اگر شمانیز از علاقه مندان سفر به جام جهانی روسیه هستید لازم است حتما به نکات زیر توجه و نوع سفر خودرا باآگاهی تعیین کنید. سفر به دو شیوه صورت می گیرد:
١)ازطریق تورهای برنامه ریزی شده برای جام جهانی بانرخ و کیفیت بالا که توسط آژانس های مسافرتی برگزار می شوند
٢)بصورت کوله ای که انفرادی یا باهمراهی دوستان صورت میگیرد.
برای سفر به شیوه اول (تورهای مسافرتی)نکاتی در سری اول همین یاداشت ذکرشد.
برای سفر کوله ای نیز نیازاست؛ به نکاتی توجه شود که درادامه به آن پرداخته می شود.
بطور کلی برای سفر کوله ای باید از خیلی پیش تر فکری برای ویزا، بلیط رفت و برگشت، اقامت ورفت و آمد درون شهری کنید.
١)طبق اعلام کشور روسیه دارندگان بلیط بازی های جام جهانی با داشتن FAN IDمسابقات بدون ویزا به روسیه وارد خواهند شد بنابراین هزینه ویزا رایگان است.
٢) برگزاری این رویداد مهم ورزشی و افزایش متقاضیان سفر به روسیه سبب می شود که در بازه زمانی مشخص شده نرخ های پروازافزایش پیداکند و همچنین به تعداد محدود عرضه شود؛ زیرا بسیاری از آژانس های مسافرتی سهمیه دار و تعیین شده از سوی فیفا پروازهارا بصورت چارتر و روی تور به فروش می رسانند.به همین دلیل آن تعداد پروازباقی مانده باتعداد محدود و قیمت بالا بفروش میرسد.
•پرواز مسکو به سنت پترزبورگ، سنت پترزبورگ به مسکو، قطار مسکو به کازان نیز ازقبل باید خریداری شود؛ زیرا ازدحام جمعیت و شلوغی این امکان وجود دارد که دراین مسیرها نیز پرواز و قطار پرشود.
٣)رزرو هتل و اقامتگاه باید با دقت و از رزرواسیون های معتبر صورت گیرد .حضور علاقه مندان به ورزش ازتمام نقاط جهان به روسیه سبب می شود نرخ هتل ها از نرخ معمول و نرمال خود بسیار بالاتر رود و همچنین خیلی سریع پرشوند.
۵)رفت و آمد شهری :دارندگان بلیط بازی ها با دریافت FAN IDرایگان می توانند ازتمام وسایل نقلیه درون شهری به صورت رایگان استفاده نمایند.
علاوه بر نکات ذکر شده برای سفری آسوده به روسیه لازم است که به موارد ذیل نیز توجه شود:
۱-جمع آوری اطلاعات در مورد کشور مقصد و شهرهای محل برگزاری بازی های جام جهانی
۲-اطلاع از مسافت بین شهرها و ورزشگاه ها و همچنین راه های دسترسی به آنها اعم از هواپیما،قطار و …
۳-همراه داشتن نقشه کشور مقصد با جزئیات مهم مثل نقشه مترو ، رستورانها،ورزشگاه ها و .. همچنین نرم افزارهای مرتبط همانند مترجم زبان و دیگر وسایل ارتباطی
۴- برنامه ریزی شخصی علاوه بر برنامه تور، بصورتی که از قبل برنامه ای برای بازدید از شهرهای دیگر و بازی های کشورهای مختلف داشته باشید.
۵-خرید بلیط بازی های جام جهانی از سایتها و شرکت هایی که در سایت فیفا به عنوان نماینده فروش بلیط معرفی شده اند . این امر باعث میشود که از بازار سیاه بلیط که همیشه شاهد آن بوده ایم در امان بمانید.
۶-اطلاع از آب و هوای مقصد؛تا نوع پوشش و وسایل مورد نیاز همراه خود داشته باشید، که به راحتی از طریق سایتها و نرم افزارها میتوان به آنها دسترسی داشت.
کسب اطلاعات مرتبط قبل از ورود به مکان جدید دشواری های سفر را آسان و لذت سفررا بیشتر میکند.
سخن آخر: مشاور سفر توصیه می کند برای سفری آسوده اجزای سفر خود را در قالب بسته (تور) از آژانس های مسافرتی خریداری کنید.

مژده سیاحیان دهکردی.کارشناس ارشد جغرافیاـبرنامه ریزی گردشگری