حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری در گفتگویی اظهار داشت: در قرآن کریم نامی از «پل صراط» برده نشده اما در سوره‌هایی از جمله حمد و آل‌عمران بارها به صراط مستقیم اشاره شده است.
وی ادامه داد: صراط به معنای راه و مسیری است که طبق آیات و روایات ائمه اطهار علیهم السلام، انسان پس از ورود به برزخ تا راه یافتن به درهای بهشت طی می‌کند.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه پل صراط از فراز آتش جهنم می گذرد، گفت: بهشتیان این مسیر را بسیارسریع طی می کنند ولی برای آنهایی که در زندگی دنیایی خود از دستورات دین پیروی نکرده اند، این مسیر بسیار باریک و آزاردهنده خواهد بود.
حجت‌الاسلام بهاری افزود: بنا به فرموده‌ خدا در قرآن راه منافقان و ستمگران در صراط آخرت به وسیله‌ طلب‌کاران آنها سد می‌شود، اما در آنجا صحبتی از پرداخت پول مطرح نیست و خداوند در وهله‌ اول از اعمال نیک بدهکار می‌ستاند و به کارنامه‌ نیک فرد طلبکار می‌افزاید، در صورتی که برای فرد بدهکار عمل نیکی در دنیا ثبت نشده باشد از گناه‌های فرد طلبکار کاسته شده وبه گناه‌های فرد فاسق اضافه می‌شود.
این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: پیامبر عظیم‌شأن اسلام فرموده‌اند که صراط چهار خواسته را از انسان طلب می کند، اینکه آیا فرد در دنیا مواظب زبان خود بوده یا با تهمت، دروغ، سخن‌چینی و زخم‌زبان زدن آن را آلوده ساخته؟ نیکی به پدر و مادر و نماز اول وقت از مطالبات دیگر صراط بوده و آخرین آن حقی است که ممکن است به گردن فرد باشد و آن را ادا نکرده نباشد.
انسان‌ها در این جهان هم بر روی پل صراط راه می‌روند
وی تصریح کرد: روایتی از امام صادق(ع) نقل شده که می فرمایند: «صراط، یعنی طریق معرفت خداوند، که شامل دو صراط می شود، صراطی در دنیا و صراطی هم در آخرت. اما صراط در دنیا، امامی است که اطاعت او واجب است و اما صراط در آخرت، پلی است که بر روی جهنم زده شده است، و هر کسی در دنیا از صراط دنیا، به درستی رد شود (یعنی امام خود را بشناسد و او را اطاعت کند) در آخرت نیز از پل آخرت به آسانی می گذر. و کسی که در دنیا امام خود را نشناسد، در آخرت هم، قدمش بر پل آخرت می لغزد و به درون جهنم سقوط می‌کند.»
حجت الاسلام بهاری اظهار داشت: امام صادق(ع) همچنین در تفسیر آیه ۱۴ سوره فجر «ان ربک لبالمرصاد» می فرمایند «مرصاد پلی است بر طریقی که از جهنم می گذرد و کسی که حق مظلومی بر گردن او باشد، از آن نخواهد گذشت» و در جای دیگر اشاره کرده اند که «بر روی جهنم پلی است که از مو باریک تر و از شمشیر برنده تر است.»
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه پل صراط یکی از مواقف روز قیامت است، خاطرنشان کرد: پل صراط مصداق عینی و فیزیکی ندارد بلکه برای آشنایی بیشتر اذهان مردم با مفهوم آن، تعبیر از پل شده است و می‌تواند تعبیر از راه راستی باشد که قرآن از آن به عنوان «صراط مستقیم» یاد کرده، یعنی مسیر هدایت الهی که در نهایت به بهشت برکات خداوند می انجامد و اگر فردی روی پل صراط دنیوی در مسیر راست حرکت کند، در آخرت نیز ادامه این راه را به آسانی خواهد پیمود.