علی اکبری در یادداشتی نوشت: این روزها دیگر خبر از دزدی ها و مال قاپی های خیابانی فراتر رفته است، اینبار دولتی ها به فکر دزدی هستند و از جیب مردم به سبک مدرن و بی صدا مال قاپی می کنند.

حقیت تلخی که رسانه ملی در بخش خبری جمعه خود از زبان معاون اول رئیس جمهور گفت” متاسفانه فساد مانند موریانه ای به جان کشور افتاده و اعتماد و اعتقاد مردم را نشانه گرفته است”.

تعبیر معاون اول رئیس جمهور دولت تدبیر و امید از فساد به موریانه حاوی نکاتی است که قطعا گوینده سخن نیز خود از آن با خبر است.

فساد چه در دولت اصلاحات و چه در اصولگرایان بد بوده و انتقاداتی از همه جهت به آن وارد است که باید جلو آن گرفته شده و با شفاف سازی به مردم اعتماد داد.

افزایش فساد در دولت های اخیر آسیب شدیدی به نظام، دولتمردان و البته دین و دنیای مردم وارد می کند که مفسدان دولتی باید در این مورد پاسخگو باشند.

از ویژگی های یک موریانه این است که اگر به چیزی حمله کند همه آن را ویران کرده و تا کام نابودی می کشاند.

موریانه ها به صورت دسته جمعی و البته در جاهایی که تاریکی و یا نوعی سکوت قالب باشد حرکت خود را آغاز و به جان شی مورد نظر می افتند.

و البته رشد موریانه ها از درخت ها و چوب هایی آغاز می شود که مدتی در در روی آن مانده و طعم درخت را چشیده اند، همچون مدیران دولتی که بر پشت این میزهای از چوب ساخته شده نشسته و از عدم آگاهی و مطالبه گری مردم سوء استفاده کرده و بر طبل اختلاس می زنند.

آری برخی مسئولین بی مسئولیت چون موریانه ای از موقعیت خود و سکوت مردم استفاده کرده و به غارت اموال مردم پرداخته اند.

یکی دیگر از ویژگی های موریانه ها این است که به صورت دسته جمعی به جایی حمله ور می شوند، همچون مسئولین دولتی ما که در انواع سمت ها با دست در دست هم دادن به فکر اختلاس های بزرگ هستند.

موریانه ها در صورتی که در تاریکی باشند و کسی با آنها کاری نداشته باشد روز به روز به فعالیت های خود می افزایند تا هدف خود را تا کام نابودی بکشند.

مسئولین ما نیز اگر کسی با آنها کاری نداشته باشد و برای مردم شفاف سازی صورت نگیرد اینها نیز روز به روز دست به اختلاس های بزرگی خواهند زد.

این فساد سیستمی که در نظام شکل گرفته است باید جلو آن گرفته شود وگرنه اعتماد و البته اعتقاد مردم را سریعا خواهد گرفت که همین چند مورد اختلاس نتایج منفی در جامعه به بار گذاشته است و صحبت های رد و بدل شده بین مردم به این امر تاکید کرده و تایید می کند.

متاسفانه فساد سیستمی بدی در نظام شکل گرفته و مثل موریانه در همه سطوح کشور وارد شده است که باید در راستای حفظ اعتماد مردم به کشور هرچه سریعتر جلو این کار گرفته شود و عوامل فساد ریشه کن شوند.

ادامه دار بودن دزدی ها شما بخوانید اختلاس ها به یقین ضربه های شدیدی به کشور از جهت اعتماد مردم خواهد زد که چه بسا این ضربه ها دیگر قابل ترمیم نباشد و یا زمان برای درست کردن این ماجراها دیر شده باشد.

دولت تدبیر و امید نیز باید بر اساس سیاست های نظام و در راستای اجرای عدالت احتماعی و برگردانیدن حقوق ملت ایران باید تلاش کرده و تدبیری بیندیشد تا بیشتر از این شاهد گسترش فساد موریانه ای اختلاسگران در ادارات دولتی نباشیم.

عدم مطالبه گری مردم از حق خود و عادی جلوه دادن اختلاس ها و برخورد نکردن با اختلاس گران و از همه مهم تر دفاع برخی از دولتمردان از جمله رئیس جمهور از اختلاسگران و توجیه صورت مسئله سبب رشد روز افزون این نوع دزدی ها خواهد بود.

ادامه دار بودن این روند به یقین اثرات منفی در جامعه به بار خواهد گذاشت و چه بسا برخی را به مطالبه گری برای حق خود بر انگیزد.