به نقل از وبسایت بازتاب /

سالهاست که بازیهای رایانه ای و بدون تحرک جایگزین بازیهای بومی و محلی شده و بازیهای زمان کودکی دوران های قبل امروز فقط نامی غریبه برای کودکان هستند.

بازیهای خشن و بدون تحرک که روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می کنند فقط مختص فرد بوده و کودک را از حضور در بازیهای گروهی دور می کند، حالا امروز این بازیهای مدرن جایگزین بازی های گروهی شده اند که هر کدام دنیای خاطره را برای کودکان دوران های قبل داشتند.
بازهای گروهی و دسته جمعی گذشته هر کدام دنیایی از تجربه را به همراه داشتند و شور و نشاط در چهره کودکان دیده می شد اما این روزها به دلیل تغییر در زندگی ها و زندگی کردن در آپارتمان های کوچک، عرصه را برای فعالیت کودکان تنگ کرده و کودکان هم به ناچار باید از بازی هایی استفاده کنند که به دور از هر گونه سر و صدا باشد.

زمانی وقتی سال تحصیلی تمام می شد و تابستان از راه می رسید در کوچه های محله کودکان زیادی دیده می شد که با همهمه و شور و نشاط بازیهای بدون هزینه،جالب، گروهی و سرشار از خنده را انجام می دادند.
کودکانی که بدون هیچ هزینه ای آنقدر شاد و خوشحال بودند که با چند تکه سنگ، یه تکه گچ برای خط کشی، چند تکه چوب بازی بسیار ساده اما با نشاط را انجام می دادند و هر یک از این خاطرات را در ذهن خود به یادگار می سپردند.

جالب تر این که در لابه لای بازیهای گذشته کودکان به استعدادهای خود پی می بردند و تلاش می کردند تا بازیهای جدید، خلاقانه و مبتکرانه ای را انجام دهند و در هنگام بازی با سایر کودکان برخی از تجربیات زندگی آینده خود را فرا می گرفتند.
گروهی از کودکان دوچرخه سواری می کردند، گروهی لی لی بازی، گروهی هفت سنگ، یه قل دو قل، خاله بازی و گروهی طناب کشی می کردند و  بازیهای مختلف دیگری که در هر یک از شهرها متفاوت بود اما آن چیزی که مهم بود حضور کودکان در بازیهای دسته جمعی بود.

حالا هر یک از دوران هنوز لب به سخن باز نکرده تبلت در دست گرفته و بازیهای هیجانی و جدید را با خیره شدن به قاب شیشه ای انجام می دهند.
بازیهایی که هر یک علاوه بر بی تحرکی و احتمال افزایش اضافه وزن در کودکان می تواند بر روحیه کودکان هم تاثیر داشته باشد.
امروزه وقتی می خواهی برای فرزندان خود از خاطرات دوران گذشته صحبت کنی، وقتی نام تک تک بازیهای کودکانه را بر سر زبان می آوری ، با تعجب می پرسند این بازی یعنی چه و چگونه انجام می شده است.
کودکان امروز به دلیل قرار گرفتن در فضای محدود آپارتمانها از انجام بسیاری از بازیها محروم هستند تا مبادا برای سایر همسایگان مزاحمتی ایجاد گردد.