محمد باقر قالیباف در آیین تجلیل از خدمات فرهنگی و هنری شهردار سابق تهران گفت: به یکایک اصحاب علم، فرهنگ، هنر، رسانه، علمای بزرگوار خیر مقدم عرض می کنم. من لایق محبت‌های شما نبودم و نیستیم و از یکایک شما تقدیر و تشکر می کنم.

طبیعتا هر مدیری در هر مجموعه‌ای هم خدمت می‌کند و هم خطا. انشالله خدمت‌ها با اخلاص بوده باشد و در پیشگاه خداوند مقبول واقع شود تا گره‌ای از کار مردم باز کرده باشد، چرا که رضایت مردم نشانی از رضایت الهی است. از خداوند بزرگ هم می‌خواهم که خطا و کوتاهی بنده را ببخشد و مطمئن هستم شهروندان خوب، عزیز و با محبت و با گذشت شهر و کشور نیز به بزرگی خودشان خطاها و کوتاهی های بنده را خواهند بخشید. مخصوصا بزرگان اصحاب قلم و نخبگان و سرمایه های اجتماعی شهر و کشور.

در این مدت ۱۲ سال توفیق داشتم که جلسات رسمی و غیر رسمی زیادی در محضر مقام معظم رهبری باشم. ایشان همیشه در کنار تذکراتی که طبیعتا برای هر مدیری است، سه نکته مهم را تاکید می کردند. اولین نکته غفلت نکردن و توجه کردن به محرومان و جنوب شهر است، ایشان فرمودند هر کاری می کنید از قشر محروم و مظلوم و محرومیت‌زدایی غفلت نکنید و بر این اساس بحث شمال و جنوب و توجه به جنوب شهر را مطرح کردیم.

دومین نکته تاکید بر فرهنگ و هنر بود، فارغ از اینکه مقام معظم رهبری در جایگاه ولی امر هستند به عنوان یک شخصیت فرهنگی و هنری، هنرشناس و هنر دوست مورد اتفاق همه سلایق هستند. اگر من در خانه هنرمندان در ۱۱ سال و هفت ماه قبل تا امروز کمک کردم دستور مستقیم مقام معظم رهبری به من بود. موضوعات خانه سینما ، خانه موسیقی و … ایشان گفتند از موضوع فرهنگ و هنر در شهر غفلت نکنید.

یک وقتی ما در همه بحث ها مثل هیات‌های مساجد و … دقت داشتیم. یک روز با آقای قرائتی در جمع ایشان بودیم درباره مسائل مسجد و مسجدسازی آقا فرمودند شهرداری هم در حوزه مسجد تلاش می‌کند اما وظیفه ایشان در این کار نیست، دیگران باید دنبال کنند اما در حوزه فرهنگ و هنر همیشه به من تاکید داشتند در این مسیر حرکت کنید.

نکته سوم که ایشان در هر جلسه مهم تاکید داشتند بحث محیط زیست، توسعه فضای سبز و جلوگیری از گسترش تهران به منظور آسایش برای مردم بود. این تصمیم عجیبی بود که در این دوره در محدوده شهر تهران بیش از دو هزار هکتار از فضاهای دستگاه اهی مختلف از جمله دستگاه‌های نظامی، انتظامی، امنیتی و دولتی را با دستور مستقیم در اختیار مردم قرار دادند. اگر من خدمتی کردم در حقیقت انجام وظیفه بوده است و با افتخار فرمان مقام معظم رهبری را اجرا کردم.

از محبت‌های یکایک شما عزیزان تقدیر و تشکر می کنم و فکر می کنم که همه ما به محرومان و مظلومان در این شهر و سراسر کشور مدیون هستیم.

ما جزو کسانی بودیم که حضرت امام در ۱۵ خرداد ۴۲ وقتی رژیم ساواک تهدید کردند گفتند سربازان من در قنداق‌ها هستند. من یک روستا زاده بودم و در محیطی زندگی کردیم که باید کار می‌کردیم تا زندگی را اداره می‌کردیم. اگر امروز در این مسئولیت‌ها قرار گرفتیم، جز امام، شهدا و مردم مدیون هیچ کس دیگری نیستیم. تا زنده هستیم برای این مردم و نظام تلاش می کنیم تا بتوانیم گره ای از گره آن ها را باز کنیم.

ما هر کجا کار کردیم هر دو جریان سیاسی از دست ما دلخور بودند. من ۱۲ سال شهردار بودم همیشه با فاصله اختلاف یک رای شهردار شدم چه اصولگراها بودند چه اصلاح طلبان. بعضی وقت‌ها ممتنع می‌شد و یکی که ممتنع می‌داد هفت به هفت می‌شدند.

هیچ وقت در حوزه هنر رفتار ابزاری نکردم. هیچ درخواست سیاسی نداشتم چه آنهای یکه در مقطع مسایل سیاسی از ما حمایت کردند و نکردند در رفتارم با آنها هیچ تغییری اتفاق نمی‌افتاد چون هر کسی به وظیفه و باور خودش عمل می کند. من همه شما را فارغ از گرایش‌های سیاسی، سرمایه کشور می‌دانم و این سرمایه ملی برای همه است.

به دلیل اینکه ما مدیون این مردم و خصوصا محرومان و مستضعفان هستیم، از این به بعد هم به عنوان یک شهروند در این شهر زندگی می‌کنم، هم در خدمت دوستان عزیز در شهرداری هستم و هر کاری از من بخواهند در دمت خواهم بود تا آن چیزی که فهم می‌کنم به آنها کمک نی کنم، دوم هم اینکه به عنوان یک شهروند این وظیفه را دارم که از مسجد و همین محل‌های فرهنگی و هنری کمک به محرومان و مستضعفان را فراموش نکنیم. دست به دست هم دهیم و دلشکستگان را دلشاد کنیم.