سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی در حاشیه افتتاح دومین نمایشگاه جامع فرهنگ سلامت قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: در برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی انتظار است که بیشتر نقش مردم نسبت به دولت تقویت شود.

وی افزود: نقش مردم باید در قالب سمن‌ها یا سازمان‌های مردم نهاد پررنگ شود تا آنان خودشان در راستای توانمند ساختن جامعه و در رعایت بهداشت عمومی اقدامات لازم را انجام دهند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: باید مردم در رعایت بهداشت عمومی همتی ویژه کنند زیرا حرف‌ها و سخنانی که وزارت بهداشت و همکارانشان پیرامون سلامت به آحاد جامعه می‌گویند در حد موعظه و توصیه مطلوب است.

قاضی‌زاده‌هاشمی ادامه داد: این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند که دیگر سیگار و قلیان نکشند و یا نمک، روغن و شکر کمتری مصرف کنند و بیشتر تحرک داشته باشند.

این مسئول با بیان اینکه بیماری توهم نیست و سراغ همه می‌آید، عنوان کرد: اگر قرار است مردم از نظر هزینه، پول کمتری برای درمان پرداخت کنند باید پیشگیری از بیماری را در دستور کار خود قرار دهند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه کیفیت برگزاری دومین نمایشگاه جامع فرهنگ سلامت مطلوب است، بیان کرد: این نمایشگاه نسبت به استان‌های دیگر در نوع خودش بی‌نظیر برگزار شده است.

قاضی‌زاده‌هاشمی به گرد و غباری که چندین استان را دچار چالش کرده است، مطرح کرد: در جلسه دولت پیرامون این موضوع بحث شد که بیشترین دلیل و منشأ آن بیرونی است و مربوط به عراق و اتفاقاتی که در این کشور می‌افتد، است.

وی افزود: کشورهای مجاور باید به محیط زیست توجه کنند تا ایران نیز از گرفتار شدن به گردوغبار نجات یابد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه گرد و غبار مهمان ناخوانده ۲۰ استان کشور شده است، تصریح کرد: بخشی از این مشکل که درونی است باید تلاش کرد تا برطرف شود.

قاضی‌زاده‌هاشمی ادامه داد: بخش دیگر نیز بیرونی است که امیدواریم امنیت در عراق و عربستان برقرار شود و با توجه مسئولان این کشورها به محیط زیست، بتوان این مشکل را برطرف کرد.