به نقل از وبلاگ من عجیبم/

در طول تاریخ معماری اسلامی همیشه مورد توجه مردم بوده است. آنقدر که مساجد مهم و تاثیرگذار در کشورهای اسلامی جزو پربازدیدترین آثارهای گردشگری در کشورهای اسلامی بوده‌اند. در این مطلب،۹ مسجد برتر در جهان اسلام را از نظر اهمیت و زیبایی‌شان انتخاب کردیم و برایتان گفتیم که چرا و چطور و دقیقا از چه زمانی به این مرتبه از اهمیت  رسیده‌اند.

مسجدالحرام؛ عربستان سعودی، مکه

قبله مسلمانان، از مهمترین مسجدها در دنیا محسوب می‌شود. البته از همان ابتدا مسجدالحرام به این شکل و شمایل نبود و بسیار کوچک‌تر از چیزی بود که ما امروز از آن در ذهن‌مان داریم. برای اولین‌بار، خلیفه دوم، عمر بن خطاب دستور داد تا خانه‌هایی بخرند و بر مساحت مسجد اضافه کنند. در واقع آن زمان دور مسجد دیواری نبود و برای همین عمر دستور داد تا دور مسجد دیوار هم بکشند. بعد از آن خلیفه سوم،  یعنی عثمان برای مسجد رواق ساخت و بعد از آن بود که قسمت‌هایی از مسجد سرپوشیده شد. در نهایت هم ولید مسجد را بازسازی کرد و ناودان کعبه را با طلا ساخت. البته از آن روز تا به حالا هم مسجدالحرام بارها گسترش پیدا کرده است و به شکل فعلی رسیده است.

cafegardesh_masjedolharam

 

cafegardesh_masjed_haram

مسجدالنبی؛ عربستان سعودی، مدینه

مسجد النبی یا همان مسجد نَبوی، یکی از سه مسجد مهم و زیبای مسلمانان در جهان اسلام و از اصلی‌ترین زیارتگاه‌ها است. این مسجد، مسجدی تاریخی  در مدینه است که در خاور شهر مدینه قرار دارد. این مسجد را پیامبر در اولین سال هجری و در اولین روزهای ورود به مدینه و به دست خودش و با همراهی مهاجرین و انصارش ساخت. آرامگاه پیامبر اسلام که در منزل او واقع بود، پس از توسعه مسجد در آن قرار گرفت.

Cafegardesh_masjedolnabi cafegardesh_masjedolnabii

مسجدالاقصی؛فلسطین، اورشلیم

مسجدالاقصی سومین مکان مقدس برای مسلمانان است. این مسجد عظیم و زیبا در بخش جنوب شرقی اورشلیم قرار دارد. این مسجد در قدیم، پرستش‌گاه اورشلیم و هیکل‌سلمان بود که مقدس‌ترین مکان مذهبی برای یهودیت محسوب می‌شد اما بعد از آن و در طی زمان به مسجدی برای مسلمان تغییر ماهیت پیدا کرد. این مسجد آنقدر عظمت دارد که نامش در آیه اول سوره اسرا آمده است و به معراج و سیر شبانه پیامبر از مسجدالحرام به مسجدالاقصی اشاره می‌کند. اکثرا تصاویر گند طلایی “قبه‌الصخره” را با مسجدالاقصی اشتباه می‌گیرند، در صورتی که این مسجد گنبدی به رنگ سبز یشمی دارد.

Cafegardesh_masjodelaghsa

مسجد حسن دوم؛ مراکش؛ موراکو

مسجد حسن دوم، از زیباترین مسجدهای مسلمانان است. این مسجد که با کمک‌های مردمی ساخته شده است، در ساحل شهر کازابلانکا قرار دارد و بخشی از آن بر روی آب است.  ساخت این مسجد چیزی حدود ۱۳ سال طول کشید و به مناسبت شصتمین سال تولد حسن دوم، پادشاه کشور مراکش افتتاح شد. میشل پینسیو، معمار فرانسه، طراحی و معماری این مسجد را برعهده داشته است و عنوان بلندترین ساختمان در جهان مسجد را با مناره‌هایی با ارتفاع ۲۱۰ متر، نصیب خودش کرده است. دیوارهای مسجد حسن از بتون و مرمر ساخته شده و محوطه داخلی‌اش هم ستون‌هایی از مرمر و گنبدی با حکاکی چوب دارد. البته متاسفانه این مسجد بیشتر از این نمازگزارانش زیاد باشند، گردشگران زیادی دارند و به عنوان یک اثر گردشگری و سمبلیک از آن بازدید می‌کنند.

cafegardesh_masjed_hasan

مسجد سلطان عمر علی؛  برونئی، بندر سری بگاوان

مسجد سلطان عمر علی سیف الدین، یک مسجد اسلامی و کاملا سلطنتی است که در بندر سری بگاوان و در کشور ثروتمند برونئی قرار دارد. این مسجد به‌عنوان یکی از مساجد تماشایی آسیا و جاذبه توریستی محسوب می‌شود. آنقدر که مردم این کشور آن را اول به عنوان نشان اختصاصی کشورشان  و بعد از آن به عنوان نماد اسلام در بروئنی قبول دارند. از آنجایی که این مسجد توسط یک معمار ایتالیایی طراحی شده است، بنابراین معماری‌اش مخلوطی از معماری اسلامی و ایتالیایی است. مسجد سلطان عمر سیف الدین، مناره‌های مرمری و گنبدی طلایی با صحن‌ها و باغ‌هایی حاصل‌خیز و پر از فواره دارد که این ویژگی‌ها هرجایی را می‌توانند زیبا کنند. در کنار همه این‌ها، این مسجد در بین تعداد خیلی زیادی درخت و باغ و گل محاصره شده است که هدف این طراحی نشان دادن نمایی از بهشت است.

