اجتماعی » فرهنگ و هنر » فضای مجازی » مازندران » یادداشت
کد خبر : 149731
جمعه - ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹

هر خبررسانی خبرنگار نیست

برای پی بردن به اهمیت حضور خبرنگاران در هر جامعه لازم است که فقط لحظه ای جهان را بدون اطلاع رسانی و خبردهی وقایع تصور کنید تا دریابید که چه سکوت و جهلی تمام جهان را فرا می گرفت و حسرت داشتن روایتگر بر دل تاریخ می ماند.

هر خبررسانی خبرنگار نیست

در زندگی هر کسی انتخاب شغل و حرفه از مهم ترین تصمیم هایی است که تاثیرات بسیار زیادی بر سبک و روند زندگی فرد می گذارد و چه بهتر است که هر شخص قبل از تصمیم گیری درباره شغل و حرفه اش به میزان علاقه و مهارت و استعدادش در حوزه حرفه ای توجه کند زیرا در صورت عدم وجود این شاخصه ها در آینده کاری و حرفه ای،تحمل سختی ها و چالش های آن شغل برایش سخت خواهد شد.

در میان مشاغل مختلف.شغل خبرنگاری از جمله حرفه هایی است که باید قبل انتخابش تأمل زیادی داشته باشید زیرا چالش هایی که در این شغل وجود دارد ممکن است با روحیات و ویژگی های شخصیتی هرکسی سازگار نباشد و اگر علاقه و شوق نسبت به این کار وجود نداشته باشد باعث می شود فرد از انتخاب شغل خبرنگاری سرخورده شود،در این میان نکته مهم این است که خبرنگاری از آن شغل هایی است که وقتی انتخابش کردید و تصمیم به فعالیت در عرصه آن گرفتید دیگر نمی شود که به آسانی از ادامه دادنش دست بکشید و رهایش کنید،به همین علت است که تأمل و دقت پیش از انتخاب این شغل مهم است زیرا اگر خبرنگاری به علت مسائل مختلف مثل کمبودهای مالی یا چالش های دیگر این شغل،این حرفه را رها کند باعث می شود حسرت تلخی را متحمل شود.

برای پی بردن به اهمیت حضور خبرنگاران در هر جامعه لازم است که فقط لحظه ای جهان را بدون اطلاع رسانی و خبردهی وقایع تصور کنید تا دریابید که چه سکوت و جهلی تمام جهان را فرا می گرفت و حسرت داشتن روایتگر بر دل تاریخ می ماند.

در پروسه فعالیت هر خبرنگاری ممکن است چالش ها و مشکلاتی رخ دهد که فقط اهالی رسانه درکش می کنند و می دانند که هر خبرنگاری در طول عمر کاری اش ممکن است احساس سرخوردگی و خستگی کند اما به دور از لحن شعاری باید گفت که اگر عشق به کار در دل خبرنگار وجود نداشته باشد،ادامه دادن برایش ناممکن می شود و انگیزه اش از بین می رود.امیدواریم بستری برای فعالان عرصه رسانه فراهم گردد که هیچگاه انگیزه و اهدافشان را فدای حواشی این حوزه نکنند و با قدرت به مسیر آگاهی بخشی افراد جامعه ادامه دهند.

شایسته ذکر است که در بحران های گوناگون و متفاوت جامعه،خبرنگاران به خوبی صداقت عمل خویش را ثابت کردند و اعلام کردند که دغدغه مندی ویژگی بارز هر خبرنگار حرفه ایست،برای مثال در مدت شیوع ویروس کرونا خبرنگاران با صداقت،شجاعت و قدرت فعالیت خود را تثبیت کردند و ویژگی های سلحشوری بسیاری از خود بر جای گذاشتند.

۱۷ مرداد،روز خبرنگار فرصت خوبی است تا یادآور شویم هرکسی که کارت عضویت خبری دارد خبرنگار نیست،هرکسی که در نشست های خبری حضور دارد خبرنگار نیست،هرکسی که با مسئول مصاحبت می کند خبرنگار نیست بلکه هر آن کسی که رسالت رسانه و خبرنگاری را با خوبی درک کند شایسته خبرنگار نامیدن است.
به امید آن روزی که تشخیص خبرنگاران واقعی و خبرنگارنماهای مدعی برای همگان آسان گردد و مسیر برای فعالیت خبرنگاران دغدغه مند و مطالبه گر هموارتر گردد و امید است که در این مسیر آزادی و رهایی برای تمامی خبرنگاران شجاع و مطالبه گر میسر بماند.

به قلم مبینا ابراهیمی مقدم