشد. یکی از مهمترین نگرانی های ملی در زمانی که پیچ تاریخی حرکت ملت بزرگمان به سمت صعود به قله های موفقیت داخلی و تحولات بین المللی در حال سپری شدن است، اقدام دشمن در تلاش برای نفوذ چهره های دلباخته تفکر غرب و بدور از آرمانهای ۳۷ سال گذشته ملت و ناامید از دست یابی به دستاوردهای ملی، مخالف با استقلال و مرعوب شعارها و تئوری های غربی، دارندگان سایش های اعتقادی و … در ارکان تصمیم گیری ملت بزرگ و سربلند ایران در انتخابات پیش رو می باشد و این خطری است که علاوه بر آگاهی ملت بزرگ ایران نیازمند هوشمندی نگاهبانان شرف و تعالی ملت و نظام، شورای محترم نگهبان، برای مقابله می باشد.
آنچه که مشخص است دشمنی که برای فرآیند نفوذ برنامه ریزی می کند حتما برای پشتیبانی از عوامل خود نیز آتش تهیه را تامین خواهد کرد لذا اگر صداهای شومی مبنی بر تخریب شورای نگهبان شنیده شود گویای تقابل موثر نهاد نظارتی نظام با نقشه های دشمن بوده است. با این نگاه می توان پذیرفت که فشارهای وارده بر شورای نگهبان بمنظور بالابردن هزینه مقابله با طرح های دشمن و کوتاه آمدن از انجام وظیفه اعضای محترم هیات های نظارت می باشد. شکی نیست که عمل به مرّ قانون توقعی بجا از برادران و خواهران فعال در هیات های نظارت و شورای نگهبان بوده و از آنجاییکه طبق تاکید مقام معظم رهبری حق الناس در عرصه های مختلفی تظاهر دارد که یکی از آن ها در موضوع احراز صلاحیت هاست، دقت در آن لازمه عمل به وظیفه است. در این راستا توجه به این امر که هم رعایت حق افراد صالح در احراز صلاحیت ها و هم رعایت حق مردم در رد صلاحیت افراد ناصالح و یا احیانا مساله دار هر دو مصداق بارز رعایت حق الناس در این عرصه است؛ لذا توقع بی جایی نیست که امر نگاهبانی از حریم مردم محکم، ضابطه مند و بدون اغماض اعمال شود.
از الطاف خداوند متعال به نظام اسلامی ما این است که به برکت انقلاب اسلامی و رشد سطح دانش و آگاهی های ملی و اعتماد مثال زدنی ملت به نظام خود، شاهد مشارکت بالا و فعال مردم در عرصه های انتخاباتی در دوره های مختلف هستیم و هر روز به تبلور آن افزوده می شود. در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری شاهد ثبت نام بی نظیر داوطلبان بوده ایم که در جای خود محل بحث نقاط قوت، فرصت، ضعف و تهدید می باشد لیکن نگارنده در مقام بحث پیرامون موضوع مذکور نیست؛ طبیعتا بررسی همه این نامزدهای دو انتخابات مذکور امری سخت و طاقت فرسا برای نهادهای نظارتی انتخابات می باشد، اما این امر نبایستی مساله نظارت را کم رنگ نماید. از آنجاییکه موضوع انتخابات موضوع ذیل اصل برائت نبوده و انتخابات عرصه منافع ملی است که حتی المقدور امکان آزمون و خطا برای آن متصور نمی باشد، هزینه اشتباه در تایید صلاحیت افراد غیر قابل اعتماد یا مساله دار و یا غیر صالح برای آن جایگاه برای اهداف ملی بسیار سنگین و دیر جبران است. طبیعی است که وقتی صحبت از احراز مسوولیت ها در میان است شرایط آن مسوولیت بایستی در بین داوطلبان احراز شود و سپس وارد عرصه رقابت گردند و این امری عقلانی و منطقی است و اصل برائت در زمانی کاربرد خواهد داشت که موضوع خاطی و یا گناهکار بودن فرد در میان باشد و نه قبول مسوولیتی که لاجرم شرایط آن باید محقق در فرد مورد نظر بوده باشد.
حافظه عمومی ملت ایران هزینه های تحمیلی بر منافع ملی در سایه عملکرد برخی از نمایندگان مجلس ششم را که تحمیل ۱۲ سال بحران هسته ای و تلاش برای تبدیل کردن نهاد قانونی کشور به اپوزیسیون نظام، فقط معدودی از آن تبعات است را فراموش نکرده است. لذا خواسته منطقی ملت بزرگ ایران از سربازان مظلوم نگاهبان حریم انتخابات ایستادگی عقلایی و بدون مصالحه بر احراز دقیق صلاحیت هاست. طبیعتا دشمن و برخی خودفروختگان و یا فریب خوردگان داخلی تلاش خواهند کرد که هزینه این مجاهدت هیات های نظارت و شورای نگهبان را برای هر احراز و عدم احراز بالا ببرند و این نقطه ایست که با توجه به تایید صلاحیت های گسترده، تعجب آور و سوال برانگیز هیات های اجرایی، ایستادگی ملی و حمایت از این مجاهدان را تبدیل به واجبی عقلانی میکند.
نکته بعدی که لازم به اشاره است مراقبت از مجلس مهم و تاثیرگذار خبرگان می باشد. مجلسی غیر حزبی و غیر جناحی که یکی از سنگین ترین وظایف حاکمیتی و اسلامی را بر عهده دارد و در طول دوره های گذشته همیشه به وزین و سنگین بودن شهره بوده و امکان بازی های سیاسی را مهیا نکرده است؛ بدیهی است که احراز صلاحیت مجتهدینی که بعنوان کاندیدا در فرآیند انتخاب اعضای این مجلس شرکت خواهند کرد بسیار اهمیت دارد؛ خوشبختانه تدبیر شورای محترم نگهبان برای ایفای وحدت رویه در احراز صلاحیت ها شائبه های دیگر را از دامان این انتخابات دور خواهد نمود. بنظر می رسد که رعایت ضوابط برای احرازها بسیار اهمیت دارد. سبکی که ملت ما از امام راحل عظیم الشان بخاطر دارند و مدل رفتاری مقام معظم رهبری در طول سالیان راهبری نظام بوده است، تاکید همیشگی بر مقابله با تبعیض، رانت و ویژه خواری می باشد. طبیعتا نمی توان توقع داشت که همه کاندیداهای محترم آماده امتحان شوند و فرد یا افرادی بصورت ویژه مستثنی از ضابطه فراگیر تصمیم گرفته شده، تایید صلاحیت گردند؛ لذا بنظر می رسد که توقع منطقی ملت مان رعایت وحدت رویه در احراز صلاحیت ها باشد. آن چه که تاکنون مردم ما را عاشق خمینی کبیر نگه داشته و خواهد داشت و تمسک به آن را از همگان علی الخصوص نزدیکان حضرتش خواستارند علاوه بر نگاه متعالی به امر ولایت، دارا بودن مولفه هایی از قبیل ساده زیستی، مردمی بودن، دوری از خود برتر بینی، تقوا و هزاران خصلت پسندیده آن بت شکن قرن است.