محمد حبیبی در تشریح فعالیت های انجمن هنری انقلاب دفاع مقدس، اظهار کرد: این انجمن از سال ۸۴ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و اولین برنامه تاثیر گذار آن برگزاری اولین جشنواره هنرهای تجسمی در سطح کشور بوده است.

وی با بیان اینکه جشنواره هنرهای تجسمی هر دوسال یکبار برگزار می شود، گفت: من در ابتدا در بخش تئاتر فعالیت می کردم که با پیشنهاد سردار نقدی وارد انجمن هنرهای تجسمی هم شدم و خودم را وقف انجمن تجسمی کردم.

دبیر جشنواره بین المللی مقاومت ادامه داد: از سال ۸۵ به دلیل نبودن بودجه و مشکلات اداری مشکلاتی پیش آمد و جشنواره دوم و سوم سال ۹۰ و ۹۲ برگزار شد.

حبیبی ادامه داد: جشنواره دوم در ۸رشته و در سطح بین المللی برگزار شد و از لحاظ آماری ،۳۱کشور شرکت کردند که مجموع آثار رسیده۶۴۹۹ اثر داخلی بود و ۲۲۰۰ اثر بین المللی نیز ارسال شد.

وی بیان اینکه جشنواره سوم در ۱۲رشته در سال ۹۲ و با حضور ۷۷ کشور شرکت کردند، گفت: جمعا ۵ هزار و ۵۹۵ اثر نیز دریافت شد که از این تعداد ۴هزار و ۷۲ اثر داخلی و هزار و ۵۲۶ اثر بین المللی بود.

حبیبی با بیان اینکه یکسال بین جشنواره سوم و چهارم بدلیل مشکلات اعتباری و مالی وقفه ایجاد شد،اضافه کرد: نهایتا جشنواره چهارم در ۴رشته و با حضور ۷۱کشور برگزار شد که دلیل کاهش رشته ها عدم امکانات مالی بود.

وی ادامه داد: هیات مدیر انجمن تصمیم گرفت چراغ جشنواره روشن باقی بماند و بنا برمشکلات مالی و میزان اعتباراتی که داشتیم بر اساس نظر هیات مدیر  و شوارای سیاست گذاری در ۴رشته اصلی برگزار شد.

دبیر جشنواره بین المللی مقاومت، افزود: در این جشنواره ۴ هزار و ۳۶۲ اثر ارسال شد که از این تعداد ۲ هزارو ۹۵۶ اثر داخلی و یک هزار و ۴۰۶ اثر بین المللی بود.

وی با بیان اینکه ریزشی که داشتیم بخاطر کم شدن رشته ها بود نه نحوه برگزاری جشنواره، گفت: طبیعتا از ۱۲رشته استقبال بییشتری خواهد شد تا ۴رشته!

حبیبی با اشاره به اینکه تفاوت جشنواره چهارم با سایر جشنواره ها در این بود که در جشنواره هایی که گذشت سفارش آثار داشتیم مثل حوزه تئاتر و فیلم مثلا در ساخت یک فیلم دفاع مقدس یا مشارکت می کنند یا کل هزینه را پرداخت می کنند یا یکسری عوامل به تولید فیلم به فیلم ساز کمک می کنند اما  در جشنواره چهارم سفارش آثار نداشتیم نفس جشنواره به معنای اخص آن برگزار شد.

وی گفت: ما نیاز داریم در برخی موضوعات که هنرمندان به آن نمی پردازند یا موضوعی لازم است که به آن پرداخته شود به مناسبتی خاص یا بر اساس وظایف ما بعنوان انجمن هنرهای دفاع مقدس روی موضوع مشخصی زوم می کنیم و به این سفارش اثر یا نمونه سازی اثر می گوییم.

دبیر جشنواره بین المللی مقاومت ادامه داد: بعنوان مثال برای نمونه سازی به ۱۰نقاش تراز اول کشور می گفتیم راجع به فلان موضوع کار کنند و در نتیجه این درخواست قشر جوان که تا حالا با موضوع مورد نظر ارتباط نداشتند یا نمیدانستند باید چه رفتاری کنند کاری که استادشان در موضوع مثلا دفاع مقدس خلق می کرد برایشان ایده پردازی می کرد.

وی گفت: هدف ما در اصل حفظ آثار فاخر است و هم اینکه کمک حالی برای هنرمندان جوان و تازه کار و نسل دوم و سومی که اینها را ندیدند باشد درست است که عکس یک سری آثار به صورت مکتوب وجود دارد ولی در هنرهای تجسمی نوع برخورد باید فرق کند.

حبیبی با بیان اینکه در جشنواره های گذشته در زمان و مکانی خاص قشر جوان یا دانشجو را دعوت می کردیم و با دانشگاه ها هماهنگ می کردیم که برای موضوع خاصی مثلا سوم خرداد کار می کردند،گفت: اما در جشنواره چهارم تدبیری را اولین بار در کشور انجام دادیم که بر اساس آن هنرمندان را محدود به زمان و مکان خاصی نکنیم.

وی ادامه داد: بر این اساس یک تعداد از هنرمندان در سطح کشور که آثار و قلمی برتر به نسبت سایر هنرمندان دارند شناسایی کرده و حدود ۵۵هنرمند را در کشور دعوت به کار کردیم که همه به جز دو نفر در این حرکت شرکت کردند که ان دو نفر درگیر نمایشگاه شخصی خودشان بودند.

دبیر جشنواره بین المللی مقاومت، ادامه داد: جشنواره چهارم نسبت به سایر جشنواره ها با توجه به شرایطی که داشتیم بهتر از قبل برگزار شد.

