در سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری که به نام روز معلم نیز نامیده شده همچنان مشکلات فراوانی گریبان این قشر زحمت کش را گرفته است، معضلاتی که به نظر می‌رسد با حل شدن آن‌ها بسیاری از مسایل جامعه نیز رفع می‌گردد. مشکلاتی که ریشه آموزشی و فرهنگی دارد و تنها به دست معلمان که پرورش آینده سازان این مملکت را به دست دارند حاصل خواهد شد.

یک معلم و چند وظیفه، جامه معلمی برای هر قامتی نیست

اسفند سال ۹۳ بود که جمعی از معلمان در اعتراض به مشکلاتشان در مقابل مجلس شورای اسلامی دست به اعتراض زدند و این اعتراضات به صورت جسته و گریخته تا فروردین سال ۹۴ نیز ادامه داشت، دلیل این اعتراضات نیز مشخص بود پایین بودن حقوق و عدم رسیدگی مسئولین به وضع معیشتی این قشر.

در سال‌های اخیر با توجه به افزایش آمار معلمان، حقوق آنها نیز کاهش یافته و در مقایسه با دیگر ارگان‌های دولتی این قشر از حقوق بسیار پایین‌تری برخوردارند اما اعتراض‌های فرهنگیان زحمت‌کش باعث شد بر اساس رتبه بندی معلمان حقوق آن‌ها از ۱۶۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان افزایش یابد. اتفاقی که به نظر بسیاری از معلمان باعث تبعیض و کاهش انگیزه برای این قشر شده است.

کمبود حقوق و فرسایش معلمان، تاوان این را دانش آموزان پس می‌دهند

علیرغم افزایش تعداد معلمان در سال‌های اخیر ساعت کاری این قشر کاهش نیافته و با توجه به ثابت ماندن زمان کاری و عدم افزایش حقوق معلمان نه تنها این معلمان انگیزه‌های خود را برای ادامه راه از دست می‌دهند بلکه با فرسایش جسمی و روحی شدیدی مواجه هستند که موجب متضرر شدن دانش آموزانی می‌شود که باید از نظر آموزشی و پرورشی به بهترین نحو ممکن پرورش یابند.

 غفلت از رسیدگی به حقوق معلمین باعث خواهد شد این قشر زحمت کش از کارشان دل‌زده شوند و نسلی که زیر دست آن‌ها پرورش می‌یابند نیز به درستی تربیت نشوند و در نهایت جامعه متضرر شود.

بیمه تکمیلی؛ دردی بزرگ برای معلمان

در حالی که سالیان سال است معلمان نسبت به بیمه طلائی و تکمیلی خود اعتراضهای فراوانی دارند وزیر آموزش و پرورش از حل این مشکلات خبر داده و بیان کرده است: تصمیمات خوبی  برای حل مشکلات بیمه تکمیلی فرهنگیان در کشور گرفته شده و در این بخش نسبت به پرداخت حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی به شرکت‌های بیمه‌گر اقدام شده است.

این صحبتها در حالی مطرح می‌‌شود که سال های سال است مسئولین وعده از حل مشکلات بیمه‌ای معلمان می‌دهند و همچنان حاصلی از این وعده به دست نیامده است و اعتراضات معلمان به این وعده‌ها و عملی نشدن آنها ادامه دارد.

طرح رتبه بندی معلمان، ایجاد تبعیض در بین معلمان

از زمانی که طرح رتبه بندی معلمان اجرا شده صدای اعتراض بسیاری از این قشر زحمت بلند شده است زیرا معلمان عقیده دارند که این طرح باع بروز شکاف وتبعیض در بین معلمان خواهد شد، کمکی به معلمان نخواهد کرد و انگیزه را برای ادامه کار از بین خواهد برد.

با توجه به مشکلاتی که در فاز اول اجرای طرح رتبه بندی معلمان وجود داشته است رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس از اجرای فاز دوم این طرح خبر داده است، بیرانودی در این باره اظهار داشته است: متاسفانه در مسیر اجرای فاز اول طرح رتبه‌بندی معلمان ،نواقصی وجود داشت اما نباید فراموش کرد که کمک‌های خوبی نیز به فرهنگیان اختصاص یافت،در آینده‌ای نزدیک وزارت آموزش و پرورش باید نسبت به اجرای فاز دوم در قالب نظام هماهنگ پرداخت اقدام کند؛ از این رو امروز دوشنبه (۲۸ فروردین‌ماه) در جلسه‌ای مشترک بین اعضای کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس با کارشناسان وزارت آموزش و پرورش این مهم بررسی خواهد شد.