حیدر مستخدمین حسینی، اقتصاددان و وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی در خصوص اولویت های اقتصادی کشور اظهار داشت: اولویت اول دولت باید ساماندهی اقتصاد کشور باشد که در همین راستا باید برنامه ریزی های مدون و منسجمی دولت داشته باشد.

 

وی با تأکید بر اینکه برنامه تفصیلی و جامعی برای اقتصاد کشور لازم است عنوان کرد: سیاست‌های پولی و مالی، سیاست تعرفه ای و بازرگانی و … باید برای خروج از رکود مورد ارزیابی قرار گرفته و برنامه ریزی دقیق و منظمی برای آنها در نظر گرفته شود.

 

وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه برای اقتصاد نمی توان به صورت مجرد تصمیم گیری کرد خاطر نشان کرد: تصمیم گیری های تکی و مجزا تا کنون در بخش های مختلف دولت زیاد دیده شده است؛ به عنوان مثال می توان به نرخ سود سپرده های بانکی اشاره کرد که نرخ سود را کاهش داده اما نرخ سود تسهیلات را از طرف دیگر تغییر نداده‌اند.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن اشاره به اینکه اولین اولویت دولت باید نظم دادن به برنامه های اقتصادی خود باشد خاطرنشان کرد: اینکه دولت موردی تصمیم گیری کند که منابع محدود خود را در چه راستایی مورد هزینه قرار دهد و هواپیما بخرد یا ایجاد شغل کند، نکته مهمی است و رفتار اقتصادی دولت تا کنون نشان داده است که دچار سردرگمی بوده و بی برنامگی در نگاه اقتصادی دولت کاملاً مشهود است.

 

مستخدمین حسینی گفت: در حال حاضر اشتغال ضروری ترین نیاز کشور بوده و اگر دولت تنها بخواهد اشتغال را هم مورد توجه قرار دهد، حمایت مردم متوجه دولت خواهد شد و مشکلات زیادی از مردم برطرف می‌شود.

 

وی با بیان اینکه بیکاری در یکی از بالاترین سطوح خود طی سال های گذشته قرار گرفته است، یادآور شد: طی سال گذشته روزی نبوده است که خبر بیکاری یکی از واحد های صنعتی را نشنیده باشیم و نیروهای کار در سراسر کشور در حال خارج شدن از چرخه کار هستند.

 

وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی ضمن اشاره به اینکه دولت می توانست به جای خرید هواپیما سرمایه خود را در مسیر اشتغال قرار دهد اذعان کرد: خرید هواپیما زمانی برای کشور دستاورد محسوب می شود که در قالب سرمایه گذاری مشترک بوده و بخشی از صنعت هواپیمایی را در کشور که توانمندی های لازم برای تولید آن را داریم، در اختیار ایران قرار دهند تا از این طریق هم درآمد زایی داشته و هم بتوانیم بخشی از تجهیزات هواپیما را به خارج از کشور صادر کنیم.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین گفت: حتی اگر واردات در کشور اولویت قرار بگیرد، باید واردات هدفمند و به صورت سرمایه گذاری مشترک باشد که در این صورت هم آینده اقتصاد تضمین شده و هم آموزش های لازم به نیروی کار در کشور داده می‌شود؛ از طرف دیگر ظرفیت های صادرات در کشور فعال می‌شود.

 

مستخدمین حسینی بیان داشت: حتی اگر برای تولید یک قطعه هواپیما مثلا چرخ‌های هواپیما قراردادی بسته شود، می توان انتظار رونق زیادی در بخشی از اقتصاد را داشت و با صادرات آن ارز زیادی وارد کشور شود.

 

وی در ادامه افزود: واردات کامل یک محصول تنها به عنوان یک مصرف کننده، راهی است که پیش از این نیز پیموده شده و نتیجه ای به جز وابستگی برای اقتصاد کشور در پی نداشته است و فضای کسب و کار در کشور را نیز از بین برده است.

 

وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی ضمن انتقاد از وضعیت موجود در فضای کسب و کار کشور خاطرنشان کرد: امروز اگر چند جوان بخواهند کاری را شروع کنند با سنگ اندازی‌های زیادی مواجه می شوند و به خاطر محدودیت‌هایی که برای آنها ایجاد می‌شود دست از کار خود می کشند.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان تصریح کرد: اگر دولت بتواند در برنامه ریزی های اقتصادی خود، نیازها و اولویت های مردم را در نظر بگیرد، قطعاً مردم همراهی بیشتری با دولت خواهند کرد و این موضوع برای خود دولت نیز بهتر است.