هرسال هم‌زمان با فصل سرما و زمستان، قوهای مهاجر از سرزمین‌های دور به تالاب‌های مازندران سفر می‌کنند و جاذبه‌های بکر و دیدنی از گردشگری زمستانه پدید می‌آورند. مازندران که همواره میزان مسافران زیادی از سراسر کشور است اما از گردشگری زمستانه چندان بهره‌ای نبرده و نبض این گردشگری در شهرهای تالابی استان با آوا و نفس قوها و پرندگان مهاجر می‌زند.

تالاب‌های سرخ‌رود و ازباران در محمودآباد و فریدون‌کنار هرسال پاییز و زمستان میزبان شمار زیادی قوهای مهاجر هستند که با سفرشان به گردشگری پاییزی و زمستانی این دیار رونق می‌بخشند.

تالاب‌های سرخ‌رود و ازباران در محمودآباد و فریدون‌کنار هرسال پاییز و زمستان میزبان شمار زیادی قوهای مهاجر هستند که با سفرشان به گردشگری پاییزی و زمستانی این دیار رونق می‌بخشند

در ورودی روستای ازباران، بنری نصب‌شده که طبیعت گردان و پرنده‌نگرها را به تالاب پرندگان مهاجر هدایت می‌کند، به سه‌راهی منتهی به تالاب که می‌رسی، شورای اسلامی روستا با تابلوهایی مسیر را برای توریست‌ها و بازدیدکنندگان مشخص می‌کند، تابلوهایی که مستقیم گردشگران را به تالاب بزرگ روستا می‌رساند.

اراضی تالابی ازباران تکه‌ای کوچک از بهشت خدا روی زمین است، قوهایی که بر فراز آسمان روستا به پرواز درآمده‌اند و منظره‌های بی‌بدیلی را خلق کرده‌اند و چه رؤیایی است دیدن این‌همه قوی آوازه‌خوان در محیطی محدود.

قوهای فریادکش در تالاب سرخرود

محمد تقوی از اهالی روستای ازباران که روستایشان رنگ قو به خود گرفته است می‌گوید: هرسال مسافران زیادی برای دیدن قوها به منطقه سفر می‌کنند که این امر در رونق اقتصادی محل نیز تأثیرگذار بوده است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: طبیعت گردان زیادی برای دیدن قوها به منطقه می‌آیند و مهاجر قوها به این روستا سبب شده تا گردشگری زمستانی در محله رونق بیشتری گیرد.

شالیزارهای غرقابی سرخ‌رود در پاییز و زمستان، بیش از هر زمان دیگری، دیدنی است، چراکه این تالاب‌ها، میزبان قوهای مهاجری هستند که از راههای دور به مازندران می‌آیند تا زمستان را سر کنند.

این روزها و همپای بازمستان، بیش از هر زمان دیگر می‌توان، آوای قوهای مهاجر را در مازندران شنید، قوهایی که از فرسنگ‌های دور به میهمانی تالاب‌های استان آمده‌اند. یحیی یوسف پور فرماندار محمودآباد که به بازدید از تالاب سرخ‌رود رفته بود به خبرنگار مهر می‌گوید: امسال بیش از سه هزار قطعه قوی آوازخوان به این منطقه مهاجرت کردند که به همت شهرداری سرخ‌رود و اداره حفاظت محیط‌زیست در راستای حفاظت و حراست از این مواهب الهی کانکسی در محل تجمع آن‌ها استقراریافته و تعدادی از مأمورین اجرایی حفاظت محیط‌زیست به‌صورت شبانه‌روزی جهت تأمین امنیت در منطقه حضور دارند.

وی افزود: به‌منظور تغذیه این مهمانان حدود شش تن ذرت توسط اداره کل محیط‌زیست مازندران خریداری و به محل تالاب منتقل شد و نیز حدود دو تن ذرت توسط نهادهای دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه محیط‌زیست باهدف متمرکز شدن جمعیت قوها برای کنترل هر چه‌بهتر و عدم پراکندگی جهت پذیرایی در محل تالاب توزیع شد.

فرماندار محمودآباد ضمن دعوت از عموم شهروندان و هم استانی‌ها برای بازدید از این تالاب گفت: تمهیدات لازم جهت حضور مسافران و بازدید از این جلوه ویژه و طبیعت زیبا فراهم‌شده است.

فرماندار محمودآباد با اشاره به اهمیت تأمین غذای قوهای مهاجر خواستار مشارکت مردم فهیم مازندران شد و گفت: غذای مصرفی روزانه قوها ذرت و گندم بوده و انتظار می‌رود مردم به‌اندازه توان خود در تأمین نیاز مصرفی روزانه قوها ما را یاری کنند.

تغذیه قوهای مهاجر

تالاب سرخرود ثبت بین المللی شود

سید محمد موسوی نژاد شهردار شهر قوهای آوازخوان نیز بابیان اینکه وجود قوهای آوازخوان موهبتی برای رونق گردشگری زمستانه به شمار می‌رود به دغدغه ترافیکی مسیر دسترسی به تالاب قوها اشاره می‌کند و می‌گوید: از ابتدای سال ۹۳ آزادسازی مسیر در حوزه قوهای فریادکش بود که مسیر آزادشده و کل مسیر دست‌یابی به قوها بازگشایی و بخش قابل‌توجهی از بار ترافیکی منطقه حل شد.

وی با اشاره به وجود تالاب بی‌نظیر در این شهرستان خواستار ثبت بین‌المللی آن شد و خاطرنشان کرد: امیدواریم با رفع مشکلاتی که برای ثبت این تالاب جهانی وجود دارد شاهد توسعه گردشگری باشیم.

موسوی نژاد، مواهب الهی و خدادادی دریا و ساحل در جزیره جنوبی و تالاب بین‌المللی پرندگان مهاجر، به‌ویژه قوهای آوازه‌خوان را به‌عنوان مهم‌ترین شاخصه سرخ‌رود زیبا برشمرد و از مهاجرت حدود ۷ هزارتایی این پرندگان نادر طی سه سال گذشته به سرخ‌رود خبر داد و گفت: تالاب بین‌المللی سرخ‌رود خصوصی و با مالکیت مردم بافرهنگ سرخ‌رود است.

بیش از ۱۰۰ گونه انواع پرنده آبزی و کنار آبزی نیمه دو سال به استان مهاجرت می‌کنند که بیش از ۲۰ گونه کنار آبزیان هستند و قوها، غازها، اردک‌ها، چنگر معمولی، حواصیل‌ها و اگرتها، باکلان‌ها، کشیم ها و بیش از بیست گونه از کنار آبزی‌ها از رایج‌ترین پرندگان دارای مهاجرت منظم سالانه به تالاب‌های استان هستند.

مازندران استانی که به دلیل برخورداری از مواهب و منابع طبیعی خدادادی جنگل، دریا و آثار تاریخی، میزبان هم‌وطنانمان از سراسر کشور است اما در فصل زمستان گردشگری در این استان یخ‌زده و این ظرفیت‌ها بلااستفاده باقی‌مانده‌اند و در حالی ظرفیت‌های طبیعی زمستانی مازندران بدون استفاده مانده است که بسیاری از کشورها با صرف هزینه و ایجاد امکانات و تجهیزات، فضای گردشگری زمستانی را برای جذب گردشگران فراهم می‌کنند