با وجود بارندگی‌هایی که در پاییز و نخستین ماه زمستان داشتیم، باز هم مسئولان احتمال استرس آبی در تابستان را می‌دهند و همچنان توصیه بر مدیریت مصرف است.

روزهای پایانی دی ماه امسال با توجه به گذشت یک ماه از فصل زمستان، گرمای هوا مردم مازندران را کلافه کرده بود و مسئولان هواشناسی نیز این میزان افزایش دما را بی‌سابقه اعلام کردند.

با توجه به تغییرات اقلیمی و بارش‌های بسیار متأسفانه بارش‌ها از نظر مکانی و زمانی مناسب نبوده و نتوانسته از عطش زمین بکاهد.

* بارندگی به‌صورت زودگذر تغییر یافته است

مدیرکل هواشناسی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: امروزه بحث نوسانات و تغییرات اقلیمی در جهان مطرح است که کشور ایران و استان مازندران از این قاعده مستثنی نیست.

نوربخش داداشی بیان کرد: با توجه به تغییرات گسترده از جمله گرمایش جهانی جو که در اقلیم رخ داده، موجب آب شدن یخ‌های قطبی و بالا رفتن گرمای جهانی شده که برخی از دانشمندان اقلیم هواشناسی این موضوع را به‌نام نوسانات اقلیمی می‌شناسند، به این معنا که هر چند سال این موضوع، یک‌بار تکرار می‌شود.

وی ادامه داد: البته بعضی این موضوع را با عنوان تغییر اقلیم می‌شناسند که امروزه این مهم موجب تغییراتی در آب و هوا، پارامترهای هواشناسی و یا رخدادهای جوی به‌ویژه در استان مازندران شده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران تصریح کرد: تغییرات ویژگی بارش موجب شده که مداومت بارندگی‎های چند روزه کمتر مشاهده شود، به این معنا که بارندگی به‌صورت زودگذر تغییر یافته است.

داداشی اضافه کرد: همچنین تعداد رخدادهای بارندگی بیشترشده، به این معنا بارندگی لحظه‌ای و موثر نیست و یا برعکس بارندگی کوتاه‌مدت رگباری بسیار شدید اتفاق می‌افتد که موجب جاری شدن سیلاب شده که آنها نیز موثر نیست.

* نواحی ساحلی با برف خداحافظی کرده‌اند

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی باعث تغییر در زمان بارش شده است، افزود: همچنین کمتر شاهد بارش‌های جامد از جمله برف که ریزش برف موجب ذخیره آبی و بالا آمدن سطح آب‌ها به‌ویژه در ارتفاعات شده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران یادآور شد: امروزه به‌دلیل گرمایش جهانی بارش برف کمتر اتفاق می‌افتد و یا نواحی ساحلی که با برف خداحافظی کرده و یا شاید به ندرت شاهد آن هستیم.

این مسئول با اعلام اینکه بارش‌های لحظه‌ای موجب افزایش ساعات آفتابی شده است، گفت: برخی روزها کمتر شاهد آسمان ابری هستیم که در این صورت سبب افزایش تبخیر و تعرق و در نتیجه مسائلی از جمله استرس آبی و کم‌آبی را به‌دنبال دارد.

داداشی با اشاره به اینکه تغییرات زودگذر موجب شده ما فعلاً به‎سمت تغییر اقلیمی برویم که پارامترهای حدی زیاد اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: امسال شاهد وزش‌های بادهای شدید، گرمای بی‌سابقه در زمستان و تابستان و بارش‌های سیل‌آسا در مازندران بودیم که همه این تغییرات موجب وقوع اتفاقات حدی شده است.

وی ادامه داد: شاید مقدار بارش اتفاق‌افتاده زیاد بوده ولی بارش‌ها، رگباری و سیل‌آسا بوده و دمای حدی افزایش یافته و در برخی مواقع مکان‌هایی که بارش‌های زیادی داشتند، بر بارش‌ها افزوده شده که این‌ها از تأثیرات گرمایش جهانی بر روی اقلیم منطقه است.

* ریشه گرمایش جهانی افزایش گازهای گلخانه‌ای در جهان است

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه ریشه گرمایش جهانی افزایش گازهای گلخانه‌ای در جهان است، اضافه کرد: دخالت انسان، تغییر نوع زندگی، تغییر در نوع سوخت و مواردی از این قبیل موجب افزایش گازهای گلخانه‌ای در جو شده که در حقیقت جو را به سمت تغییر اقلیم و افزایش دما می‌برد.

داداشی اضافه کرد: افزایش دما باعث تغییرات بسیاری در جو از جمله بارش‌های حدی، افزایش دما و بالعکس یخبندان شدید و ناگهانی شده که همه این‌ها اتفاقاتی است که در اثر تغییر اقلیم رخ داده است. انسان با دخالت خود در طبیعت دست‌اندازی کرده و موجب این اتفاقات شده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه در این شرایط تمام مجامع جهانی به‌دنبال کاهش گازهای گلخانه‌ای هستند، خاطرنشان کرد: اگر همین روند ادامه یابد در آینده شاهد اتفاقات ناگوارتری هستیم.

این مسئول تصریح کرد: اعتقاد همه دانشمندان، اقلیم‌شناسان و هواشناسان بر این است که باید با اقلیم سازگار بود و باید بدانیم این بارش‌های حدی اتفاق می‌افتد و باید با آن زندگی کرد و نمی‌توان با این تغییرات مقابله کرد.

داداشی با تأکید بر اینکه در مقابله با این تغییرات مسلماً شکست خواهیم خورد و نمی‌توانیم تغییرات آنچنانی ایجاد کنیم، اظهار کرد: نباید به‌دنبال مهار بارش‌های سیل‌آسا باشیم بلکه برای مهار این مسائل باید به‌دنبال تمهیدات لازم باشیم، برای نمونه در صورت کم‌آبی به‌دنبال تغییر نوع کشت، در صورت وزش باد شدید به‌دنبال استحکام بناها و مصرف بهینه منابع باشیم که همه این مسائل سازگاری با تغییرات اقلیم را به‌دنبال دارد. برخی مواقع شاهد اتفاقات حدی در برخی مناطق هستیم که ویژه بعضی مناطق است.

* ال‌نینو از سوی هواشناسی رد شد

مدیرکل هواشناسی مازندران به افزایش ۲٫۶ درجه دمای هوا در دی ماه امسال نسبت به میانگین بلندمدت اشاره کرد و افزود: با توجه به هشدارهای داده شده از قبل درباره بحث ورود ال‌نینو و اینکه زمستان سختی را پیش رو داریم اما این موضوع از سوی هواشناسی رد شد.

داداشی با بیان اینکه طی این مدت توزیع بارش در استان از لحاظ مکانی و زمانی مناسب نبوده است، اظهار کرد: با توجه به آخرین پیش‏‌بینی فصلی، برای سه ماه آینده ـ بهمن، اسفند و فروردین ـ  میزان بارش در حد نرمال و میانگین دمای هوا تا یک درجه گرم‌تر از نرمال پیش‏‌بینی شده است که مستلزم مدیریت در مصرف آب است.

به گزارش فارس، با توجه به اینکه زنگ خطر مشکل کم‌آبی در کشور ما سال‌ها به صدا درآمده و این موضوع برای دیار بارانی مازندران دور از ذهن بوده و همچنین تغییر نوع بارش‌ها و عدم توزیع زمانی و مکانی مناسب بارندگی در مناطق مدیریت مصرف می‌طلبد که به‌ویژه در فصل تابستان کشاورزان با مشکل مواجه نشوند.