در ۱۲ مرداد ۱۳۵۹ بود که با تائید امام خمینی (ره)، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به‌منظور سازماندهی و نظم بخشیدن و اداره صحیح مراسم عمومی، برگزاری راهپیمایی‌های عظیم و سرنوشت‌ساز و تقویت و تحکیم حضور موثر آحاد ملت در مراسم عمومی و بزرگداشت ایام‌الله و مناسبت‌های متعدد انقلاب اسلامی تشکیل شد، که باوجود مسئولیت خطیر آن و تاکیدهای مهم حضرت امام و مقام معظم رهبری، این شورا در مازندران با مشکلاتی مواجه است که ساختمان اداری برای استقرار با ثبات در آن، از زمره این مشکلات است که در این ارتباط، کمک جدی استاندار مازندران را مطالبه می‌کند.

شورایی که اگر نبود …
برای پی بردن به نقش موثر و هوشمندانه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، می‌توان به نبود این شورا اشاره کرد که اگر این شورا با ابتکار حضرت امام(ره) تشکیل نمی‌شد و با حمایت‌های جدی مقام معظم رهبری ادامه حیات نمی‌یافت، بسیاری از حماسه‌های حضور ظرف ۳۵ سال اخیر هم می‌توانست که به‌وجود نیاید.

مقام معظم رهبری در زمینه نقش و عملکرد این شورا می‌فرمایند: «اگر ما این شورای هماهنگی را نمی‌داشتیم، بی‌شک ناسازگاری‌ها و اشکالات فراوانی را در ایجاد و اداره و راه‌اندازی مراسم مختلف شاهد بودیم، الحمدلله این شورا تشکیل شد و به همین دلیل هم این شورا باید بماند و به طور جدی باید تقویت و سطح فعالیت‌های آن بالا برود.

رهبر معظم انقلاب سپس در جمع‌بندی، اظهار می‌کنند: «وجود این تشکیلات (شورای هماهنگی) برای سازماندهی و نظم بخشیدن و اداره صحیح مراسم عمومی از قبیل دهه فجر و امثال آن بسیار مفید و لازم است و من از آن حمایت می‌کنم.»

شورایی در قواره شعارهای انقلاب
مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی میاندورود، اظهار کرد: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به‌عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی به‌منظور ساماندهی و مدیریت برگزاری مراسم‌های ملی و عمومی و رسمی کشور با بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای فرهنگی و مردمی است که به هماهنگی و انسجام فعالیت‌های تبلیغی بین دستگاه‌ها و مراکز تبلبغی نظام می‌پردازد.

مصطفی طیبی مهمترین مشکل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در شهرستان میاندورود را نداشتن سیستم صوتی مناسب دانست و گفت: برای برگزاری مراسمات در سطح شهرستان، همواره با مشکل سیستم صوتی روبرو هستیم.

طیبی با اشاره به همکاری مناسب همه دستگاه‌ها در سطح شهرستان، بیان کرد: لازم است برای یکپارچه‌سازی سیستم صوتی برای برگزاری مراسمات، بودجه‌ای در نظر گرفته شود تا این مشکل برطرف شود.

شورایی با عملکرد قابل قبول
امام جمعه موقت میاندورود نیز اظهار کرد: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی یک نهاد فرهنگی است که بعد از انقلاب تاسیس شد و ریاست آن برعهده آیت الله جنتی است.

حجت الاسلام علوی تصریح کرد: کار این شورا هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط با مسائل فرهنگی و تبلیغی برای انجام تبلیغات در برگزاری مراسمات است.

وی خاطرنشان کرد: هر دستگاهی نقاط قوت و ضعف دارد و شورا با توجه به وظایفی که برعهده دارد عملکرد مثبتی داشته است.

حجت الاسلام یوسف یوسف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در سال ۵۹ به فرمان امام(ره) شکل گرفت و در مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب رسید و در حال حاضر با اساس نامه جدید خود با تصویب مجلس در حال فعالیت است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مازندران بیان کرد: استقلال نظام و کشور از هر جهت و حفظ جایگاه ولایت و رهبری نظام که رکن رکین نظام است و همچنین حفظ دستاوردهای نظام و حفظ همسویی مردم با نظام، راهبرد اصلی ما است به همین دلیل باید ارکان اصلی نظام را در برنامه‌ها علم کنیم.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه “اگر ما شورای هماهنگی را نداشتیم بی‌شک ناسازگاری‌ها و اشکالات فراوان در ایجاد، اداره و راه اندازی مراسمات مختلف شاهد بودیم، این شورا تشکیل شد، باید بماند و من هم از آن حمایت می‌کنم، گفت: از راهبردهای اصلی شورا، هماهنگی لازم در جهت برگزاری مراسمات است.

یوسف‌پور افزود: سیاست گذاری، هماهنگی، برنامه‌ریزی، مدیرت و اجرای مراسمات در مناسبت‌های مختلف برعهده شورا است.