وی با بیان اینکه این آثار آنقدر قوی بود که مخاطب ارتباط کاملی با این آثار برقرار کرد، گفت: یک سوم آثار مربوط به آثار بین المللی بود و بیشترین آثار مربوط به کارتون و کاریکاتور، نقاشی، پوستر و طراحی حجمی بود.

دبیر جشنواره بین المللی مقاومت مشکل ما در سطح آثار بین المللی که در تمام دوره های جشنواره وجود داشت مربوط به انتقال آثار و نسخه اصلی اثر در رشته های نقاشی بود که باید اصل اثر وارد کشور شود که در گمرک مقررات و  آداب  و دردسرهای خاصی دارد، بیان کرد: در کنار این مسائل این توفیق نصیب من شد که دبیر اجرایی این جشنواره باشم و با کیفیت خیلی خوبی برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره دوره چهارم جشنواره ای مردمی در ارتباط با دفاع مقدس، شهدا و موضوعات به روز دیگر بود، افزود: شورای سیاست گذاری تصمیم گرفت که موضوعات اعلام شده روشن ملموس و بدون ابهام باشد و کسی که ارتباط برقرار می کند یا هنرمندی که اثری خلق می کند نهایتا مجموع آثار این جشنواره راحت تر و قابل درک تر بود.

حبیبی ادامه داد: وقتی جشنواره ای برگزار می کنیم چند دسته آثار داریم، یک دسته از این آثار برای خود ماست و مالکیت آن برای خود انجمن است و دسته دیگر آثار، امانت هنرمند به انجمن برای شرکت در جشنواره است که بعد از نمایشگاه و داوری به هنرمند باز گردانده میشود.

دبیر جشنواره بین المللی مقاومت ادامه داد: در سال جاری در تهران و شهرستان ها حدود ۳۳نمایشگاه از آثار دوره های مختلف جشنواره برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه موضوع دوم بحث نشر است، گفت: قضیه مهم چاپ کتاب است چون در نهایت کتاب برای آیندگان باقی می ماند چون نمایشگاه طی استفاده ای که در یک الی دوسال می شود فراموش می شود.

دبیر جشنواره  بین المللی مقاومت ادامه داد: در ادامه سایتی به نام  هنر مقاومت داریم که در کشور بعنوان اولین و پربازدیدترین سایت هنرتجسمی محسوب می شود و ماه گذشته حدود ۳میلیون نفر بازدید کننده داشتیم.

وی با بیان اینکه از نیمه دوم سال ۹۳ این سایت راه اندازی شد و فراتر از تعهدی که مجموع بنیاد داشتیم عمل کردیم، بیان کرد: در برخی مقاطع خاص مثل زمانی که مسابقه بین المللی داعش در سطح کارتون، کاریکاتور یا هلوکاست را برگزار کردیم در کشورهای حوزه بین الملل رژیم صهیونیستی اولین بازدید کننده سایت ما بود.

حبیبی با اشاره به اینکه درحوزه تجسمی این سایت پر بازدید کننده ترین سایت کشور است، افزود: انجمن ما انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس است ولی آثار فاخر را هم انعکاس می دهیم و نیاز نیست تمام آثار هنرمندان صرفا در حوزه دفاع مقدس باشد.

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه، نشر کتاب و انعکاس در فضای مجازی از جمله عملکردهای ماست که انعکاس مجازی فوق العادست، بیان کرد: اختتامیه جشنوار ۱۸دی ماه همزمان با ولادت امام حسن عسگری(ع) برگزار می شود و از آثار  برگزیده تقدیر به عمل خواهد آمد.

دبیر جشنواره بین المللی مقاومت، گفت: بلافاصله بعد از اختتامیه نمایشگاه در حوزه بین الملل، طی رایزنی های انجام شده  آثار دو حوزه پوستر و کاریکاتور در لبنان به نمایش در خواهد آمد.

وی افزود: پس از داوری آثار کارتون و کاریکاتور نفرات اول دوم سوم و دو نفر برگزیده  انتخاب خواهند شد و در رشته های دیگر نحوه انتخاب آثار برتر متفاوت است.

حبیبی ادامه داد: آثار بین المللی مربوط به کشورهای  برزیل، صربستان، ایتالیا، کوبا، لهستان، آرژانتین، پرتغال، مکزیک، چین، اندونزی، مصر، فرانسه، عربستان، اردن و… می باشد.

دبیر جشنواره بین المللی مقاومت با اشاره به اینکه بیشترین استقبال در حوزه کاریکاتور از کشور برزیل بوده است، افزود: بیشترین آثار مربوط به هنرمندان ایرانی است.

وی گفت: فراخوان  جشنوار در سطح بین المللی از طریق سایت و ایمیل، و در داخل کشور علاوه بر اینها از طریق سیستم پیامکی انجام می شود.

حبیبی بیان کرد: دو اثر روسی از جوان بسیجی در نمایشگاه داریم  که نکته جالب خلق این اثر توسط هنرمندی است که مسلمان نیست و  خارج از کشور زندگی می کند.

دبیر جشنواره بین المللی مقاومت افزود: من از تمام هنرمندانی که در این جشنواره شرکت کردند سپاسگذارم.

وی ادامه داد: در طول  ۱۰سالی که در هنرهای تجسمی کار کردم جوان ترین بچه ها کار کردند و هیچ کس نه نمی گوید چون موضوع سوم خرداد،آزاد سازی خرمشهر را باور دارند و نحوه تعامل خیلی مهم است.

دبیر جشنواره بین المللی مقاومت بیان کرد: مشکلاتی که در عرصه هنری در کشور وجود دارد مربوط به مدیر است نه هنرمند مشکل اصلی در مدیریت هنری کشور است.