یزدان پناه نقص در سیستم‌های تنظیم کننده رشد طبیعی و تکثیر و مرگ و میر سلولهای بدن را عامل بروز سرطان عنوان کرد و افزود: تماس با مواد سرطان زا، خوردن، استنشاق، آشامیدن و یا مواجه با این مواد در محیط زندگی می‌تواند زمینه ابتلای افراد به سرطان را فراهم کند.
کارشناس برنامه سرطان مرکز بهداشت استان کرمانشاه سبک زندگی را مهمترین عامل زمینه ساز ابتلا به سرطان عنوان کرد و افزود: مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر، حضور طولانی مدت در برابر نور خورشید، عدم تحرک، سابقه فامیلی ابتلا به سرطان، ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله هپاتیت B و C و تغذیه نامناسب مهمترین عوامل زمینه‌ساز ابتلا به سرطان هستند.

یزدان پناه با بیان اینکه ۷۰ درصد سرطانها قابل پیشگیری و درمان هستند، گفت: تشخیص زودهنگام نقش موثری در درمان موثر سرطان دارد و در همین راستا باید به علائم کوچکی که می‌تواند هشداری برای ابتلا به سرطان باشد، توجه کرد.

یزدان پناه اسهال و یا یبوست طولانی مدت، وجود خون در مدفوع و ادرار، اختلال در عملکرد دستگاه ادراری، تاخیر در بهبود زخم‌ها، تغییر اندازه و رنگ زگیل و خال (در سرطان پوست)، برآمدگی در هر نقطه بدن و بویژه بافت سینه، خونریزی غیر طبیعی از دستگاه تناسلی، اشکال در بلع غذا (در سرطان مری و حنجره)، گرفتگی صدا در طولانی مدت (سرطان ریه و حنجره) و مشکل در دفع ادرار( در سرطان پروستات) را از جمله علائم تشخیصی سرطان عنوان کرد.

کارشناس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه لزوما وجود این علائم به معنی ابتلای فرد به سرطان نیست، گفت: این علائم تنها از آن جهت عنوان می‌شوند که فرد با مشاهده آنها به پزشک مراجعه کرده و در صورتیکه تشخیص سرطان داده شود، بتواند درمان موثر آن را زودتر آغاز کند.

یزدان پناه پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و اظهار کرد: با اصلاح برنامه تغذیه‌ای و افزایش استفاده از سبزیجات و میوه جات، حفاظت از پوست در برابر نور خورشید، ترک مصرف دخانیات، کاهش مصرف چربی و فست فود و افزایش تحرک به راحتی می‌توان از ابتلا به ۴۰ درصد سرطانها پیشگیری کرد.