استان لاذقیه در شمال غرب سوریه و هم مرز با کشور ترکیه تا چند ماه گذشته محل جولان تروریست‌ها به شمار می‌آمد و تحولات میدانی به سمتی پیش رفته بود که عناصر تروریستی از شهرک «سلمی» فرودگاه «حمیمیم» را هم با موشک هدف قرار می‌دادند و در رسانه‌های خود از اشغال قریب الوقوع شهر لاذقیه، مرکز استان خبر می‌دادند.

به گزارش فارس، مهرماه سال جاری که عملیات ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت برای باز پس‌گیری مجدد شمال استان لاذقیه اعلام شد، همه تحولات میدانی بر روی نقشه به سود تروریست‌ها بود اما پس از گذشت دو ماه، روستاها و ارتفاعات راهبردی یکی پس از دیگری سقوط کرد و نیروهای سوری و رزمندگان حزب الله خود را به نزدیکی شهرک راهبردی «سلمی» رساندند که یکی از مهم ترین مراکز عناصر تروریستی به شمار می‌رفت.

برخلاف ماه‌های گذشته، جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای گروه‌های تروریستی کاهش یافت و با وجود تحرکات دولت ترکیه در منطقه، سقوط دومینوی مواضع گروه‌های تروریستی ادامه یافت. شامگاه ۲۲ دی ماه که خبر فرار عناصر تروریستی و آزادی شهرک سلمی منتشر شد، وحشت سراسر اردوگاه تروریست‌ها را فرا گرفت.


جدیدترین وضعیت لاذقیه/ مشاهده اندازه بزرگ‌تر در اینجا  

بنا بر این گزارش، تروریست‌های چنچنی که تا پیش از این با عنوان نیروهای زبده معرفی می شدند وقتی به شهرک‌های «مارونیات» و «دویرکه» متواری شدند، مورد تمسخر هم ردیف‌های جنایت کار خود قرار گرفتند. با رسیدن نیروهای مقاومت و ارتش سوریه به دروازه‌های ورودی منطقه «جبل الاکراد» شمارش معکوس آزادی شهرک «ربیعه» آغاز شد؛ منطقه‌ای که مجموعه‌ای از رشته کوه‌ها، ارتفاعات و ده‌ها شهرک و روستاهای کُردنشین است که تاکنون بیش از نیمی از آن به کنترل نیروهای دولتی سوریه درآمده است.

باز پس گیری شهرک ربیعه، دومین پایگاه مهم و راهبردی تروریست‌ها در شمال استان لاذقیه در آستانه مذاکرات ژنو ۳ ضربه جبران ناپذیری بر پیکر تروریست‌ها و سران دولت های مرتجع منطقه وارد کرد.

پس از فرار عناصر اطلاعاتی نیروهای دولت ترکیه و گروهای تروریستی چچنی و قفقازی از شهرک‌های ربیعه و «السکریه» چندین کمپ مجهز آموزشی تروریست‌ها و انبارهای مهمات بی‌شمار به کنترل ارتش سوریه درآمد که پیشتر به عنوان شاهرگ حیاتی امدادرسانی سایر گروه‌های تروریستی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

از سویی دیگر باید به این مسئله توجه داشت که پاکسازی مناطق «کبانا» و ارتفاعات ۱۱۱۲ و ۱۱۵۴ در جبل الاکراد نیز از اولویت‌های اصلی ارتش سوریه به شمار می‌آید. در برهه کنونی نیز بازپس‌گیری روستای «مزین» در نزدیکی شهرک راهبردی «الغنیمیه» نفس تروریست‌ها را به شماره انداخته است.

به گزارش فارس، عملیات مشترک نیروهای ارتش سوریه، رزمندگان مقاومت و نیروهای هوایی روسیه وارد پنجمین ماه خود شده و اکنون پس از آزادی ربیعه، دومینوی آزادسازی مناطق مختلف جبل الترکمان -محل تجمع اصلی سرکرده‌های تروریستی که در شمال شهرک ربیعه قرار دارد- آغاز شده و همه نگاه ها به پاکسازی منطقه «البیضاء» معطوف است.

بنا بر این گزارش، نیروهای سوری و مقاومت همزمان با تثبیت مواضع خود در روستای «مزین» برای آزادسازی یکی دیگر از مهمترین پایگاه تروریست‌ها در حومه شمالی استان لاذقیه یعنی شهرک راهبردی «کنسبا» پیشروی خود را آغاز کرده‌اند و در صورت کسب این موفقیت می‌توان گفت طومار تروریست‌ها در شمال استان لاذقیه در هم پیچیده می‌شود.

براساس این گزارش، نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت حزب الله در پنج ماه گذشته بیش از چهارصد کیلومتر مربع از مناطق شمالی استان لاذقیه را که اغلب کوهستانی هستند پاکسازی کرده‌اند که آزادی ۱۰۰ کیلومتر مربع از این مناطق در ده روز گذشته محقق شده است.

مناطق زیر از جمله مناطقی است که نیروهای مقاومت موفق شده‌اند آن را از لوث عناصر تروریستی پاکسازی کنند:

ارتفاعات «الکتف»، «جب الزعرور»، «رویسه اسکندر»، «کتف ساعور»، روستای «عکو» و ارتفاعات اطراف آن، منطقه «عرافیت»، ارتفاعات «جب الاحمر»، «کتف الغدر»، «کتف الغنمه» و «رویسه الدیبات»، روستای «کفر دلبه»، کوه «النوبه»، کوه «الزویک»، روستاهای «غمام» و «دغمشیله» و ارتفاعات اطراف، «دیر حنا»، کوه «الکوز»، «غابات فرنلق»، «برج زاهی»، «جبل زاهی»، «عطیره»، «جبل العزر»، «تل راشون»، «تل زینونه»، «تل الملوحه»، «تل ۱۱۵۴» و «تل کتف الغنمه» ، ارتفاعات «شیر المسیره»، «رویسه القرعه»، «رویسه النبعه»، «بیت فارس»، کوه‌های «بیت فارس»، روستاهای «القصب» و «برج القصب»، بلندی‌های «الحاره»، روستای «کبیر»، مناطق ۵، ۴۳۵، ۵۳۵ و ۵۳۹ ، «برج القصب یا ربیعیه» «رویسه الدیبات»، «رویسه الحمیضه»،«المارونیات»، «المریج»، «الکوم»، «بیت میرو»، «الشیخ خلیل»، روستای «بیت سکر»،

«کوه های «الکالوکس» و «کتف القاموع» و روستاهای «الغنیمه»، «القلایع»، «بیت سکر»، «العوینات»، «خان الجوز»، «بیت ریحه» و «برادون».

اما گروه‌های تروریستی حاضر در این منطقه عبارتند از: جبهه النصره، فیلق الشام، جیش الفتح احرارالشام، جیش الاسلامی الترکستانی و ارتش آزاد و نیروهای زبده چچنی قفقاز.