تحقق وظائف با تعامل همه دستگاه‌ها
وی درباره اعضای شورا بیان کرد: اعضای شورا وزارتخانه‌های اصلی نظام هستند که باید با شورا همکاری کنند که شامل وزارت فرهنگ، کشور، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، سازمان صدا و سیما، سپاه، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، بسیج، نیروی انتظامی، بنیاد شهید، ارتش، وزارت ورزش، شورای عالی استان‌ها، مرکز امور زنان و خانواده، سازمان فرهنگ و ارتباطات و کمیته امداد است.

برنامه‌های سالانه شورا و صیانت از حماسه‌های ملی
یوسف‌پور با اشاره به اینکه شورا ۱۲ برنامه اصلی در طول سال دارد، تصریح کرد: ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی، ۱۴ خرداد رحلت امام(ره)، ۱۵ خرداد قیام خونین مردم ، ۷ تیر روز شهادت شهید بهشتی و یارانش، ۸ شهریور روز شهادت شهیدان رجایی و باهنر وهفته دولت، ۱۷ شهریور، هفته زن و روز مادر، ۱۳ آبان روز دانش آموز، روز جهانی قدس، ۹ دی، دهه فجر و مراسم غیرمترقبه با ماموریت‌های خاصی که رهبری ابلاغ می‌کنند برنامه‌های اصلی شورای هماهنگی در طول سال است.

مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مازندران با اشاره به اینکه مسئولیت بعضی مراسمات با شورا است و در بعضی موارد برعهده نهادهای دیگر و ما باید آنها را یاری کنیم، تاکید کرد: براساس آنچه درگزارشات داریم و شاهد هستیم رهبری رضایت کامل از عملکرد شورا دارند.

این مسئول درباره هدف شورا اظهار کرد: هدف شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، حفظ و توسعه ارزش‌های انقلاب، زنده نگه داشتن شعارهای انقلاب و نگه داشتن مردم به صورت حماسی در صحنه و حفظ افکار عمومی جامعه در راستای انقلاب اسلامی است.

حداقل اعتبارات با حداکثر کارآیی
یوسف‌پور با بیان اینکه شورا یک نهاد غیر دولتی با بودجه محدود است، اضافه کرد: بودجه شورا در حدی نیست که بتوانیم بیش از این هزینه کنیم به همین دلیل بیشتر برنامه‌ها با همکاری مردم انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از ابتدا برنامه شورا برگزاری مراسمات با هزینه کم بوده است، تاکید کرد: اصولا در برنامه‌ها طبق دستورات اسلام همه جا باید صرفه‌جویی و اقتصاد معتدل را مدنظر قرار دهیم به همین دلیل نباید هزینه زیاد و اصراف شود و این موضوع رعایت م‌ شود.

یوسف‌پور گفت: از افتخارات نظام است که جشن بزرگی مثل دهه فجر را با کمترین هزینه با شور و شعار خاص عمومی برگزار می‌کنیم.

نقاط ضعف شورا
وی یکی از مهم‌ترین نقطه ضعف شورا را سیستم صوتی دانست و خاطرنشان کرد: در دو یا سه شهر مثل ساری، بابل و چالوس مشکل صوتی آنها حل شده است و عموما نقاط ضعف شورا به بودجه برمی‌گردد.

یوسف‌پور مشکل بعدی شورا که را نداشتن دفتر رسمی در شهرستان‌ها بیان کرد و افزود: در سطح کشور فقط در مراکز استان‌ها شورای هماهنگی رسمی داریم و در شهرستان‌‎ها با کمک مسئولان مردمی یا نهادهایی مثل سازمان تبلیغات و فرهنگ و ارشاد مشکل خودمان را حل می‌کنیم.

مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مازندران تصریح کرد: امکانات ما هم این اجازه را نمی‌دهد که در شهرستان‌ها دفتر داشته باشیم و مسئولان شوراها در شهرستان‌ها بدون دریافت حقوق کار می‌کنند.

این مسئول بیان کرد: انتظار داریم در شهرستان‌ها تشکیلات شورا را به صورت حداقلی داشته باشیم که ماموریت‌های شورا را به صورت سازمانی دنبال کنیم.

یوسف‌پور گفت: با وجود مشکلات موجود شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی عملکرد خوبی داشته و مازندران همواره جزو شوراهای فعال و برتر کشور بوده است.

وی با بیان اینکه نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، مدیران و ائمه جمعه همکاری خوبی با شورا دارند و صدا و سیما و خبرگزاری‌ها نیز به ما کمک کردند، تاکید کرد: این همکاری‌ها و همدلی‌ها است که بسیاری از نقاط ضعف ما را جبران می‌کند.

یوسف‌پور در پایان از همه مسئولان شوراها در شهرستان‌ها که با احساس مسئولیت و صداقت کاری، کارها را بدون دریافت حقوقی انجام می‌دهند تشکر کرد.