اخبار » بین الملل
کد خبر : 142313
یکشنبه - ۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰

اتمام «باز استقرار» نیروهای ائتلاف سعودی در عدن

اواخر ماه گذشته (مهرماه) در زمینه تلاش برای پایان دادن به نزاع پیش آمده میان نیروهای وابسته به امارات و نیروهای دولت مستعفی در عدن و برخی استان‌های جنوبی دیگر یمن، نیروهای وابسته به عربستان سعودی در پایگاه‌های استراتژیک عدن مستقر شدند. اول ماه جاری (آبان) هم امارات عربی متحده نیروهای خود را از مقر […]

اواخر ماه گذشته (مهرماه) در زمینه تلاش برای پایان دادن به نزاع پیش آمده میان نیروهای وابسته به امارات و نیروهای دولت مستعفی در عدن و برخی استان‌های جنوبی دیگر یمن، نیروهای وابسته به عربستان سعودی در پایگاه‌های استراتژیک عدن مستقر شدند.

اول ماه جاری (آبان) هم امارات عربی متحده نیروهای خود را از مقر ائتلاف سعودی در عدن –شهری که دولت مستعفی آن را پایتخت خود می‌خواند- خارج کرد و «آناتولی» آن را پایان کار امارات در عدن خواند (جزئیات بیشتر).

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان «واس»، فرماندهی ائتلاف سعودی امروز (یکشنبه/۵ آبان) ادعا کرد: در چارچوب تلاش‌های مستمر برای هماهنگی برنامه‌های عملیات نظامی و امنیتی در یمن، تشدید تلاش‌های انسانی و کمک‌رسانی، افزایش تلاش‌ها برای تأمین آبراه‌های سواحل یمن و مقابله با تروریسم در تمام اراضی یمن «باز استقرار» نیروهای ائتلاف در عدم به اتمام رسید تا تحت فرماندهی عربستان باشند و استقرار مجدد آن بر اساس نیازهای عملیات فعلی باشد.

فرماندهی ائتلاف سعودی در ادامه از تلاش‌های «تمام نیروها به ویژه نیروهای اماراتی که در موفقیت برنامه‌های آماده شده برای اجرای مأموریت‌های عملیاتی» سهیم بوده‌اند، قدردانی کرد.

نیروهای اماراتی از آگوست کنترل بیشتر مراکز مهم در عدن را در دست گرفته بودند؛ پس از آنکه ریاض بیش از یک ماه میان دولت مستعفی یمن و «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) وابسته به امارات میانجی‌گری کرد در نهایت جمعه (دو روز پیش) رسانه‌ها از توافق میان این دو طرف خبر دادند.

شبکه «الجزیره» در گزارشی پیش‌نویس این توافق را منتشر کرد، توافقی که انتظار می‌رود طی روزهای آینده امضا شود (متن کامل پیش‌نویس در اینجا).