به نقل از وبلاگ در مورد شهرستان چالوس همراه با تصاویر /
محمد‌ناصر زندی عصر امروز در نشست خبری که‌ به‌مناسبت هفته مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شد، با اشاره به تأسیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تأکید مقام معظم رهبری در این زمینه، اظهار کرد: مراجع عظام نیز قاچاق کالا را شرعی قانونی خلاف اعلام کرده‌اند، زیرا مشکلات فراوانی را برای کشور فراهم می‌کند.
وی با تشریح معانی دقیق لغت قاچاق آن‌ را پنهان کردن عملی و در اصطلاح گمرکی نیز نقل کالا بدون پرداخت عوارض دانست و افزود: برای اینکه اقتصاد کشور برقرار شود هر کشوری اقداماتی برای حمایت از کالاهای تولید داخل ایجاد می‌کند و اگر مدیریت نشود در درآمد ملی کشور نمی‌توان اقداماتی انجام داد.

فرماندار چالوس با تأکید بر اینکه تمام برنامه‌ریزی‌ها در کشور تحت تأثیر مدیریت بر درآمد است، تصریح کرد: آسیب‌های حوزه قاچاق و پیامدهای اقتصادی در قاچاق این است که عدم دریافت و وصول درآمدهای دولت از محل عوارض بازرگانی و عدم تحقق برنامه‌ها را سبب می‌شود.

این مسؤول با اشاره به اینکه دولت در چارچوب تجارت می‌تواند توازن میان صادرات و واردات را به‌وجود بیاورد که در صورت قاچاق نمی‌تواند موفق شود، تصریح کرد: در غیر این‌صورت فضای رقابتی نابرابر به‌وجود می‌آید و تولید داخل ضربه می‌خورد.

زندی با بیان اینکه به‌طور طبیعی کالای قاچاق به‌دلیل ارزان بودن سبب رغبت مردم برای استفاده می‌شود که ضرر آن متوجه تولیدکنندگان داخلی می‌شود، افزود: هم دولت و هم مردم باید بدانند که برای حمایت از تولید داخل باید به‌صورت جدی با قاچاق برخورد شود و مردم هم براساس تأکیدات مقام معظم رهبری در شعار امسال اراده حمایت از کالاهای داخلی را در دستور کار قرار دهند.

وی با اعلام اینکه هر یک میلیارد دلار قاچاق کالا در کشور ۱۰۰ هزار فرصت شغلی را از بین می‌برد، خاطر‌نشان کرد: با واردات کالاهای غیرمجاز اشتغال را در حوزه تولید از دست می‌دهیم که این امر هم سبب ورشکستگی کارخانجات و هم گرایش مردم به کالاهای خارجی می‌شود.

فرماندار چالوس خاطر‌نشان کرد: در کشور ۱۲ میلیارد دلار قاچاق وارد می‌شود که سبب از بین رفتن یک‌میلیون و ۲۰۰ فرصت شغلی می‌شود.

این مسؤول کنترل و مدیریت مرزهای کشور و جلوگیری از ورود کالاها خارج از سیستم گمرکی را برای کاهش قاچاق کالا موثر دانست و افزود: واردات کالاهای قاچاق در واقع سبب آسیب به تولیدکنندگان، تضعیف روحیه تولیدکنندگان داخلی و از دست دادن فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال مولد و مؤثر و کاهش رشد تولید ناخالص داخلی است.

زندی با اشاره به اینکه قاچاق کالا سبب می‌شود تا عده‌ای به سود سرشار و نامشروع دست پیدا کنند که سبب اخلال در اقتصاد کشور می‌شود، تصریح کرد: علاوه بر کاهش درآمدهای دولت، کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری در کشور، افزایش هزینه‌های دولت، تهدید امنیت داخلی، فساد اداری و مالی در دستگاه‌ها و گسترش روح قانون‌گریزی در کشور می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید تمام دستگاه‌ها وارد کار شوند و با حضور به‌موقع دستگاه‌های نظارتی، قضایی، انتظامی و امنیتی برخوردهای جدی انجام شود، اظهار کرد: کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان چالوس در سال گذشته ۸۸۱ مورد بازرسی داشت که ۲۰ مورد از آن مشترک با ادارات عضو کمیسیون و ادارات صنفی بود.

فرماندار چالوس از تشکیل ۶۵ فقره پرونده در زمینه قاچاق کالا و ارز در سال گذشته در این شهرستان خبر داد و افزود: کالاهای مکشوفه در مواردی مانند بهداشتی، آرایشی، تلفن همراه، لوازم خانگی و مواد غذایی بود که ارزش ریالی آنها نیز به ۲۲۴ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۷۰۰ ریال رسید.

این مسؤول با اشاره به یک‌مورد معدوم‌سازی، کشف ۴۵ مترمکعب چوب، دو تن ماهی استخوانی و ۲۰ کیلوگرم ماهی خاویاری در سال گذشته در این شهرستان چالوس، ادامه داد: در مجموع چهار کارگروه زیرمجموعه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در چالوس تشکیل شد.

زندی از ۱۴۵ مورد بازرسی و انجام بازرسی مشترک و همچنین برگزاری جلسات آموزشی با واحدهای صنفی در سه‌ ماهه نخست امسال خبر داد و اظهار کرد: در این‌ مدت ۱۳ فقره پرونده تشکیل شد که ۴۴۷ میلیون و ۴۹۰ هزار ریال کالای قاچاق نیز کشف شد.

وی در پایان تعداد اقلام توقیفی در سه‌ ماهه نخست امسال را ۲ هزار و ۱۷۸ مورد عنوان کرد و گفت: از ۳۱ مورد بازدید از لوازم آرایشی، بهداشتی و مواد غذایی کالاهایی به ارزش ریالی ۱۷۹ میلیون و ۷۵ هزار ریال کشف شد.