از سوی دیگر این شبکهها دامی برای کشاندن جوانان تشنه جلب توجه و شهرت به باندهای فساد و فحشا فراهم میکنند؛ تبی که با گسترش شبکههای اجتماعی و امکان انتشار بیضابطه تصاویر نامناسب بیش از پیش بالا گرفته است.
پلیس گزارش میدهد
سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی ناجا درباره فعالیت برخی افراد با فالوئرهای چند هزارتایی و حتی میلیونی تحت عنوان عنوان مدل در فضای مجازی و عدم رعایت هنجارهای اجتماعی در این صفحات میگوید: درباره آنچه که در فضای مجازی رخ میدهد وظیفه پلیس رصد و شناسایی تخلفات و موارد غیرقانونی است. ما گزارشهای مربوطه را جمعآوری میکنیم و به مراجع قضایی میدهیم و اگر حکمی مبنی بر برخورد با این افراد صادر شود، قطعا با متخلفان برخورد خواهیم کرد. به باور وی این کار مربوط به حوزه ارشاد است و پلیس نیز در حد توانش با تخلفات برخورد میکند اما نباید فراموش کرد که دستگاههای دیگری هم در این زمینه مسئولیت دارند و باید وارد عمل شوند. منتظرالمهدی فیلترینگ هوشمند را موضوعی مربوط به مصوبات و تصمیمات شورای عالی فضای مجازی میداند که ناجا نیز به عنوان عضو این شورا هر تصمیمی را که در آنجا اتخاذ شود اجرا خواهد کرد.
فضای ملتهب مدلینگ
کافی است برای خرید یا دوخت لباس سری به اینترنت یا شبکههای اجتماعی بزنید. تنها با یک جستوجوی ساده هزاران مدل لباس به همراه مدلهایی که با گرفتن ژستهای حرفهای این لباسها را بر تن دارند، مواجه میشوید. جالب اینجاست که بسیاری از این مدلها ایرانیاند و این عکسهای ناهمخوان با فرهنگ و هنجارهای اجتماعی کشورمان در آتلیههای زیرزمینی در همین شهر و دیار خودمان گرفته شده. این آلبومهای اختصاصی مزونهای مختلفی که در فضای مجازی بیقید و شرط فعالیت دارند و شوهای زنده لباس هم برگزار میکنند با مدلهای ایرانی برگزار میشود؛ مدلهایی که درست مانند فشن شوهای غربی لباس میپوشند و ژست میگیرند و خیلیهایشان به امید راهیابی به فشن شوی برندهای معروف لباس و کیف و کفش وارد عرصه مدلینگ شدهاند اما معلوم نیست از کجا سر دربیاورند.
حضور یکی از این مدلهای حرفهای و چهرههای شناخته شده در فضای مجازی در یکی از برنامههای تلویزیونی و حاشیهها و اعتراضاتی که در پی این ماجرا صورت گرفت، فعالیتهای شبکه مدلینگ زیرزمینی را به طور رسمی اثبات کرد. این مدل طی روزهای گذشته به عنوان یکی از مدلهایی که در جامعه در قالب صفحات مربوط به مزون و مدلهای لباس اشاعه فحشا داشته، دستگیر شده و باید در برابر دادستانی پاسخگو باشد.
طی روزهای اخیر ۱۷۰ نفر از ادارهکنندگان صفحات مدلینگ شامل ۵۸ مدل، ۵۱ مدیر مزون و طراح لباس، ۵۹ عکاس و آرایشگر و دو مؤسسه فعال در عرصه مد شناسایی شدهاند و برای ۲۹ نفر از مدیران اصلی و مرتبطین صفحههای مدلینگ در شبکههای اجتماعی «پرونده قضایی» تشکیل شده که منجر به بازداشت هشت نفر، احضار بقیه افراد و پلمب اماکن مرتبط با جرائم آنان شده است. این اعداد و ارقام حکایت از این دارد که فضای مدلینگ در جامعه ما بسیار ملتهبتر از چیزی است که فکرش را میکنیم.
عبدالرضا طرزی، دادیار سابق دادسرای جرائم رایانهای درباره پروندههای مربوط به شبکههای مدلینگ زیرزمینی میگوید: در اغلب موارد زنان با مراجعه به آتلیههای غیرمجاز عکسهای آتلیهای زیرزمینی میگیرند. اینگونه آتلیهها با جذب زنان به عنوان مدل از آنها سوءاستفاده و عکسهای مشتریان خود را با پوششهای نامناسب در فضای مجازی منتشر میکنند اما برخی از این افراد هم خودشان به انتشار عکسهایشان در فضای مجازی تمایل دارند.
به گفته وی معمولاً برای متهمانی که به عنوان مدل کار میکنند یا صاحب آتلیههای غیرمجاز هستند، مجازاتی بین شش ماه تا سه سال حبس در نظر گرفته میشود. البته بستگی به نوع جرمشان دارد.
شکارهایی که میخواهند دیده شوند
برخی دختران و زنان فعال در حوزه مدلینگ با آسیبهایی جدی در این حوزه مواجه شدهاند. هستند دختران جوانی که برای ماندن در حوزه مدلینگ به وادی مصرف مواد مخدر و شیشه کشیده شدهاند تا بتوانند اندامی مناسب برای شغل مدلینگ داشته باشند. سوءاستفادههای اخلاقی هم آسیب دیگری است که در کمین زنان و دختران مدل قرار دارد. در برابر چنین آسیبهایی اما اغلب این افراد ناگزیر از سکوتند زیرا مدلینگ آن هم در شکل و شمایل زیرزمینی آن در کشور ما قانونی نیست و چنین افرادی برای شکایت از سوءاستفادهکنندگان نمیتوانند به قانون مراجعه کنند زیرا فعالیتهای خودشان هم غیرقانونی است.
جوان در ادامه این گزارش می نویسد: کارگروه ساماندهی مد و لباس به عنوان مرجع مد و لباس در کشورمان هم هنوز از کنترل موضوع مد و لباس و بحثهای مدلینگ ناتوان مانده است. سال ۹۲ و در آستانه برپایی سومین جشنواره مد و لباس فجر حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس از ساماندهی و بومیسازی مدلینگ خبر داد، حتی موسسهای در حوزه فعالیت مدلینگ یا معادل ایرانی آن بهپوش فعالیت دارد و کارگروه ساماندهی مد و لباس برای برگزاری شوی لباس زنده مجوز میدهد. با وجود این، شوهای زنده لباس دارای مجوز هم چندان با فضای جامعه و سبک زندگی ایرانی همخوانی نداشت و تصاویر منتشر شده آن اثبات میکند که اساس مدلینگ با جامعه ما همخوانی ندارد. با وجود این شوهای لباس و ژورنالهای زیرزمینی چندین برابر شوها و ژورنالهای قانونی است و همچنان از طریق شبکههای اجتماعی و مزونهای زیر زمینی در حال شکار جوانانی هستند که تنها هدفشان دیده شدن است به هر قیمتی.