اخبار » بین الملل
کد خبر : 142297
یکشنبه - ۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶

واشنگتن، رایزنی‌های «خلیل‌زاد» در مسکو را سازنده خواند

در حالی که امروز یکشنبه شهر کابُل میزبان «زلمای خلیل‌زاد» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان است(+)، مقام‌‎های آمریکایی بیانیه‌ای درباره سفر اخیر این نماینده به مسکو و رایزنی‌های چند جانبه او درباره افغانستان منتشر کردند. به نوشته خبرگزاری «تاس»، سفارت آمریکا در روسیه در بیانیه‌ای درباره سفر اخیر خلیل زاد به مسکو، از رایزنی‌های […]

واشنگتن، رایزنی‌های «خلیل‌زاد» در مسکو را سازنده خواند

در حالی که امروز یکشنبه شهر کابُل میزبان «زلمای خلیل‌زاد» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان است(+)، مقام‌‎های آمریکایی بیانیه‌ای درباره سفر اخیر این نماینده به مسکو و رایزنی‌های چند جانبه او درباره افغانستان منتشر کردند.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، سفارت آمریکا در روسیه در بیانیه‌ای درباره سفر اخیر خلیل زاد به مسکو، از رایزنی‌های «مفید و سازنده» او طی این سفر خبر داد.

طبق این بیانیه، خلیل‌زاد در ادامه مشورت‌ها برای «حمایت از خواست مردم افغانستان برای پایان جنگ و صلح پایدار در افغانستان»، روز جمعه (سوم آبان ماه) در مسکو با مقام‌های روسی، چینی و پاکستانی دیدار کرد.

به گفته سفارت آمریکا در روسیه، دیدارها و رایزنی‌های نماینده ویژه واشنگتن در امور افغانستان با مقام‌های این سه کشور «مثبت و سازنده» بودند.

بنا بر گزارش رسانه‌ها، «ایگور مورگولوف» معاون وزیر خارجه روسیه، «محمد اعجاز» معاون وزیر خارجه پاکستان و «دِنگ شی ژون» نماینده ویژه چین در امور افغانستان در دیدار روز جمعه در مسکو حضور داشتند.

پیش از این نمایندگان ارشد چین، افغانستان و پاکستان در اسلام‌آباد یک نشست سه‌جانبه برگزار کرده بودند «سهیل محمود» معاون وزیر خارجه پاکستان گفته بود که دیپلمات‌های سه کشور برای مدت یک هفته در اجلاس‌های سه جانبه شرکت می‌کنند.

از سوی دیگر اسلام‌آباد اعلام کرده بود که در نشست سه جانبه چین، روسیه و آمریکا در مسکو درباره صلح افغانستان حضور خواهد یافت.

طبق گزارش‌ها، رایزنی درباره چگونگی از سرگیری گفتگوهای آمریکا و طالبان، از جمله موضوعات در دستورکار این دیدارها بوده است.

حضور چین در این نشست‌ها در شرایطی صورت گرفته که پکن اعلام کرده که به زودی میزبان نشست بین الافغانی با حضور نمایندگان طالبان و احزاب سیاسی و دولت افغانستان خواهد بود (جزئیات بیشتر).