رسول دیناروند در آیین معرفی دستاوردهای دارویی و تجهیزات پزشکی کشور گفت: سال ۱۳۷۵ در همین مکان از تعدادی داروسازان تقدیر کردیم که برخی از آنها امروز در این مراسم حضور دارند.

وی افزود: خوشحالیم که جامعه دارویی کشور در پایان سال ۹۴ شاهد موفقیت‌های خود است و امروز به ساده‌ترین شکل از فعالان عرصه دارویی تقدیر به عمل می‌آوریم.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه در مراسم امروز از فعالان عرصه خودکفایی دارو و تجهیزات پزشکی کشور تقدیر می‌شود، ادامه داد: اهداف اقتصاد مقاومتی ۴ ستون دارد که دانش‌بنیان، درون‌زایی و برون‌گرایی، حمایت از تولید داخل و توسعه صادرات ۴ ستون اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه برخی داروهایی که امروز معرفی می‌شوند توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده است، گفت: این داروها از سازمان غذا و دارو مجوز گرفته و وارد بازار دارویی کشور شده‌اند.

دیناروند اضافه کرد: هدف اساسی برخی شرکت‌هایی که امروز در این مراسم حضور دارند، تولید داخل دارو و توسعه صادرات است، یعنی جوشش از داخل و برون‌گرا بودن به خارج و توجه به بازار خارج از مرزهای کشور، منطقه و جهان.

وی افزود: برخی دیگر از شرکت‌هایی که امروز تقدیر می‌شوند صادرکننده دارو هستند و در منطقه دارو صادر می‌کنند. سیاست وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هم همین است.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: معضلات پیش پا افتاده به دلیل تحریم‌ها در طول چند سال گذشته امروز رفع شده و مردم ما دیگر نگران دسترسی به دارو نیستند و اطمینان دارند نظام دارویی کشور پاسخگوی نیازهای آنان است.

روند واردات و نیاز دارویی کشور منفی شده است

دیناروند افزود: روند واردات و نیاز دارویی کشور امروز منفی شده است، به طوری که میزان دارویی که در سال ۹۴ وارد کشور شده است، از سال ۹۳، ۹۲ و حتی از سال ۹۰ کمتر شده است.

وی تاکید کرد: اعتقاد قطعی دارم هدف ما رسیدن به تراز مثبت در صنعت دارو است و تلاش و عوض کردن نگاه در این زمینه لازم است که این اتفاق در دولت یازدهم افتاد.

دیناروندبا تشکر از وزیر بهداشت گفت: هاشمی در تمام مذاکرات با کشورهای خارجی، صادرات را در اولویت قرار داده و حتی با کشور بزرگی مثل روسیه که بازار ۱۰ میلیارد دلاری واردات دارو دارد، در زمینه صادرات دارو و تجهیزات پزشکی مذاکره کرده است. همچنین کشورهای کوچک و بزرگ اطراف می‌توانند بازار دارویی خوبی برای کشور ما باشند.