محمد قاسمی- ظهور اینترنت و کاربردهای تجارت الکترونیک درکسب و کار، اثرات شگرفی بر نحوه انجام کار و ساختارهای سازمانی داشته است، به گونه ای که سازمانها به صورت عمیق تر و تخصصی تر در حوزه های عملیاتی و محورهای رقابتی خود بر فعالیتهایشان متمرکز شده اند . با رشد روز افزون تکنولوژی و روند روبه رشد استفاده مردم از اینترنت ، کسب و کارها و شرکت های تجاری بسیاری برای فروش هرچه بیشتر محصولات خود پا به عرصه اینترنت نهاده اند .

تجارت در فضای مجازی مانند هر تجارت دیگری نیاز به برنامه ریزی دقیق و تولید استراتژیک مفید دارد . از آنجایی که شرکت های مختلف سیاست های کاری متفاوتی دارند ، از این رو بهتر است این شرکت ها با همان سیاست های کاری وارد فضای مجازی شوند تا در امور برندینگ آن ها لطمه ای وارد نشود .

در سایت مازندرانه سعی شده تا سطح آگاهی مردم از تجارت الکترونیک بالابرده شود تا اگر کسب و کاری پتانسیل فروش بالایی در دنیای اینترنت دارد ، هرچه سریعتر دست به کار شود و در این عرصه سرمایه گذاری کند.

بگذارید کمی از حاشیه ها فاصله بگیریم و بیشتر به مطالب مهم تر بپردازیم . شما به چه اندازه به کسب و کار خود اهمیت می دهید ؟ آیا تا به حال به فروش محصولات خود از طریق اینترنت فکر کرده اید؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که اگر محصولات خود را از اینترنت به فروش برسانید – ضریب فروش شما چندین برابر می شود و به نسبت فروش شما کسب و کار شما چقدر توسعه پیدا میکند ؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که اگر برای شرکت یا کسب و کار خود یک وبسایت طراحی کنید و خدمات خود را در آن معرفی کنید چه اعتباری را به برند خود بخشیده اید؟

بگذارید برایتان یک مثال بزنم : فرض کنید شما شرکت تولید کیف های چرمی دارید و میخواهید این محصول به بیشترین مقدار ممکن به فروش برسانید – خب ساده است ابتدا به صورت مستقیم وارد دنیای حقیقی می شوید و با یک برنامه دقیق در یک بازه زمانی مشخص شده فروش خود را تحقق می بخشید .داستان فروش شما به همین سادگی نباید به پایان برسد و شما باید برای حضور خود در فضای مجازی و فروش اینترنتی محصولات خود نیز برنامه دقیقی داشته باشید .فرض کنید شما محصول خود را در کل شهرستان های مازندران در یک بازه زمانی ( برای مثال ۱۲ ماه ) پوشش داده اید .برای تحقق همچین پوشش کلی شما نیاز به ویزیتور های زیادی در هر شهر دارید که هر کدام نیاز به حقوق ثابت و یا حقوق پورسانتی و بیمه و ….. دارند . در کنار همه این موارد شما باید چندین دفتر در سطح استان برای ایجاد دفتر پخش یا نمایندگی نیز درنظر بگیرید که همه این موارد به غیر از بعد مالی بعد زمانی را نیز در گیر می کند . که در بعضی از موارد رسیدن به همچین موقعیت تجاری ، هدفی دست نیافتنی به نظر می رسد .در نقطه مقابل فضای مجازی به شما کمک می کند در کمتر از ۶ ماه با همان مدل تجاری کل کشور را پوشش دهید و یکی از نکات قابل اهمیت در فضای مجازی این است که کسب و کار مذکور نیاز به هیچ دفتر نمایندگی یا ویزیتوری برای پخش و …… ندارد و تنها با سیستم های پستی کشور می تواند محصول خود را در کمترین زمان ممکن به دست یک مشتری برساند .

به صورت کلی برای ایجاد یک تجارت الکترونیک موفق ابتدا باید پنل درآمد زایی  (business plan )  خود را مشخص کنید ) برای مثال  ( B2B ,B2C , C2C , C2B , P2P , B2A , C2Aو به نسبت آن بازار هدف کسب و کار خود را شناسایی کنید و در گام بعد تمام وبسایت خود را برای جذب بازار هدف متمرکز کنید . واضع است که اگر تمامی این مراحل بدون هیچ مشکلی توسط یک متخصص تجارت الکترونیک انجام شود می توان نتایج شگرفی را مشاهده کرد . شایان ذکر است که اگر کسب و کار شما پتاسیل جذب بازار هدف در فضای اینترنت را دارا نباشد مطمانن نمیتوان نتایج بالایی را انتظار داشت . به همین منظور شما بهتر است قبل از هر کاری با یک متخصص تجارت الکترونیک برای سرمایه گذاری در حوزه اینترنت مشاوره گرفته تا در امور سرمایه گذاری شما در فضای مجازی اختلالی ایجاد نشود .

امید بر آن است که فضای کسب و کار های اینترنتی شهرستان های ما کمی به سوی اینترنت کشیده شوند تا شاهد اتفاقات خوب برای تک تک کارفرمایان و صاحبان کسب و کار ها باشیم .

به قلم محمد قاسمی