استاندار آستارخان روسیه در سومین سفرش به مازندران خواستار صادرات گل و گیاه مازندران به کشورش شد.

الکساندر ژیلکین در حاشیه سومین سفرش به مازندران گفت: در بازار آستاراخان نمایشگاه‌های گل و گیاه دایر می‌شود و چنین اتفاقی در حقیقت فرصت مناسبی است تا بتوانیم شاهد واردات محصولات کشاورزی به ویژه گل و گیاه از مازندران به این منطقه باشیم.

وی تاکید کرد: در زمینه صادرات گل و گیاه خواستار همکاری بیشتر هستیم زیرا بازار بزرگی در آستاراخان وجود دارد و باید این روند ادامه یابد.

تاکید مقام روسی موجب شد تا بسیاری در استان به این فکر بیافتند آیا گل و گیاه مازندران توان رقابت با رقبای اروپایی و ترکی را در روسیه دارد یا خیر؟ و اینکه بازار روسیه چه فرصت‌های تجاری را در اختیار مازندران می‌گذارد تا بتوان تولیدکنندگان را راغب به تجارت با روسیه کرد؟

یکی از تولیدکنندگان مازندرانی در این خصوص گفت: مصرف روزانه یک میلیون گل شاخه بریده فقط در مسکو فرصت بسیار مناسبی است تا در این بازار فوق‌العاده حضور پیدا کرد.

وی با بیان اینکه هر کانتینر صادراتی ۱۰۰ هزار دلار سود علی‌الحساب دارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه زمینه پرورش گل و گیاه در روسیه فراهم نیست و مردم این کشور علاقمند به مصرف گل و گیاه هستند لذا قیمت گل های صادراتی نسبت به فروش آن در داخل کشور بسیار صرفه اقتصادی بالایی دارد.

مرادپسندی تصریح کرد: مصرف گل و گیاه در کشور ما عمدتا در مقاطع خاصی از سال است اما در کشورهای اروپایی و حتی در کشورهای همسایه مصرف گل روزانه بوده و تولید بالایی را می‌طلبد.

عدم وجود زیرساخت‌های صادراتی گل و گیاه

نائب رئیس اتحادیه گل و گیاه مازندران طی گفت‌وگویی اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی استان بستر های مناسبی برای تولید گل و گیاه در مازندران وجود دارد.

الیاس لاریجانی‌پور گفت: وقتی حرف از بازار روسیه می‌زنیم باید ببینیم بسترهای تحقق این هدف وجود دارد یا خیر؟

وی بسترهای صادراتی گل و گیاه مازندران را نامناسب ارزیابی و خاطرنشان کرد: برای صادرات گل و گیاه زیرساختی وجود ندارد، تولید کم و قیمت تمام شده بالا موجب شده امکان صادرات به روسیه در این مقطع زمانی وجود نداشته باشد.

لاریجانی‌پور با بیان اینکه به محض عقد اولین قراداد ترکیه با روسیه تجار ایرانی کنار زده می‌شوند، اظهار کرد: روسیه یک کشور جهان اول با فرهنگ مصرف پیشرفته است و کالایی را می‌خرد که قیمت مناسب با کیفیت بالایی داشته باشد.

نائب رئیس اتحادیه گل و گیاه مازندران با ابراز تاسف از پیشرفت‌های دیگر کشورها در حوزه تولید گل و گیاه، تصریح کرد: تولید گل و گیاه در ایران قدمت هزار ساله دارد اما کشوری مانند ترکیه در کمتر از ۱۰ سال از ما جلو زده است و الان در حوزه باغبانی حرف اول را در منطقه می‌زند.

وی خاطرنشان کرد: بازار روسیه بازار بزرگی است و باید تولیدی بزرگی نیز داشت تا بتوان پاسخگوی تقاضای آنان بود.

لاریجانی‌پور راه حل توسعه تولید و صادرات گل و گیاه استان را ایجاد شرایط ویژه دانست و گفت: باید در برخی مناطق مساعد، شرایط ویژه ایجاد کرد تا بتوان تولیدی در حد استاندارد اروپا و با قیمت تمام شده متعارف بازارهای جهانی داشت.

وی هزینه‌های انرژی و نیروی انسانی در ایران را به صرفه دانست و بیان کرد: مهم‌ترین مشکل ما تسهیلات بانکی با سود بالا و نبود تکنولوژی روز دنیا است که با حل این مشکلات می‌توان برای دست یابی به بازار پر سود روسیه امیدوار بود.