cafegardesh_masjed_omarali cafegardesh_masjedomarali

مسجد ظهیر؛ مالزی، کراه

مسجد ظهیر، آرامگاه جنگجویان کداه است که در دفاع از این شهر در برابر سیام کشته‌اند و حالا پیکرهایشان در مسجد ظهیر خاک شده است. در حقیقت معماری و بنای این مسجد از مسجد عزیزی در کشور اندونزی الهام گرفته شده است. مسجد ظهیر ۵ مناره بزرگ دارد که این مناره‌ها نشان‌دهنده اصول نبود ما مسلمانان است.

cafegardesh_masjedzahir

cafegardesh_masjedzahirr

مسجد شاه فیصل؛ پاکستان، اسلام‌آباد

مسجد شاه فیصل هم یکی از بزرگترین و مشهورترین مساجد دنیا است. آنقدر که گنجایش حضور چیزی بیشتر از سیصدهزار نمازگزار را در خودش دارد. مسجد ملک فیصل در پاکستان در کنار نماد مذهبی، سمبل معماری و مهندسی بی‌عیب و نقص است و در مثال‌ها از آن به عنوان مثال برتر در معماری استفاده می‌شود. ماجرا هم به آنجا برمی‌گردد که در سال ۱۹۶۹، مسابقه‌ای بین‌المللی بین طراحان و معماران مسلمان برگزار می‌شود که نتیجه این مسابقه، این مسجد و برنده آن معماری از کشور ترکیه می‌شود. مسجد شاه فیصل ویژگی‌ها متفاوت زیادی دارد؛ مثلا گنبدش به شکل خیمه یا چادر طراحی شده است، سالن نمازخواندنش مثلثی است و مناره‌هایش هم شکل مدادهای باریک است. معماران جهانی می‌گویند این مسجد چیزی بین طراحی سنتی عربی، ترکی و پاکستانی است.

 

cafegardesh_masjedshahfeisal

Cafegardesh_shah_feisal

مسجد سلطان؛ سنگاپور، کامپونگ

اگر از مردم سنگاپور از نماد کشورشان سراغ بگیرید، آن‌ها مسجد سلطان را به شما معرفی می‌کنند.  این مسجد از نظر نمای بیرونی خیلی زیبا است اما بر خلاف این نمای بیرونی، فضای داخلی مسجد آنچنان دلچسب و جذاب نیست و آنقدر که به بیرونش رسیدگی شده است، به داخل آن توجه نشده است. مسجد سلطان نمادی کاملا سنتی در سنگاپور است ولی از معدود امکانات مدرنی که توانسته به این مسجد سنتی راه پیدا کند، یک ساعت دیجیتال قرمز رنگ است که فضای داخل مسجد را جذاب‌تر از قبل کرده است. خوبی مسجد سلطان این است که در کنار اینکه یک آثار دیدنی برای گردشگران محسوب می‌شود، از ماهیت اصلی‌اش فاصله نگرفته است و نمازگزاران زیادی برای خواندن نمازشان به این مسجد می‌روند. علاوه بر آن در ماه رمضان هم سفره‌های افطاری بزرگی در سرتاسر مسجد پهن می‌شود که زیبایی و صفای هر مکانی با چنین مراسمی چند برابر می‌شود.

cafegardesh_masjedsoltan

cafegardesh_soltan

مسجد سلطان احمد؛ ترکیه، استانبول

مسجد سلطان احمد به علت وجود کاشی‌های آبی در طراحی داخل مسجد، به مسجد آبی هم در بین اهالی منطقه معروف است. همین باعث شده است که این مسجد به یکی از شاهکارترین معماری‌های اسلامی در دنیا مطرح شود. ساخت این مسجد حدود ۱۰ سال طول کشید و چون به دستور احمد اول ساخته شد، بعد از مرگش ، مسجد را به اسم او نامگذاری کردند و خودش را هم در همین مسجد دفن کردند. مسجد احمدسلطان در پشت دریا واقع شده است و به همین دلیل قبه‌ها و مناره‌های مسجد به شکل برجسته‌ای دیده می‌شوند؛ همین اتفاق باعث چشم‌انداز بسیار زیبایی برای این مسجد شده است. علاوه بر این، چون این مسجد دقیقا روبروی عمارت ایاصوفیه و همان کلیسای مسیحیان ساخته شده است، خیلی خوب توانسته است نشان دهد که معماری اسلامی توان رقابت با معماران مسیحی را دارند و حتی از آن‌ها بهتر هم هستند. این حرف را موقعیت دقیق و زیبای قبه‌ها، شبه‌قبه‌ها و مناره‌ها ثابت می‌کند.

cafegardesh_soltanahmad

cafegardesh_soltan_ahmad