آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در سی و چهارمین یادواره شهدای فدائیان اسلام و شصتمین سالگرد شهادت شهید نواب صفوی و همرزمان وی در مسجد جامع قائم‌شهر که در شامگاه روز سه‌شنبه برگزار شد، با اشاره به اینکه برگزاری بزرگداشت نواب صفوی در واقع احیای تاریخ این ملت و کار بسیار با عظمتی است و تاریخ هر قومی کلیت و هویت آن قوم است و نشان دهنده تاریخ و هویت خود ماست، اظهار کرد: دشمنان‌مان تلاش می‌کنند تا تاریخ‌مان کم‌رنگ شود، زمانی که تاریخ یک قوم کمرنگ شد، راه‌های نفوذ و سلطه باز می‌شود و زمینه تزلزل ارزشی هویت فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه دشمنان تلاش کرده‌اند این هویت را کم‌رنگ کنند و زمانی که تاریخ یک قوم فراموش شود و با استحاله فرهنگی راه‌های نفوذ و سلطه بیگانه باز خواهد شد، افزود: وضعیت رسانه‌ها، مشروب‌فروشی‌ها، فحشا و دست داشتن در باندهای مواد مخدر در دوران طاغوت را امروزه کسانی می‌خواهند فراموش شود که به‌دنبال تحریف تاریخ هستند.رئیس قوه قضائیه ملت ایران را دارای تمدن دیرین دانست که مانع از استحاله فرهنگی در آن می‌شود، بیان کرد: با توجه به درخشش تمدنی، ایران مانع از رسوخ فرهنگی شده و راه کسانی را که راه حق را پیموده‌اند در ذهن و حافظه همگان باقی می‌ماند.

آملی‌لاریجانی با گریزی به قرآن در سوره مائده با اشاره به اینکه به‌زودی خداوند قومی را می‌آورد که آنها را دوست دارد، ادامه داد: این قومی که خداوند وعده داد غروب خود را در صبح خداوند می‌دانند و نسبت به مومنان خاضع‌اند و نسبت به دشمنان قاطع‌اند و در راه خدا مجاهدت می‌کنند.

وی با بیان اینکه کسانی که در راه خدا مجاهدت می‌کنند و از ملامت ملامت‌کنندگان نمی‌هراسند، تصریح کرد: ما کسانی را در این راه داریم که وقتی جان‌های‌شان را از دست دادند آن را فضل خود می‌دانند و هر کس دچار رنجشی شود خداوند برایش گنجی در نظر می‌گیرد و اینان در دادن جان‌هایشان و مال‌های‌شان مقاومت نمی‌کنند.

رئیس دستگاه قضا درباره سخنان امیرالمومنین(ع) که در تعالیم متعدد در وصیتش به والی مصر با توصیه‌های متعدد با اشاره به اینکه در راه خداوند از ملامت ملامت‌کنندگان نترسید و خداوند با کسی است که تقوای وی را پیشه کند و طاعت خداوند را بر امر دیگران ترجیح دهد.

آملی‌لاریجانی با بیان اینکه این کیمیای واقعی است که خداوند کسی را که تقوای پیشه کند همراه خود می‌داند و در این عالم هستی پشتیبان حقیقتی اوست، ادامه داد: این وقتی است که می‌خواهیم مورد عنایت خداوند قرار گیریم.

وی با بیان اینکه در دوره پهلوی به قدرت‌های بزرگ وابسته بودیم و مهندسان ما حق نداشتند تا به صنایع نظامی ورود پیدا کنند و همه کارها را مستشاران آمریکایی انجام می‌دادند، خاطرنشان کرد: پس از انقلاب نسل جوان با به‌دست آوردن این خودباوری و با تکیه بر خودشان توانستند پیشرفت‌های علمی در زمینه‌های مختلف ایجاد کنند.

رئیس قوه قضائیه افزود: از جوانان در خواست می‌کنم تا مطالعه کنند و تاریخ واقعی را بشناسند؛ خطرها و هجمه‌ها را باید شناسایی کنیم، ماهواره‌ها، اینترنت و شبکه‌های مجازی مانع آرامش شده‌اند.

آملی‌لاریجانی رویه دنیا را در حال تغییر و رهبری انقلاب را آورنده فکری نو دانست و با بیان این موضوع که این تفکر نو در همه جای کشور و در همه دنیا منتشر شد، تصریح کرد: این تفکر در علم و قدرت نظامی ایران به قدری متجلی شده که حتی یک وجب از خاک کشور را از دست نداده‌ایم.

وی با بیان اینکه انقلاب ما انفجار نور بود اما با وجود کاستی بسیار در زمینه عدم اشتغال، رکود بازار، مشکلات تجارت، مسئله محرومان و بی‌سرپرستان، ادامه داد: مردم و مسئولان باید تلاش کنند و همه چیز را در نظر بگیرند که آیا این انقلاب محیطی برای پیشرفت جوانان فراهم کرد و امکانی ظهور نخبگان فراهم شد؟

رئیس دستگاه قضا درباره دستگیری تفنگداران آمریکایی در خلیج فارس با تأکید بر اینکه این اسارتی که نیروی دریایی سپاه بر سر تفنگداران آمریکایی آورد و با رأفت اسلامی آزاد شدند، بسیار منظره مهمی است، تصریح کرد: این موضوع در رژیم طاغوت امکان‌پذیر نبود و نشانه استقلال و خودباوری جوانان است.

آملی‌لاریجانی در مورد برجام نیز با اشاره به اینکه با پایمردی و استقامت مردم و همچنین نقش تعیین‌کننده مقام معظم رهبری که خطوط قرمز را ترسیم می‌کردند، اضافه کرد: برجام به سرانجام رسید و این پیشرفت حاصل خودباوری و استقلال و عطیه‌ و هدیه‌ای که از انقلاب اسلامی یک نظام فلسفی سیاسی به‌دنیا نشان داد.

وی با اشاره به فروپاشی کمونیسم و شوروی و انقلاب‌های مخملی آمریکایی، انقلاب اسلامی ایران را یک نظریه بدیع دانست که موج مردم‌سالاری دینی را در دنیا انتشار داد به‌طوری که ترس کشورهای غربی از این نظریه کمتر از موشک‌های ما نیست، ادامه داد: مردم سالاری دینی دارای دو رکن است.

رئیس قوه قضائیه توان ایران را در زمینه موشک‌ محدودیت‌ناپذیر بیان کرد و گفت: به یمن اتحاد مردم و مسئولین همه یک‌صدا و با فریاد بلند به دشمنان اسلام صدای‌مان را می رسانیم که قدرت موشکی ایران محدودیت نمی‌پذیرد.

آملی‌لاریجانی با بیان توضیحاتی در خصوص رکن‌های مردم‌سالاری دینی، گفت: در مرحله نخست مردم هستند که همیشه در صحنه حضور داشتند و رکن بعدی هم نگاه توحیدی که بر اساس رسالت پیامبر (ص) و امامت ایجاد شد و بر پایه عدل قرار گرفته یعنی ارکان عقیدتی و اسلام را به‌عنوان رکن یک نظام بیان شود.