بی‌رغبتی تولیدکنندگان در دست‌یابی به بازار روسیه

تولیدکننده جوان مازندرانی کمبود بازار صادراتی را متوجه تولیدکنندگان داخلی دانست و گفت: محدودیت‌های صادراتی عمدتا به تولیدکنندگان داخلی بر می‌گردد، سیاست‌های دولتی و قوانین بین‌اللملی در افت صادرات تاثیر دارد و امری درست است اما همه ماجرا نیست.

نیما ابراهیمی ظرفیت‌های تولیدی گل و گیاه ایران را بسیار بالا دانست و خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید گل و گیاه ایران قادر به تامین بخش زیادی از نیاز بازار جهانی است و با توجه به اقلیم آب و هوایی و امکانات فوق‌العاده طبیعی ایران فعالیت در حوزه گل و گیاه صرفه اقتصادی مناسبی دارد.

وی در بیان دلایل عدم توسعه صادرات گل و گیاه گفت: به نظرم مشکل اصلی در این مقوله عدم تولید کافی است و بالا بودن قیمت محصولات موجب شده تا بازارهای دیگر کشور نسبت به گل و گیاه ایرانی رغبت زیادی نشان ندهند.

ابراهیمی گل و گیاه ایرانی را به دلیل تفاوت قیمتی بالا قادر به رقابت با دیگر کشورهای تولید کننده ندانست و تصریح کرد: در ایران حمایت‌های خوبی از تولیدکنندگان می‌شود اما قیمت‌ها نسبت به هزیه تولید نیز بالا است، با افزایش تولید می‌توان کمر هزینه‌ها را شکست و با تنوع تولید بالا بازارهای صادراتی را بدست آورد.

وی افزود: در کشورهای دیگر نیز هزینه تولید بالا است اما تنوع در تولید موجب ایجاد رقابت شده که این مهم باید در ایران رقم بخورد.

ابراهیم در بیان مشکلات تولید گل و گیاه در ایران گفت: متاسفانه در ایران ثبات قیمتی و ظرفیت تولید انبوه نداریم و نکته دیگر اینکه در هرجای دنیا تولید محصولی افزایش یابد قیمت آن کاهش می‌یابد اما این مقوله در ایران برعکس است.

هزینه بالای تولید موجب عدم توسعه صادارت

تولیدکننده عباس‌آبادی گفت: علاقمند هستم در بازارهای صادراتی حضور بیشتری داشته باشم و ۵۰ درصد از مقدار تولیدم را صادر کنم.

مرادپسندی در بیان مشکلات تولید گفت: با توجه به تحریم‌هایی که به کشور اعمال شده بود در تبادل بانکی مشکلات زیادی داشتیم و موجب شده بود تا صادرات به سختی صورت گیرد، در حال حاضر نیز هزینه بالای تولید پاسخگوی مطالبات ما نیست.

این تولیدکننده پیشکسوت در مورد مطالبات صادراتی گفت: جهت توسعه صادرات نیازمند به تسهیلات ارزان قیمت و بلندمدت هستیم تا بتواینم با دیگر کشورهای تولیدکننده رقابت کنیم.

مرادپسندی، کیفیت گل و گیاه مازندرانی را قابل رقابت با کشورهای برتر تولید گل و گیاه دانست و گفت: گل و گیاه های مازندران از لحاظ ماندگاری، حرف اول را در منطقه می‌زند و از لحاظ تولید گل‌های گلدانی می‌توانیم با هلند هم رقابت کنیم.

صادرات حکایت گردوی بی مغز!

با توجه به موارد بیان شده انتظار می‌رود برای توسعه صادرات باید ابتدا به مطالبات تولیدکنندگان پاسخ داد و سپس با برطرف کردن مشکلات تولید بسترهای صادرات را به وجود آورد و آنگاه از آمادگی صادرات سخن گفت.

به دلیل نبود زیرساخت‌های صادراتی هربار مسئولان مازندران از آمادگی صادرات گل و گیاه استان به روسیه خبر می‌دهند اما در عمل اتفاق درخور توجهی رخ نمی‌دهد!

به نظر می‌رسد مسئولان در مواجهه با هیئت‌های خارجی به یک ذوق‌زدگی دیپلماتیک می‌افتد تا در مقابل آنها حرفی برای گفتن داشته باشند وگرنه این مقوله حکایت گردوی بی مغز دارد!